Halban az egészség

Számtalan helyen halljuk, hogy a halfogyasztás milyen pozitív élettani hatásokkal jár, ugyanakkor még mindig szinte csak karácsonykor eszünk halat.

Az éves magyar halfogyasztás mintegy 40 százaléka a karácsonyi ünnepi időszakban történik. Az uniós, egy főre jutó éves mennyiség 24 kilogramm, míg Magyarországon a 4,5 kilogrammot is alig érjük el. Ez több okra vezethető vissza: étkezési hagyományok, földrajzi adottságok, életmódbeli szokások. Tenger hiányában a magyar konyhában csak az édesvízi halakat találjuk meg, ha valamilyen különlegesebb, egzotikusabb halat szeretnénk, azt csakis importcikként, általában mélyhűtött formában tudjuk beszerezni. Mégis érdemes körbenézni a szupermarketek halpultjainál, mert könnyedén varázsolhatunk belőlük ízletes fogásokat, nem utolsósorban pedig változatos és egészséges étrendet.

Egészségünk megőrzése

Lazac maga víztartalmának köszönhetően a hal húsa könnyen emészthető, ennek köszönhető gyors romlandósága is. Kedvező energia-, zsír- és átlagos 15-20 százalékos fehérjetartalma miatt a diétás étrendekbe is könnyen beilleszthető. Kiváló forrása a zsírban oldódó A- és D vitaminnak, amelyekkel többek között a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát csökkenthetjük. A vízben oldódó B1- és B2-vitaminok révén pedig izomműködésünket és anyagcserénket javíthatjuk. Omega-3 zsírsavakban gazdag, amelyeket a szervezet nem képes előállítani, ezért táplálékkal kell bevinni.

Hetente kétszer

Egy magyar felnőtt ember átlagosan kéthetente eszik halat, pedig a táplálkozási szakértők ajánlása szerint legalább hetente kétszer be kellene iktatnunk étrendünkbe. Egy 2000-ben elvégzett felmérés szerint azok között, akik hetente egyszer vagy többször ettek tengeri halat, 52 százalékkal kevesebb volt a szívvel összefüggésbe hozható halálozások száma, mint a havonta egyszer fogyasztók körében. Magyarországon, ahol a halálesetek több mint felének a hátterében szív- és keringési betegség áll, ez a tény különösen fontos lehet.

Halat, de milyet?

Zsírosabb és szárazabb húsú halféléket különböztetünk meg a zsírtartalmuk alapján. Zsírosabb halak csoportjába tartozik a ponty, a harcsa, a hering, a lazac, míg a szárazabb húsú halakhoz az amur, a tőkehal, a süllő és a hekk. A tengeri halak közül az egyik leggazdagabb telítetlen zsírsavforrás a makréla, a hazai édesvízi halak közül pedig a pettyes és fehér busa, valamint a kecsege. Ugyanakkor a konyhatechnológián nagyon sok minden múlik! A panírozott és bő olajban kirántott halakat igyekezzünk kerülni, helyette inkább pároljuk vagy grillezzük, így az egészséges alapanyagból egészséges ételt készíthetünk.

Halételeket itt találsz! >>

A rovat korábbi cikkeit itt olvashatod! >>

Hozzászólások (0)

Címlapról ajánljuk

„Most arra van szükségem, hogy egy egyszemélyes márkaként is kivirágozzak...

Az egyik első, releváns gasztrosikeremet épp Havas Dórának köszönhetem, az ő indiai vajascsirke-receptje ugyanis nemcsak engem vett le a lábamról, de azokat is, akik utána megkóstolták. A Lila füge szerzőjét a blog indulásakor még csak az elszánt foodie-k és gasztrorajongók ismerték, ma már viszont több mint százezren követik különféle platformokon, és készítik el a receptjeit. Ebben az interjúban többek között arról kérdeztem, hogy vajon van-e olyan egyáltalán, hogy egy gyerek rossz evő, miért van az, hogy a gasztroblogok és szakácskönyvek világában egyértelmű a nőuralom, és mi volt az első étel, amit már a barátai is vele azonosítottak.

KormosLili

További cikkek

Ezért riad fel álmából sok ember éjjel 3-kor

Sok emberrel előfordul, hogy éjjel háromkor egyszer csak felriad álmából. Hogy mi okozza ezt a megmagyarázhatatlan jelenséget? Nem a mellkasunkra fekvő szellemek, sokkal inkább szorongásaink lehetnek a felelősek a kellemetlenségért.