11 tartható étkezési tipp azokból az országokból, ahol kiemelkedően sokáig élnek

Ismerd meg velünk a világ „kék zónáit”, ahol az emberek kiemelkedően sokáig élnek. Hosszú életük egyik alapköve a megfelelő táplálkozás.

Dan Buettner, amerikai újságíró, kutató és szerző több éves munkája során felfedezett a Földön öt „kék zónát”. Ezek olyan területek, ahol a lakosok nagy része megéri a 100 éves kort és mindezt különösebb súlyos betegségek (elhízás, szív- és érrendszeri betegségek, rák, diabétesz) nélkül teszi. Kutatásai alapján elmondható, hogy a világ öt kék zónája nagyrészt a táplálkozás miatt ilyen egészséges.

Hol vannak „kék zónák”?

Ikaria, Görögország egyik kis szigete elsősorban a mediterrán diétának köszönheti alacsony halálozási arányát a középkorúak közt. Több zöldséget, kevesebb húst és tejterméket esznek.

11 táplálkozási tanács a hosszú élethez a világ „kék zónáiból”

A Japánban található Okinawa-ban élnek a világon a legtovább a nők. Titkaik közé az édesburgonya és kurkuma rendszeres fogyasztása tartozik.

A dél-olaszországi Szardínián élő férfiaknál nem ritkaság, hogy 100 évig élnek. Étrendjük kevesebb fehérjét tartalmaz, amit a cukorbetegség és rák visszaszorulásával hoztak összefüggésbe.

Az átlagos amerikai lakosoknál akár 10 évvel is tovább élnek a kaliforniai Loma Linda-ban élők. Zöldségek, gyümölcsök, valamint gabona és magvak éltetik őket.

Costa Rica egyik félszigetén a legalacsonyabb a középkorúak halálozási aránya. Szintén itt a második legmagasabb a százéves férfiak aránya.

Mi a titkuk?

A „kék zónákban” élő emberek nagy része által követett étrendekből a kutatóknak sikerült összeszedni 11 tippet az egészségesebb és hosszabb élethez.

Az étrend kb. 95%-a legyen növényi alapú

Ez annyit jelent, hogy részesítsük előnyben a szezonális zöldségeket, gyümölcsöket. A fogyasztott zsírok is inkább legyenek növényi eredetűek. Az olívaolaj fogyasztása kifejezetten egészségesnek bizonyult a görög szigetlakók vizsgálata alapján.

A „kék zónák” lakói átlagosan sokkal kevesebb húst fogyasztanak: kisebb adagokat, heti egyszer. A kimaradt fehérjét növényi forrásból pótolják.

Halfogyasztás

A hal megtalálható az étrendek nagy részében. A kulcsszó itt a fenntarthatóság: a környéken bőségesen elérhető, nem túlhalászott fajtákból esznek hetente három kis adagot.

Kevés tejtermék

Tejtermékeket is csak ritkán fogyasztanak a vizsgált helyeken. A tej magas cukor- és zsírtartalma miatt kerül perifériára.

Tojás mértékkel

Heti kétszeri tojásfogyasztás gyakori a „kék zónákban”. Általában kiegészítőként szerepel más ételek mellett, nem főszereplő az étkezésben.

Sok-sok hüvelyes

Az ilyen étrendek koronázatlan királyai a hüvelyesek. Minden nap fogyasztanak belőle a „kék” területeken. Tömve vannak fehérjével és komplex szénhidrátokkal, zsírtartalmuk alacsony.

Süti csak ünnepnapokon

Kerüljük a hozzáadott cukrot! A gyümölcsök és zöldségek természetes módon tartalmaznak cukrot, azonban ez a kevés bőven elég a szervezet számára. Az édességek, sütemények ne legyenek a hétköznapok részei, hagyjuk őket az ünnepekre.

Olajos magvak

Ha mégis nassolni szeretnénk, kiváló választás az olajos magvak fogyasztása: egy marék mogyoró, dió vagy mandula minden nap.

Kenyér

A kenyér lehetőleg ne fehér, hanem teljes kiőrlésű legyen, mivel sokkal magasabb a rosttartalma.

Nincs feldolgozott élelmiszer

Feldolgozott élelmiszerek helyett válasszunk olyanokat, amiknek minden hozzávalója ismert számunkra. Az igazán egészséges ételek kevés, helyben elérhető alapanyagból állnak.

Nincs cukros üdítő

Soha ne igyunk cukros üdítőket, helyette hidratáljunk rendszeresen vízzel. Emellett ihatunk teát, kávét és vörösbort (utóbbi kettőt természetesen mértékkel).

Ne aggódjunk, az egészséges élet nincs helyhez kötve, egy rendes étrenddel bárhol lehetséges!

Ha tetszett ez a cikk, nézd meg a legújabb videóinkat is, a legfrissebb tartalmainkért pedig lájkolj minket a Facebookon, és kövess az Instagramon vagy a YouTube-on!


Segítünk egészségesen enni:

Forrásunk volt

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek