Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

7 tavaszi vitaminbomba, amit most érdemes enned

Itt a tavasz, végre egy kicsit elfelejthetjük a téli paradicsom vizes ízét, és elkezdhetünk olyan gyümölcsöket és zöldségeket beszerezni, amelyek dúskálnak a vitaminokban. 

A telet remélhetőleg mindenki sikeresen átvészelte naranccsal, almával, sárgarépával, paradicsommal és uborkával, ami az utóbbi hetekben óriási drágulásnak indult. A tavasz beköszöntével szerencsére újra megjelennek a piacon a friss zöldségek és gyümölcsök, a sobors.hu összeállításának mintájára mi is készítettünk egy kis gyűjtést azokról a vitaminbombákról, amiket már most beszerezhetsz frissen! 

1. Retkek 

Lehet ez jégcsapretek, hónapos vagy sörretek, ezeket a zöldségeket most frissen beszerezheted. Csak olyan retket vásárolj, ami kemény és ráncmentes, ezek valószínűleg frissek, nem fagytak meg, és nem fásak belülről. Az apró fekete foltok nem azt jelentik, hogy romlik a zöldség, valószínűleg csak szállítás közbe érte ütés, az íze viszont ugyanolyan jó lehet, mint hibátlan társainak. A jégcsapreteknek magas az A-, B-, és C-vitamin tartalma, a hónapos retek illóolaja antibiotikus hatással bír, nyákoldó hatásával a köhögés, rekedtség, légúti és megfázásos betegségek gyógyítója. 

2. Hagymafélék 

Újhagyma, medvehagyma és tavaszi hagyma, ezek a hagymafélék éppen most kezdenek megjelenni a boltok polcain. A medvehagyma vérnyomáscsökkentő és vérzsírcsökkentő hatása ismert, C-vitamin-tartalmának köszönhetően pedig javítja a szervezet ellenálló-képességét. Az újhagymában rengeteg C-vitamin, B-vitaminok, H- és E-vitamin van, valamint folsav, nikotinsav, vas, jód, magnézium, kén, szelén, foszfor, kálium, kalcium, réz, és cink is jelentős mértékben megtalálható benne. 

3. Rukkola 

A kesernyés ízű borsmustárt van, aki marokszámra képes magába tömni, mások pedig ki nem állhatják. A vitaminokban dúskáló salátaféle vitamin- és ásványianyag-tartalma rendkívül magas, egyaránt van benne A-, B2-, B5-, C- és K-vitamin, valamint kalcium, kálium, vas, magnézium, foszfor és szilícium is. Balkonon is nevelhető, de mindig csak annyit mossunk meg belőle, amennyit meg is eszünk! 

4. Erjesztett zöldségek és savanyúságok

Az erjesztett zöldségek hetekig, sőt hónapokig elállnak, ropogósak maradnak, és vitamintartalmuk sem csökken!

5. Gyökerek 

Bár a cékla kifejezetten téli zöldség, tavasszal is elérhető áron kapható a boltokban, ráadásul tele van vitaminokkal és ásványi anyagokkal, jelentős a kálium, kálcium-, vas-, nátrium-, foszfor- és kéntartalma, valamint remek antioxidáns tulajdonsága is van az A-, B- és C-vitaminoknak köszönhetően. 

+1.

A gyökérzöldségekhez jöhet még a bétakarotinban gazdag sárgarépa is, az egyik legnépszerűbb kultúrnövényünk, aminek fogyasztása nyersen, főve és sülve is napi rendszerességgel ajánlott. 

6. Spárga 

Legyen szó zöld vagy fehér spárgáról, mindkét növénynek számos pozitív hatása van az emberi szervezetre. Egyre több bolton és piacon kapható, áprilisig azonban még elég borsos áron juthatunk hozzá. Jól emészthető rostok alkotják a növény szárát. A hajtások A-, B1-, B2-, C- és E-vitaminban, folsavban gazdagok. Sok értékes aminosavat, köztük aszparaginsavat is tartalmaz, kalóriatartalma pedig csekély. 

A következő időszakban mindenképpen érdemes minél több vitamint bevinnünk a szervezetünkbe, lehetőleg természetes módon. Mivel márciusban még nincsen túl sok frissen termő gyümölcs a piacon, citromot, almát, narancsot, kivit és grapefruitot érdemes magunkhoz venni. Töltsük fel magunkat tavaszra még most annyira, amennyire csak lehet! 

7. Csírák 

Csírákat akár egy kislakásban is lehet nevelni, csupán sok napra és vízre lesz szükséged. Nemrég a csíranevelés részleteiről mi is írtunk egy remek kis összefoglalót, így nem lesz nehéz dolgod otthon termeszteni ezeket a nagyon egészséges és ízletes kis növényeket. 

Ez is érdekelhet: 

via sobors, hazipatika.com

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!