Miből főzzek? – gyökerek és levelek a februári kedvenceink

Mindannyian szeretnénk egy fokkal tudatosabban táplálkozni, nem? Ennek kulcsa pedig elsősorban az alapanyagokban rejlik, amiket a konyhában használunk. A Nosalty csapatával ebben szeretnénk most mindenkinek segítséget nyújtani azáltal, hogy minden hónapban bemutatjuk az éppen aktuálisan termő/beszerezhető zöldségeket és gyümölcsöket, és a belőlük készíthető jobbnál jobb ételeket.

Ha februári alapanyagokat keresünk, egyáltalán nem lesz könnyű dolgunk: talán ebben a hónapban, a tél legvégén kapható a legkevesebb éppen szezonális zöldség és gyümölcs. Vannak olyan termények, amik már nagyon a végét járják a tavasz előtt, míg mások még bőven el sem kezdtek beérni. Így minden elrejtett zugba be kell néznünk, hogy mégis találjunk néhány februári alapanyagot.

Februári alapanyagok

Feketegyökér

Nem csoda, hogy ritkán fordul meg a konyhánkban a feketegyökér, hiszen a nagyobb élelmiszerboltokban egyáltalán nem is kapni, a piacokon pedig csak nagy szerencsével találhatunk rá.

Mégis megéri felkutatni ezt a különleges növényt, mert tele van olyan fontos tápanyagokkal, amelyekre tél végén nagy szükségünk lehet.

Összetett szénhidrátok bújnak meg benne, ezen kívül pedig igen gazdag ásványi sókban: káliumot, kalciumot, foszfort és vasat is tartalmaz.

Amennyiben feketegyökeret vennénk, keressük termelői piacokon: olyan zöldséget válasszunk, ami szép egyenes, és nem göcsörtös. Felhasználás előtt mossuk le róla alaposan a földet, majd folyó víz alatt pucoljuk meg, mert ragadós lé fog kifolyni belőle. Felhasználása és íze nagyjából megegyezik a spárgáéval: párolhatjuk, főzhetünk belőle levest, és köretnek is megsüthetjük.

Madársaláta

Ugyan szinte egész évben ott csücsül a boltok hűtőpolcain ez a zsenge zöldség (általában szomorú, zacskós kiszerelésben), a szezonja az őszi hónapokban kezdődik, és tavasz közepén ér véget.

Tehát nem kizárólagosan februári zöldség, ilyenkor mégis nagyon jól jöhet a konyhában, ha egy frissen fogyasztható alapanyagot keresünk. Ha nem akarunk fóliás uborkát vagy kókadozó retkeket hazavinni, vegyünk inkább egy nagy halom madársalátát.

Készülhet belőle természetesen saláta, teletömhetjük vele a szendvicseinket, és hidegtálak mellé is felkínálhatjuk. Mivel nagyon zsenge zöldség, frissen a legfinomabb. Ahhoz, hogy minél tovább megőrizze legjobb formáját, tároljuk szakszerűen: ne az egészet mossuk meg, hanem csak annyit, amennyit éppen megeszünk. Tartsuk az eredeti csomagolásában, és fogyasszuk el 2-3 napon belül.

Kínai kel

Egész télen a káposztafélék azok, akik megmentenek minket: ezek a leveles zöldségek ilyenkor is folyamatosan kaphatók. És miért használjunk a jól megszokott és ismert kelkáposzta helyett kínai kelt?

Nos, először is az izgalom miatt: a hosszúkás levelekkel kipróbálhatunk új recepteket (pl. ázsiai egytálételek, stir fry, pirított tészta), persze a kelkáposzta helyett is használhatjuk. Ezen túl nagy előnye még, hogy kevésbé puffaszt, mint a sima kel.

Ásványi anyagokban gazdag, és található benne jelentős mennyiségű C-vitamin és karotin is.

Grapefruit

És hogy legyen egy tipikus februári gyümölcs is a kosárban, vegyünk néhány grapefruitot is. A savanykás, enyhén kesernyés citrus kiválóan alkalmazható, és bizony nem csak reggeli vagy uzsonna alkalmából.

A gyümölcs kerülhet salátákba (például a korábban említett madársalátával): nagyon jól illik hozzá a lilahagyma, egy enyhébb ecet és valamilyen olajos mag (pl. mandula). És természetesen csordultig van C-vitaminnal, ami kiváló immunerősítővé teszi a gyümölcsöt. Együnk belőle sokat, amíg végre be nem köszönt a tavasz!

Ha tetszett ez a cikk, nézd meg legújabb videóinkat is, a legfrissebb tartalmainkért pedig lájkolj minket a Facebookon, és kövess az Instagramon, a Viberen, a TikTokon vagy a YouTube-on!


Legyünk együtt tudatosabbak:

Címlapról ajánljuk

További cikkek