Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

5 könnyen elérhető szuper alapanyag – ezekkel tedd teljesebbé az ételeidet

Ezek az alapanyagok többnyire megtalálhatóak mindannyiunk konyhaszekrényében, de mégis ritkán alkalmazzuk őket. Most kedvet csinálunk hozzájuk! (x)

Jól és kevésbé jól ismert alapanyagok. Alapjáraton mindegyik barna, és nagyon el tudnak tűnni a kamrában. Mi most azt mondjuk nektek, vegyétek elő őket, mert nemcsak szezonban vagy ünnepekkor teszik izgalmasabbá fogásainkat, hanem az otthon töltött hétköznapokon is!

Lencse

Az étkezési lencsének már nem csak a jó öreg unalmas, barna változata elérhető. Színe lehet akár zöld, sárga, vörös és fekete is. A lencse fehérjében, rostokban és vasban gazdag. A vegetáriánus étrend egyik fontos eleme: gabonanövényekkel párosítva kiegyensúlyozottá teszi a fehérjebevitelt. Kalóriatartalma magas, ezért elég laktató, a fogyókúrás étrendbe csak módjával illeszthető be, de a változatosság kedvéért hetente egyszer mindenképpen érdemes valamelyik fajtáját tálalni. Nem csak karácsonykor, szilveszterkor és húsvétkor lehet megfőzni! Napi gyakorlatban készíthetünk belőle: főzeléket, levest, salátát, köretet, fasírtot, hamburgerfeltétet. A legelitebb fajtája a sötét, zöldesszürke színű Le Puy lencse, mely kisebb és gömbölyűbb szemű, mint a hagyományos fajták. A Közép-Franciaországból származó lencse olyan híres, hogy néha még hamisították is, nem hiába hívják a lencsék kaviárjának.
A puffadás megelőzésére már több évszázada létezik a tanács, miszerint az első forrás után öntsük le a lencséről a vizet, és csak a második főzővizet fűszerezzük. Köretként előnyös rizzsel vagy más hüvelyes zöldségekkel tálalni. Az egyes lencsefajták főzési ideje azonban eltérő, és a rizsével sem összeegyeztethető, ezért érdemes a a hosszabb ideig fővő alapanyaggal kezdeni a főzést.
 

Szójabab

A babhoz hasonló sokoldalúan hasznosítható hüvelyes növény. Őshazája Délkelet-Ázsia, Európában csak a XVIII. században kezdett meghonosodni. Fehérjében gazdag, de mondjuk nem annyira, mint a csicseriborsó, ami például 9-szer annyi fehérjét tartalmaz, mint a szója. A szójabab finomítva, liszt formájában is kapható, belőle készül a tofu, más néven szójatúró, illetve a szójaszósz, a szójatej és a szójajoghurt is. Csíra formájában nagyszerű keleti ételekhez, salátákhoz, szendvicsekhez. A babokat nedves kendőbe tévé mi magunk is kicsíráztathatjuk a szemeket. Sőt, a babszemeket megsütve szójaropogóst készíthetünk az esti filmnézéshez, de bárhogy is használjuk fel, mindenképpen áztassuk be előtte bő vízbe, legalább 2 órára. Szinte mindenkihez közel van egy ázsiai bolt, ott biztosan beszerezhető. Ha idáig nem próbálkoztatok vele, most tegyétek meg!

Lenmag

A len olajos magját már a Kr. e. 14. században is termelték, és gyógyszerként használták. Az egyiptomi piramisokban talált leletek is azt bizonyítják, hogy nagy tiszteletben tartották ezt a növényt. A lenmag gazdag növényi omega-3 zsírsavakban, fehérjékben, folsavban, magnéziumban, kalciumban, élelmi rostban. Szórhatjuk díszítésként kenyerekre, péksüteményekre, megőrölve vagy simán keverhetjük a tésztájukba. Reggeli müzlinkbe is kerülhet belőle. De ami a legjobb tulajdonsága, hogy porítva 1:3 arányban vízzel keverve nagyszerű tojáshelyettesítő, jól összefogja a süteményeket.
Akár zöldségfasírtot is készíthetünk vele. A tojásra allergiások és a vegánok csodaszere a sütésben!

Szezámmag

A szezámmag egy Indiából származó trópusi növény magja. A hindu mitológia szerint a Yama isten által megáldott mag az örök élet szimbóluma. Először Kínát és Japánt, majd nagyon hamar az összes mediterrán országot meghódította. Magas kalciumtartalma miatt a gyakorlatilag tejtermékmentes kínai konyha elengedhetetlen alapanyaga. Nagyjából 1 púpozott evőkanálnyi szezámmag kalciumtartalma megegyezik egy pohár tejével. A kalcium mellett még jelentős mennyiségben található benne magnézium, kálium, foszfor, és sok vitamin. Rendkívül sokrétű a felhasználhatósága, vásárolhatjuk pirítva, őrleményként, krémként, szezámsóban, hidegen sajtolt olaj formájában. Tehetjük péksüteményekre, a hamburgerzsemle elképzelhetetlen nélküle. Pirítva vagy akár simán salátákra szórhatjuk, köretekbe keverhetjük. A jobb emészthetőség miatt célszerű mozsárban kicsit megtörni a magokat, vagy durvára darálni.

Dió

Az egyik legértékesebb csonthéjas gyümölcsünk. A zsírsav mellett fehérjét, ásványi anyagokat, C-vitamint is bőséggel tartalmaz. Enyhén kesernyés ízű, nyersen, főzve és sütve egyaránt fogyasztjuk. Főleg édességekben darálva, süteményekben töltelékként használatos, de tehetjük pirítva salátákba, húsételek mellé is. A dióból olajat is készítenek, melyet salátakülönlegességekhez használhatunk. A dió igazi értéke a korábban már említett omega-3 zsírsav, mely elengedhetetlen szervezetünk számára, de önálló előállítására nem vagyunk képesek. A dió gyógyhatása nagyon szerteágazó. A gyümölcs maga parazitaölő, féregölő, vértisztító, az emésztőszervek munkáját serkentő hatású. Egyes tanulmányok szerint napi 50 gramm elfogyasztása nagy mértékben csökkenti a szívbetegségek kialakulásának esélyét és a vér koleszterinszintjét. Leveleiből készült főzetét régen fejtetű ellen és a haj színezésére használták. Magas energiatartalmának köszönhetően kimerültség esetén is gyorsan segít. Aki ezt a diófélét nem szereti, keressen egy szívéhez közelebb állót, de ne hagyja ki a heti menüjéből!

Keress növényi alapanyagú Knorr termékeket itt!

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!