Tarhonyás halászlé, boros husi és anyu zserbója – a szerkesztőség ünnepi fogásai

Összegyűjtöttük, mi kerül a Nosalty-szerkesztőség tagjainak ünnepi asztalára karácsonykor, és pár furcsa szokásunkba is beavatunk titeket. A receptekből pedig leshettek!

Mindenki egyre lázasabban készülődik a karácsonyra, és míg sokan évről-évre a klasszikus és betonbiztos menüvel lépnek színre, addig mások a kísérletezés szerelmesei, akik mindig egy új receptet próbálnak ki.

via GIPHY

Nálunk attól különleges az ünnepi menüsor, hogy nem igazán számít karácsonyinak. Nincsen halászlé, bejgli vagy hasonlók, mert egyszerűen nem szeretjük, vagy a nagymamáim, akik istenien készítették, már sajnos nem varázsolnak olyan való, dugig mákkal és dióval töltött finomságot az asztalra. Épp ezért kifejlesztettünk egy egészen "sajátos" megoldást. Azt habzsoljuk, amit igazán szeretünk. Nálunk a húsleves, az édesburgonyapüré, a göngyölt csirke baconnel és az általam sütött gesztenyés pite a favorit, 25-én reggel pedig foszlós kalács készül kakaóval. Ennyi, és imádjuk, zenét hallgatunk, filmeket nézünk közben, és semmi mást nem csinálunk, csak pihenünk, amennyit csak lehet.

Körbekérdeztem a szerkesztőség tagjait, náluk hogyan néznek ki ezek a szeretetteljes napok, és mi kerül a díszesen megterített asztalokra.

Stefi - videós szerkesztő

"Én elvált szülők gyereke vagyok. A fél családom a klasszikus rántott hal + töltött káposzta + libamáj tengelyen mozog, és ami náluk sosem hiányozhat, az a párolt körte. Édesanyámnál az a karácsonyi kaja, ami nincsen máskor, pl. fácán, boeuf bourguignon, és mindig kötelező adobostorta. Amit én a legjobban szeretek, az az, hogy az ünnep másnapján vagy harmadnapján, mikor már elegünk van a tipik karácsonyi kajákból, mi rendes szokás szerint egész nap pizsamában vagyunk, és – szentségtörés vagy sem – a Mekiből hozunk haza kaját."

Csilla - szerkesztő

"Nálunk apukám főzi minden évben a halászlevet, aminek az a különlegessége, hogy tarhonyát tesz bele, és semmiképp nem adná ki a kezéből az elkészítését. Pontyot teszünk bele. A szüleim nagyon jól főznek, szeretjük bőven használni a fűszereket, lazac, afrikai harcsa, de alkalomadtán halrudacska is kerül az asztalra rizzsel, ezt imádjuk! Franciasalátát és krumplisalátát, sőt, házi majonézt is készítünk hozzá."

Flóra - videós

"Nálunk aránylag állandó a menüsor hosszú ideje: tatárbeefsteak, libamáj, halászlé, rántott hal, cordon bleu, köretek, savanyúság, a desszert évente változik, de püspökkenyér mindig van, meg pogi és sajtos rúd. Anya csinál mindent, és nem nagyon hagyja, hogy segítsünk, addig nem szabad enni, míg agyon nem fotózóm, illetve apukám szokása, hogy a fa alá tesz magának ajándékot, és meglepődik rajta, hogy vajon kitől kapta. Hahahaha!"

Jucus - dietetikus szakértő, szerkesztő

"Mi anyukámmal és a nővéremmel ünnepelünk, és ami biztosan lesz az ünnepi asztalon, az a következő:

• töltött káposzta - ezt berendelem anyutól
  • zserbó, amitanyu készít
  • és szeretünk halászlevet is enni, de azt pár éve nem főzöm, hanem rendeljük

Ezen kívül szoktam készíteni egy nem klasszikus magyar karácsonyi ételt is, ami idén valami halas fogás lesz, lazac vagy pisztráng, és valami jó kis leves – édesburgonyás vagy sütőtökös. Nálunk a menü 24-étől 25-e ebédig tart, utána általában már nem bírunk többet enni, főleg, hogy még anyósomékhoz is menni kell, ahol megint sokat kell enni :) De nem szoktunk túl nagy feneket köríteni ennek a történetnek, mert úgyis egész nap pörgünk mindenen.

Juci - olvasószerkesztő

"Nálunk halászlé van, rántott harcsa meg ecetes krumplisali, harcsapaprikás, sült kacsa, húsleves, házi bejgli, vaníliás-diós hókifli, szépen, három napra leosztva. Apukám minden évben kikészül, hogy SZÁLKA van a halban. :) A kedvencem pedig anyukám krémese, ami még a keresztmamája receptje."

Petra - videós rovatvezető

Nem vagyunk vallásosak, ezért semmilyen komolyabb karácsonyi hagyományunk nincs – talán csak az, hogy a fadíszítés mindig 24-ére marad. Ez nyilván az időhiány miatt alakult ki gyerekkorunkban, de a mára megszerettem az utolsó perces fadíszítés rituáléját.Ami a menüt illeti, az elmúlt években szokássá vált, hogy én főzök szenteste, és próbálok különböző országok gasztronómiáiból válogatni minden évben. Régebben viszont sokszor ettünk halászlevet, és galád módon sose főztük rendesen, hanem a Halkerben kapható sűrítménnyel készült. Na nem valami gagyi kockára kell gondolni, ez sűrű és darabos, 100% hal volt, olyasmi, amit otthon 1-2 pontyból sose tudnánk főzni. Isteni halászlé készült belőle, érdekelne is, hogy kapni-e még a terméket. Felemás – nagymamám minden évben csinál ilyet karácsonykor. Sima, egyszerű, kétszínű kevert piskótáról van szó, semmi extra, csak nagymamásan isteni. Amúgy nem szeretem a piskótaféleségeket, de erre sose tudok nemet mondani. Nagy családi kedvenc karácsonyi ételünk még a lazac wellington, ha nem is szenteste, de valamelyik másik nap gyakran elkészítjük.

Dávid -videós gasztrovlogger

"Nálunk 25 éve ugyanaz a menü, a különlegesség annyi, hogy ezeket egy évben tényleg csak egyszer esszük, karácsonykor. A halászlevet a nővérem pasija szállítja már sok-sok éve, idén én fogom megfőzni. A főfogás ez a tejszínes-boros husi, nem annyira karácsonyi, de mi imádjuk! Szokott lenni pulyka is, szilvalekvárral, pürével, ahhoz nem csináltam receptet, semmi különlegesség nincs benne. A sütiknél alap a hólabda és a rumos mézes krémes, mind a kettő anyukám receptje.

Gréti - értékesítési projektmenedzser

Két biztos pont van nálunk a karácsonyi menüben: az egyik a töltött káposzta, amit második nagymamám, Klári néni hozott be az életünkbe. A szabolcsi verziót készítette, amit aztán én az ízemlékek és a sokszori, főzés közbeni ott ácsingózás alapján lemodelleztem, és a mi ízlésünknek megfelelően tökéletesítettem. Minden finomság belekerült, ami szem-szájnak ingere. A másik fő fogásunk a kacsa, mely drága Édesapám nagy kedvence volt. Rá emlékezve idén is becsempészem a menüsorba. Mellé párolt káposzta helyett meleg, sós-borsos-citromos-olívaolajos céklasalátát tálalok, amibe nem csak a gumó, hanem a levelek is belekerülnek. A legkedvesebb kacsás történetem is ehhez a karácsonyi fogáshoz és apukámhoz kapcsolódik, aki attól függően, hol kóstolta a kacsasültet, a barátnőjének és nekem is mindig azt mondta, hogy: "Jó, jó, de a másik jobbat készít!" Így sarkallt minket arra, hogy még jobbat és jobbat süssünk neki. Ami az idei összeállításban részemről újítás lesz, hogy saját bejglit sütök: meggyes-mákosat és narancsos-diósat. A családnak és barátoknak pedig házi narancslekvárt, csak meg ne lássák itt a cikkben, lelövöm a meglepetést!

Zsófi - social media menedzser

"Az a helyzet, hogy nálunk teljesen klasszikus a karácsonyi menüsor, az ételek is, amiket a családdal fogyasztunk. Viszont senki nem nyúlhat az ételhez addig, amíg a nagymamám által hozott ostyából nem eszik meg egy darabot."