Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Egészségesen étkező gyermeket szeretnél? 7+1 tipp a dietetikustól, hogy jól csináld!

Nem biztos, hogy tisztában vagyunk azzal, mekkora jelentősége van a gyermekkori egészséges táplálkozási szokások kialakításának. Pedig ebben az életkorban dől el minden.

A szív-, érrendszeri betegségek, a magas vérnyomás, a cukorbetegség nemcsak a felnőttek körében fordul elő, hanem sajnos egyre gyakrabban gyermekkorban is. A kockázat szerencsére csökkenthető, ha már kisgyermekkorban kialakulnak olyan helyes táplálkozási szokások, amelyek nagy eséllyel egész életünket meghatározzák majd.

Ehhez gyűjtöttünk össze néhány gyakorlati ötletet!

1. A helyes táplálkozást érdemes minél hamarabb elkezdeni!

Megfigyelték, hogy a kisgyermekként sokféle ételt, többféle zöldséget, gyümölcsöt fogyasztók, felnőttkorukban is kellően változatosan étkeztek. Érdemes ezért a gyermekeket minél többféle étellel megkínálni, mivel ebben az életkorban különösen fogékonyak és nyitottak az ételek ízére, zamatára. A kisgyermekkorban megkóstolt ételválaszték egész életünk során hat ízlésünkre, táplálkozási szokásainkra.

2. Gyakran kínáljunk olyan ételt, ami jót tesz az egészségnek!

Sokan gondolják, hogy a zöldségek nagy részét és a gyümölcsöket a gyermekek nem szeretik és feleslegesen kínáljuk ilyesmivel őket. A gyermekek az új ételeket gyakran szokatlan ízük, ismeretlen illatuk, színük miatt utasítják vissza. Ha nem kóstolnak új ízeket, a kedvencek köre túlságosan szűk maradhat, ami később hiánybetegségek kialakulásához, elhízáshoz vezethet. Abban az esetben, ha gyermekek többször is megkóstolhatják például a karalábét vagy a káposztát, lehetőségük lesz az új íz megismerésére és egy általában kevéssé népszerű zöldség íze is megszokottá, akár kedveltté válhat.

Arra azonban figyeljünk, hogy sose erőltessük, kényszerítsük a kóstolást!

3. Jó a sok zöldség és gyümölcs otthon, de legyen elérhető is!

Általában többféle zöldséget és gyümölcsöt vásárolunk, de ahhoz, hogy ezeket a gyermekek megegyék, konyhakésznek kell lenniük, vagyis a gyümölcsöket megmosva olyan helyre tegyük, ahol elérhetik. Ha elérhető közleségben van egy lédús, ropogós és egészséges „nassolnivaló”, a gyermekek gyakrabban fogyasztják ahelyett, hogy a szekrényben kutassanak édességek után.

4. Mutassunk jó példát!

Jelentős hatással van a gyermekek ételválasztására a szülői példa. Fontosak a reakcióink és a véleményünk az ételekről, illetve, hogy milyen ételeket fogyasztunk. Emellett lényegesek az étkezések körülményei is, a kellemes hangulatú, közös étkezések alkalmával a kicsik sokat tanulnak a családtól. Kutatások bizonyítják, hogy a gyerekek általában többfélét és jobb étvággyal esznek a közös étkezések alkalmával. Fontos az is, hogy ne legyen a közelben bekapcsolt televízió vagy játék, ami elvonja a figyelmet az étkezésről és egymásról.

5. Étkezzünk időben!

A napi többszöri étkezés szokását érdemes gyermekkorban kialakítani. Persze nem dől össze a világ, ha a napirendet nem percnyi pontossággal tartjuk, de a napi háromszori főétkezés és két kis étkezés megléte fontos a táplálkozási szokások kialakítása során.

6. Kerüljük a nassolást!

A megszokott napirend és a rendszeres étkezések mellett a gyermek kevésbé éhezik meg és kér az étkezések között nassolnivalót. Természetesen bárkivel, így a gyermekekkel is előfordul, hogy hirtelen ehetnékje támad. Ilyen esetre érdemes előre felkészülni vitamin- és lédús finomságokkal, mint például a szeletelt alma, kivi, egy banán vagy egy narancs. Az édességek, sós rágcsálnivalók elveszik az étvágyat a következő étkezéstől.

7. Szomjúság ellen kínáljunk vizet!

A cukrozott üdítőitalok, gyümölcslevek fogyasztása felesleges cukorbevitellel jár, amely elveszi az étvágyat és a fogaknak is árt, ezért ajánlott a szomjas gyermeket vízzel kínálni.

+1. Vásároljunk, főzzünk együtt!

Jobb az étvágy, ha a gyermekek is részt vehetnek az étkezések megtervezésében. Büszkeség tölti el őket, ha kiválaszthatják miből és mi legyen a vacsora, de szívesen segítenek a konyhában is. A főzés jó közös program, megéri időt szakítani rá és még egy jó kis beszélgetésre is marad idő.

Természetesen minden gyermek és család más, kinek könnyebb, kinek nehezebb új szokásokat kialakítani. Egy biztos: az élethosszig tartó egészségünk érdekében érdemes az egészségre nevelést már gyermekkorban elkezdeni!

Ezek a cikkek is érdekelhetnek!:

via: Harvard Health Publications

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!