Tofu, a csodálatos alapanyag, amit ezernyi módon elkészíthetsz

A vegetáriunusok és vegánok egyik kedvenc alapanyaga, ami elképesztően sokféleképpen felhasználható és variálható.

A tofutól rengetegen ódzkodnak, mivel jellegtelen az íze, pedig pont ebben rejlik a különlegessége és a nagyszerűsége. Persze emiatt egy kicsit nehezebb elkészíteni, azonban érdemes kísérletezni, hiszen fantasztikus húshelyettesítő, ami tele van hasznos tápanyagokkal.

Mi is az a tofu?

A tofu egy kínai eredetű élelmiszer, amelyet a szójababból kinyert szójatej megaltatásával és a visszamaradt „túró” összenyomásával készítenek, és mára nemcsak a távol-keleti konyhák fontos alapanyaga, hanem a vegetáriánus és vegán étkezés egyik alapköve. Használható húspótlóként, sűrítőként, konzisztenciát adhat az ételeknek. Lágy, semleges íze miatt rengetegféleképpen ízesíthető, akár desszertekben is használhatjuk.

A tofu: a csodálatos alapanyag, amit ezernyi módon elkészíthetsz

Tele van tápanyaggal

Ásványi anyagokban (vas, foszfor, kálium, kalcium, nátrium) és vitaminokban gazdag, ráadásul energiaszegény, koleszterinmentes és magas a fehérjetartalma, nem tartalmaz szacharózt, laktózt, glükózt, tejfehérjét és glutént, így aztán a legtöbb diétába könnyedén beilleszthetjük, egy salátát például úgy dobhatunk fel jól fűszerezett tofukockákkal, hogy kalóriaértéke nem nő meg jelentősen, viszont nemcsak tápláló, hanem laktató lesz az ételünk.

Kitűnő növényi fehérjeforrás, ami nélkül nincs kiegyensúlyozott vegán étrend, hiszen az állati eredetű termékek teljes kizárásával kevés alapanyag marad, amivel biztosíthatjuk fehérjebevitelünket. Ezek közül az egyik a tofu, amelynek fehérjetartalma 5-15 g/100 g.

Ezernyi fajtája van

Állaga az egészen lágytól a keményig terjed, a selyemtofu például a pudinghoz hasonló, a szárított tofu pedig a sült húshoz hasonló keménységű, rugalmas anyagú étel, mindkettőt lehet marinálni vagy pácolni például szójaszószban. A keményebb tofunak léteznek már eleve ízesített változatai is, a hazai kereskedelmi forgalomban már a legtöbb boltban vásárolhatunk füstölt, zöldfűszeres, paprikás vagy marinált tofut is, ezek megsütve vagy grillezve igazán kellemes ízű kiegészítői lehetnek a salátáknak, ázsiai tésztáknak, rizseknek, egytálételeknek.

Hogyan készítsük el?

Ne gondoljuk, hogy a tofu csak az egzotikus ételekben tud jól érvényesülni. Bátran használjuk mediterrán salátákba: sózva, borsozva megpirítjuk olívaolajon, és utána balzsamecettel meglocsoljuk. Sőt, a magyaros ételekben is nagyszerűen használhatjuk, a klasszikus brassóit például elkészíthetjük pirított tofuval is, a lényeg itt is az, hogy alaposan megfűszerezzük a kockákat, és elegendő zsiradékban pirítsuk át, hogy a hő hatására ne essen szét. De akár le is reszelhetjük, készíthetünk belőle fasírtot, vagy sűríthetünk is vele.

Édességet is könnyedén készíthetünk belőle, mivel remek túróhelyettesítő, így alkothatunk belőle akár túrógombócot vagy túrókrémet. A legjobb, ha ehhez leturmixoljuk a tofut, hogy a kívánt, túrós állagot elérjük. A nagy melegben akár fagyit is készíthetünk belőle, hiszen remekül fagyasztható.


Még több cikk a húsmentes életmódról:

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Ez az 5 dolog kell a legfinomabb bundás kenyérhez

Készüljön reggelire vagy vacsorára, esetleg hétvégi dekadenciával ebédre, a bundás kenyérnek van néhány kritikus követelménye, amit nem érdemes elhibázni. Elő a tojással és a serpenyővel, süssük meg álmaink kenyerét!