Ha másért nem is, ezért lehet, hogy érdemes vegetáriánusnak lenned

A vegetáriánus étrendnek számos jótékony hatása lehet, itt egy újabb érv, hogy te is növeld a zöldségbeviteled.

A szív- és érrendszeri betegségek, amelyek közé tartozik a stroke is hazánkban vezető megbetegedéseknek, illetve halálokoknak számítanak. Remélhetőleg egyre többünkben tudatosul, hogy ez az a betegségcsoport, amely nagy mértékben megelőzhető az egészséges kiegyensúlyozott étrenddel és aktív életmóddal.

Amellett, hogy csökkentjük a telítettzsírsav-bevitelünket, igyekszünk fenntartani az optimális testtömegünket stb., úgy tűnik, hogy a vegetáriánus étrend követése is szerepet játszhat a stroke kockázatának csökkentésében.

Az Amerikai Neurológiai Akadémia Neurology című folyóiratában nemrég megjelent, tanulmány szerint a diófélékben, zöldségekben és szójában gazdag vegetáriánus étrendet követő embereknek kisebb a stroke-ra való kockázatuk, mint azoknak, akik húst, és halat is rendszeresen fogyasztanak. A tanulmány alapjául szolgáló kutatások során több mint 13000 résztvevőt követtek 6-9 éven keresztül. A résztvevők ~30%-a volt vegetáriánus (azaz nem fogyasztott egyáltalán húst, halat, vagy ezekből készült termékeket, de fogyasztott tojást, tejtermékeket, és természetesen növényi eredetű élelmiszereket.) Az ő étrendjükre jellemző volt, hogy több élelmi rostot és növényi eredetű fehérjét fogyasztottak, és kevesebb állati eredetű fehérjét és zsírt.

A kutatás eredményei szerint a vegetáriánus étrenden élőknek több mint 50%-kal kisebb volt a kockázata a stroke kialakulására, mint a nem vegetáriánusoknak.

A kutatás egyik hiányossága azonban, hogy a résztvevők tajvani buddhista közösség tagjai voltak, azaz jellemzően nem dohányoztak és nem fogyasztottak alkoholt. Ez a két tényező pedig fontos faktora a szív- és érrendszeri betegségeknek.

Személy szerint azt gondolom, hogy ha nem is kell teljes mértékben vegetáriánus étrendre áttérnünk a szív- és érrendszeri betegségek megelőzéséhez, az biztos, hogy fontos:

  • a napi 40-50 dkg zöldség és gyümölcs fogyasztása,
  • a magas zsírtartalmú vörös húsok, és belőlük készített húsipari termékek fogyasztásának mérséklése,
  • a növényi olajak használata az ételkészítésben (kivéve kókuszzsír, ami magas telítettzsírsav-tartalmú),
  • a hozzáadott cukor fogyasztásának minimalizálása,
  • az optimális testtömeg elérése és megtartása,
  • a rendszeres fizikai aktivitás beépítés a mindennapjainkba,
  • a dohányzás elhagyása,
  • a mértékletes alkoholfogyasztási szokások kialakítása,
  • a napi 2-2,5 l hozzáadottcukor-mentes folyadék elfogyasztása,
  • a megfelelő mennyiségű és minőségű pihenés,
  • az aktív, tudatos stresszkezelés.

Ha tehát nem szeretnél örökre lemondani a hús- és halfogyasztásról, akkor válaszd a sovány termékeket, és tarts bátran heti 1-3 húsmentes napot!

Ezeket olvastad már?

Ezeket olvastad már?

via

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Balatoni bowl

A Balaton sokunknak egyet jelent a nyárral, ennek pedig elmaradhatatlan eleme a sült hekk, a kovászos uborka, a főtt kukorica és a jól behűtött görög dinnye. Farkas Ricsi, a Penny séfje, ...

Házi ketchup egyszerűen

Bevalljuk, IMÁDJUK a ketchupot - a házi ketchuppal azonban egyetlen bolti márka sem veszi fel a versenyt! Ha egyszer rászánjuk magunkat, hogy nekiálljunk elkészíteni, hamar rájövünk, hogy ...

Patisszontócsni

A tócsni kifejezetten jó kísérletezős fogás, így nyáron érdemes minél több friss zöldséggel kipróbálni. Mi most patisszonnal teszteltük, és nagyon jól tettük, hiszen szuperül ...

Címlapról ajánljuk

Íme 5 tipp, amivel sokkal kevesebb fejfájást jelent a vacsora...

Este öt óra körül mindenki éhes, te pedig a hűtő előtt állva próbálod kitalálni, mi kerüljön az asztalra. A családtagok különböző ötleteket sorolnak, hiányzik egy-két alapanyag, végül pedig gyakran a rendelt étel vagy egy gyors, kevésbé egészséges megoldás lesz a nyerő. Pedig néhány apró változtatással jelentősen csökkenthető a vacsorával járó stressz. A titok nem a bonyolult receptekben, hanem az előretervezésben rejlik.

Nosalty

Mutatjuk az idei Sziget Fesztivál étel és ital árait: a...

A Sziget Fesztivál kapcsán évről évre visszatérő téma, hogy mennyire kell mélyen a pénztárcánkba nyúlni, ha a fesztivál területén szeretnénk enni vagy inni. A 2026-os rendezvény sem nevezhető olcsó programnak, ugyanakkor az árak alapján úgy tűnik, hogy nem történt újabb drasztikus drágulás. Akadnak olyan ételek, amelyek nagyjából a tavalyi árszinten maradtak, és továbbra is találni pénztárcabarátabb lehetőségeket is.

Nosalty

További cikkek

Ezért ne tegyél olajat a tésztavízbe – a séfek szerint...

Sokan automatikusan egy kanál olajat öntenek a tészta főzővizébe, mert úgy gondolják, ezzel megakadályozhatják, hogy a tészta összetapadjon. A konyhai trükk azonban nem igazán működik, sőt még a kész étel állagán is ronthat. Sokkal egyszerűbb módszerrel érhetünk el jobb eredményt.

Honnan ered a főzelék, mint műfaj? Miért nincs rá szó...

Vérre menő viták zajlanak arról, hogy vajon a gulyásleves vagy a töltött káposzta, a dunai vagy a tiszai halászlé-e a magyar konyha abszolút állócsillaga, hogy a honi gasztronómia akkor most paprikás-e vagy sem, miközben szót sem ejtünk a magyar konyhák utánozhatatlan szupersztárjáról: a főzelékekről. Erről a zöldségalapú egytálételről, ami annyira egyedi, annyira a miénk, hogy külföldön megfelelő szót sem találni rá. Honnan ered a főzelék? Miért traumatizáltak minket a menzai változatok? Melyik főzeléket hogy érdemes elkészíteni? Kajatények sorozatunk legújabb részében ennek járunk utána.

Top Receptek

Egyszerű tökfőzelék

Van, aki tejjel, van, aki csontlével, megint mások kovászos uborka levével készítik - mi így szeretjük, egy kis fűszerpaprikával és sok sok kaporral.