4 nyomós indokot is tudunk, hogy rendszeresen fogyassz paradicsomot

Teljesen mindegy, hogy fürtös, koktél-, szilva- vagy datolyaparadicsomot fogyasztasz rendszeresen, hiszen mindegyik tartalmaz olyan tápanyagokat, amelyek nagyon hasznosak a szervezeted számára.

A paradicsomból készült fogások rettentően finomak, és a legtöbbjüket még a kezdő szakácsok is könnyedén el tudják készíteni, mindenféle nehézség nélkül. Azonban a paradicsom nem csak ezért egy csodálatos alapanyag. A kis piros alapanyag igazi superfood, ami rengeteg hasznos tápanyagot tartalmaz, ráadásul segíthet a különböző betegségek kialakulásának megelőzésében is.

Igazi superfood a paradicsom

Rengeteg hasznos tápanyag

A paradicsom többféle antioxidánst tartalmaz, többek között karotinokat, flavonoidokat és C-vitamint. Egy darab paradicsom például egy felnőtt napi C-vitamin-szükségletének 11%-át fedezi. A paradicsom legsajátosabb összetevője az úgynevezett likopin, ami a növény piros színét is adja.

Bár a növényi összetevőkre általában igaz, hogy ha nyersen fogyasztjuk ezeket, akkor kevésbé sérülnek a bennük lévő hasznos tápanyagok, a likopinnal kapcsolatban ez pont fordítva igaz. Szóval bátran grillezheted, főzheted, sütheted vagy pürésítheted!  

Mivel a likopin zsírban oldódik a legjobban, ezért érdemes lehet a zsiradékokkal fogyasztani a paradicsomot. Bátran adj a salátádhoz egy kis olívaolajat, vagy süsd meg egy kevéske olajon.

A szíved is szeretni fogja

A paradicsomnak szívvédő hatása is van, amit nagy valószínűséggel a többféle antioxidáns vegyület együttesének köszönhet. Különböző vizsgálatok kimutatták, hogy a likopin feltehetőleg csökkenti a szervezet saját koleszterintermelését. Illetve a vér likopintatalma és a szívinfarktusok előfordulása között fordított összefüggést találtak a kutatások során.

Segít a fogyókúrázóknak

Ha fogyni szeretnénk, mindenképp érdemes beiktatnunk a paradicsomot az étrendünkbe. Az alacsony energia- és szénhidráttartalmú alapanyagok sorába beállíthatjuk a paradicsomot is.  

Egy átlagos méretű (62 g-os paradicsom) mindössze 11 kcal-t és 2 g szénhidrátot tartalmaz, alacsony energiatartalmát magas, 95%-os víztartalmának is köszönheti. Mivel szénhidráttartalma alacsony, ezért a nyers paradicsomot lelkiismeret-furdalás nélkül fogyaszthatjuk. Készítsünk belőle ragukat, tésztaételeket, vagy tegyük a salátánkba!

Véd a daganatos betegségekkel szemben is

Egyes kutatások nagyon erős bizonyítékokat találtak a paradicsomfogyasztás és számos daganatos betegség megelőzésének vonatkozásában. Több vizsgálat igazolta a paradicsom hatásosságát a prosztata-, gyomor- és tüdődaganatok megelőzésében, és ígéretesek a vizsgálatok a mellrák megelőzésében is.

Nem mindenkinek ajánlott:

Allergia

Nagyon ritka, hogy valaki a paradicsomra legyen allergiás vagy intoleráns (ilyen például a hisztaminintolerancia), de sajnos előfordul. Ilyen esetben egyértelműen nem javasolt fogyasztani.

Veseelégtelenség

Ha ezzel a betegséggel küzdünk, akkor magas káliumtartalma miatt mérsékelni kell a paradicsom fogyasztását.

Gyomorpanaszok, refluxbetegség

A paradicsom savassága fokozhatja ezen betegségek tüneteit. Ilyen esetben is belefér némi paradicsom az étrendbe, de a paradicsom vagy a paradicsomos étel mindenképp egészüljön ki olyan összetevővel, ami ellensúlyozza a savasságát. Együnk mellé pirítóst, burgonyát, rizst, kölest, hajdinát vagy tésztát!


Még több paradicsomos tartalom:

Forrásunk volt.

Címlapról ajánljuk

További cikkek

6 örök érvényű konyhai okosság, amit jó, ha tudsz

Nemcsak a rég bevált családi recepteket, hanem olyan konyhatechnológiai fogásokat is érdemes ellesni a nagyoktól, amelyek lehet, elsőre meglepőnek tűnnek vagy a „hivatalos” receptekben nem ajánlják, sőt tiltják őket, nekik valamiért mégis működnek. Mutatunk pár ilyen hasznos tippet.