7 trükk, amivel a konyhád szinte önellátóvá válik

Mi magunk is rengeteget tehetünk azért, hogy konyhánk sokkal önállóbb, már-már magától működő legyen. Mutatunk hét trükköt, amit te is bevethetsz otthon.

Az elmúlt hónapokban a konyha még fontosabb tér lett az életünkben. Rengetegen kezdtek el főzni, sütni, kísérletezgetni, és egyre többeket érdekel az is, hogyan lehet gazdaságosabban, praktikusabban, tetemesebb hulladékmennyiség keletkezése nélkül dolgozni.

Néhány ügyes trükkel még önállóbbá teheted a konyhát, az alábbi tippek és praktikák pedig nem igényelnek óriási változtatásokat, minden lépés éppen akkora változást hozhat otthoni életedbe, ami még pont nem zökkent ki a komfortzónából.

1. Ne dobd ki a maradék zöldségeket!

Fotó: Getty Images

A meghámozott, vágott zöldségek (pl. hagyma, zeller, répa vagy a paprika csumája) maradékát és héját ne dobd azonnal a kukába, ezekkel az értékes darabokkal mennyei zöldséges alaplevet főzhetsz. Nem kerget a tatár, ha ezeket a törmelékeket egy arra kijelölt zacskóba gyűjtöd, akár le is fagyaszthatod őket, néhány fűszer segítségével pedig pillanatok alatt elkészítheted a már említett alaplevet.

Ha bevállalósabb vagy, a maradék zöldségeket, gyümölcsöket és néhány más élelmiszert akár otthon a lakásban is komposztálhatsz, ez a módszer egyáltalán nem jár sok munkával vagy mellékes szagokkal, cserébe nagyon praktikus, zöld megoldás, amivel rengeteg háztartási szemetet spórolhatsz meg. A beltéri komposztálásról ebben a cikkben írtunk részletesen.

2. Vágj bele a kenyérsütésbe, mert igenis meg tudod csinálni!

A koronavírus-járvány első hulláma alatt rengetegen kezdtek el otthon kenyeret sütni, ez pedig rengeteg embert rászoktatott arra, hogy magának kezdje el előteremteni egyik alapélelmiszerünket. A kenyérsütésbe gyorsan bele lehet lendülni, szó szerint a gyakorlat teszi a mestert. Csináld élesztőből vagy házi kovászból, idén még egyszer neked is érdemes megsütnöd az első kenyeret, hiszen nemcsak olcsó és biztos megoldás, de egy kis rutin megszerzése után tucatnyi módon tudod majd variálni saját, bevált receptedet!

3. Édes kompótok, pikáns savanyúságok

A legtöbb kompótot és savanyúságot te magad is elkészítheted otthon, igaz, a téli hidegben kevés idényzöldség- és gyümölcs van, amelyet fel lehet használni erre a célra. A kompótkészítés azonban nem egy nehéz feladat, ráadásul ezzel vagy a savanyítás módszerének alkalmazásával hónapokra előre is betárazhatsz zöldségekből és gyümölcsökből is.

A természetes módon elkészített savanyúságok nagyon ízletesek és egészségesek tudnak lenni (a fermentálásról itt írtunk részletesebben), egy almakompót pedig minden időben jobb kedvre tud deríteni, nem igaz?

Almakompót télire

4. Használd ki a konyhai ablakot!

Friss fűszerekkel igazán mennyei ételeket lehet készíteni (persze szárítottakkal is), így ha a konyhádnak van egy fényes, kedves kis ablaka, érdemes kihasználni a helyet, és elkezdeni termeszteni saját, friss zöldfűszereidet! Ezeknek a növényeknek jó minőségű földre, egy kevés vízre és rengeteg - napi legalább hat óra - fényre van szükségük ahhoz, hogy akár évekig eléldegéljenek az ablakodban. Jó, ha a növények alatt van egy tálca is, így biztosan nem sérül az ablakpárkányod, és az átfolyó víz sem folyik szét az ablakban.

Íme 10 fűszernövény, ami az ablakodban is megterem!

5. Betárazás

Bár semmiképpen sem akarunk arra rávenni, hogy készleteket halmozz fel bármiből is, van néhány alapélelmiszer, amiből mindig jó, ha van a háznál. Ilyen a rizs, a bab, a lencse, a bulgur, a köles, a csicseriborsó vagy a sárgaborsó is, ezekből az alapanyagokból egy-két zacskó sosem árt a spájzban.

Fotó: Getty Images

A jó rizs főzéséhez figyelemre van szükség, azonban ha mindenre figyelünk, ezerszer jobb végeredményt kapunk, mintha zacskós rizst csinálnánk, a lencsére és a belőle készült ételekre pedig szintén igaz, hogy jobb szárazból dolgozni, mint konzervesből, ráadásul olcsóbb is!

6. Növessz sajátot!

Sok zöldségmaradékból akár saját termést is növeszthetsz, feltéve, hogy elég napfény van otthonodban. Az olyan alapanyagok, mint a zeller, a zöldhagyma, a vöröshagyma vagy a fokhagyma jó minőségű termőföldben lakáson belül is képesek kinőni, nem is beszélve például a tavaszi paradicsompalánta ültetéséről, ami nyár végére egészen édes, sötétpiros színben tud pompázni a teraszon.

7. Dehidratálj!

Fotó: Getty Images

Bizony, ma már ilyet is lehet, egy kisebb méretű konyhai szárítógépre érdemes lehet félretenni, ezekkel a gépezetekkel ugyanis igazi csodák hozhatóak létre, igaz, inkább hosszú távon éri meg az árát! A gyümölcsöket szárítva mennyei aszalt gyümölcsöket kaphatsz, a zöldségekből szintén aszalt változatokat (paradicsomot, gombát, paprikát) és akár fűszereket is készíthetsz, de ha igazán különleges élményre vágysz, akár marhahúst is megpróbálhatsz szárítani: az amerikaiaknál nagyon népszerű rágcsálnivaló az úgynevezett beef jerky.

Ha tetszett ez a cikk, nézd meg a legújabb videóinkat is, a legfrissebb tartalmainkért pedig lájkolj minket a Facebookon, és kövess az Instagramon vagy a YouTube-on!

Ezeket olvastad már?

Forrásunk volt. Címlap: Getty Images

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

11 egyszerű, BURGONYÁS étel – ebédötletek, ha ihlet nélkül maradtál

Krumpliimádatunk a sírig tart, ez már biztos, és ne hidd, hogy néha-néha nem fér bele akár egy fogyókúrás étrendbe is. Attól függ, hogy készíted el - olaj helyett süsd sütőben, tejföl helyett rakj rá fűszereket, joghurtot, és egyél hozzá mindig friss zöldséget is! Mutatunk pár változatot burgonyára, van köztük egészségesebb és bűnösebb típus is...

Nosalty

További cikkek

6 étel, amit soha ne egyél meg nyersen

Vannak olyan ételek, amelyeket inkább nyersen kéne fogyasztanunk, hogy a bennük lévő tápanyagok ne illanjanak el főzés közben (ilyen a brokkoli vagy a fokhagyma), azonban akadnak olyan ételek is, amelyeket pont, hogy csak hőkezelés után szabad megennünk. Mutatjuk, melyek ezek!