Hámozni vagy nem hámozni: ezek a szabályok érvényesek a zöldségekre

Legtöbbször megszokás kérdése, hogy egy adott zöldséget meghámozunk-e, holott vannak erre vonatkozó irányelvek.

A paprikát és a paradicsomot sosem hámozzuk, de a krumplinál, uborkánál és répánál azért mégis a hámozóért nyúlunk, illetve késsel próbálkozunk. Valóban szükséges ez? Nézzük meg zöldségenként!

Uborka

Az uborka héjában találhatóak a zöldégségben jelenlevő antioxidánsok, illetve a K-vitamin, így nem feltétlenül kell meghámozni, hacsak nem zavaró az ételben a héj jellegzetes íze. Ha azonban bio uborkát veszünk, akkor esélyes, hogy a héjának sem lesz kellemetlen, kesernyés íze, és így teljességgel eltekinthetünk a hámozásától.

Répa

Ha még elég friss, ennek a zöldségnek a héja nagyon vékony és ehető, de ha már sokáig tárolt répát készítenénk el, melyen sötétebb foltok láthatóak, és érzékelhetően keményebb a héja, akkor a kellemesebb íz érdekében már érdemes meghámozni. A répában található tápanyagok túlnyomó többsége közvetlenül a héja alatt található, így a legjobb, ha nagyon vékonyan hámozzuk meg.

Krumpli

Nagyon óvatosnak kell lennünk, ha a krumplit, amit felhasználnánk, már hosszabb ideje tároltuk. A krumpli héja alatt ugyanis mérgező anyag, a solanin található. A német Burgonyakutató Intézet alapvetően nem javasolja a krumpli héjának fogyasztását. A leginkább akkor juthatunk hozzá a zöldség héja alatt megbúvó vitaminokhoz, ha először a héjával együtt megfőzzük, majd azt egyszerűen lehúzzuk róla. A krumpliról minden esetben el kell távolítani azonban a zöld részeket és a rügyeket, mert azok tartalmazzák a legtöbb solanint, amely egészségkárosító is lehet.

Rebarbara és retek

Ezt a két zöldséget azért kell meghámozni, mert héjukban oxálsav található, mely nagyobb mennyiségben károsítja a fogakat és a vesét.

Ha tetszett ez a cikk, nézd meg a legújabb videóinkat is, a legfrissebb tartalmainkért pedig lájkolj minket a Facebookon, és kövess az Instagramon vagy a YouTube-on!

Ezeket olvastad már?

6 ok, amiért érdemes mogyorót enned

A mogyoró (más néven törökmogyoró, ami nem azonos a nálunk főleg sózva népszerű földimogyoróval) ízletes rágcsálnivaló, és számos étel remek kiegészítője. Ha valaki kiegyensúlyozott, kalóriakontrollált étrendbe illeszti, annak fogyasztása számos egészségügyi előnnyel jár.

Jenei Gréta

Forrásunk volt.

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek