Peszketáriánus étrend: elmesélem, miért eszem "csak" halat

Mit is jelent pontosan a peszketáriánus diéta? Ha csökkenteni akarjuk a húsfogyasztásunkat, de nem akarunk teljesen lemondani az állati eredetű fehérjékről, jó megoldást jelenthet a halra épülő étrend. Személyes tapasztalatok és tanácsok egy peszketáriánustól.

Manapság olyan sokféle különböző diéta és étrend közül választhatunk, hogy az átállás az egészséges táplálkozásra szinte gyerekjáték. Kedvünkre válogathatunk, mit szeretnénk enni és mit szeretnénk elhagyni a tányérunkról. A peszketáriánus étrend alapjairól és a legjobb kezdő receptekről olvass tovább!

A diéta alapja

A peszketáriánus étrend úgymond félúton helyezkedik el a vegetáriánus és a mindenevő táplálkozás között. Keretein belül fogyaszthatunk zöldséget, gyümölcsöt, gabonaféléket, tejterméket, tojást és halakat. A hal a többi húsféle (marha, sertés, baromfi) fogyasztását váltja ki, aminek nagy előnye, hogy nem kell teljesen lemondanunk az állati eredetű fehérjékről.

A táplálkozásnak e formáját gyakran választják azok, akik valamilyen okból csökkenteni akarják húsfogyasztásukat.

Én is ezek közé az emberek közé tartozom, így másfél éve belevágtam ebbe a kalandba, és teljesen átálltam a peszketáriánus étrendre. Az azóta összegyűjtött tapasztalataimat osztom meg az olvasókkal a továbbiakban.

Hogyan vágjunk bele?

Friss albérlőként szembesültem a feladattal, hogy gondoskodjak a saját ételeimről. Korábban sem voltam egy kifejezetten húsimádó alkat, így könnyen jött egy alternatív étrend gondolata. Végül a peszketáriánus mellett döntöttem, és azóta sem bántam meg.

Elsőre luxusnak tűnhet, hogy a húsról a költségesebb halra állunk át. Magyarként szinte természetes, hogy a hal ünnepi étel, így csak Karácsonykor kerül az asztalra. Azonban dunai országként szerencsénk van, hiszen egyrészt nagy múltra tekint vissza nálunk a halfogyasztás, másrészt pedig sokkal szélesebb választék áll rendelkezésünkre a boltokban.

Nem kell azonban megijednünk, a peszketáriánusok nem esznek minden nap halat. A heti egyszeri fogyasztás jó kiindulópont lehet, innen pedig kedvünkre alakíthatjuk a mennyiséget. A hét többi napján pedig váltogathatjuk a zöldség- és gabonaalapú ételeket.

Előnyök

Általánosan elfogadott tény, hogy a rendszeres halfogyasztás jó hatással van az egészségre. A halban többféle ásványi anyag és vitamin található, emellett omega zsírsavakban is gazdag. Szívünk és agyunk nagyon fognak örülni ezeknek. Továbbá kevesebb koleszterint tartalmaz, mint a húsok.

Zöldséges rizottó grillezett fokhagymás harcsával, recept itt!

Nem elhanyagolható előny az sem, hogy a peszketáriánus étrenddel ökológiai lábnyomunkat is csökkenteni tudjuk. A hal előállítása kevésbé terheli a Földet, mint a húsé.

A halat elkészíteni is sokkal egyszerűbb, mint a húsételeket. Gyorsabban átsül, akár sütőben is készíthetjük mindenféle különösebb macera nélkül.

Tanácsok

Nem fogunk mindig friss halhoz jutni. Ez azonban ne tántorítson el minket, a boltokban kapható fagyasztott termékek is ugyanúgy megfelelnek. Másik megoldás lehet, ha egyszerre nagyobb mennyiségben veszünk friss halakat, és egy részét lefagyasztjuk későbbi felhasználásra. Csak arra figyeljünk, hogy fél éven belül mindenképpen használjuk fel, amit a fagyasztóba tettünk.

Nem kell mindig egzotikus halakat a keresni, a jó hazai harcsa vagy ponty ugyanúgy megteszi majd. Válasszunk ízlésünk szerint, hiszen a lehetőségek tárháza szinte végtelen.

Nem muszáj teljesen elköteleznünk magunkat a hal mellett. Ha nekünk komfortosabb, nyugodtan együnk havi egyszer-kétszer húst. A döntés teljesen a mi kezünkben van. Személy szerint csak ajánlani tudom a halfogyasztást, bármilyen étrend mellett is döntünk. A gyomrunk és a bolygó mindenesetre hálásak lesznek érte.

Ha tetszett ez a cikk, nézd meg a legújabb videóinkat is, a legfrissebb tartalmainkért pedig lájkolj minket a Facebookon, és kövess az Instagramon vagy a YouTube-on!

Ha te is élsz halsz a halért, olvasd el ezeket a cikkeket is: