Nem kell félni a zsírtól!

Miért is lenne konyhai mumus a zsír? Ha eddig nem tudtad, hogyan használd vagy ódzkodtál kipróbálni a zsírral főzést, most figyelj!

Szarvaspörkölt bográcsban recept

Zsír vajon legyen-e otthon? Használjuk-e főzéshez?

Egyértelműen igen. Az már eddig is világos volt, hogy az egészséges táplálkozás alapja szerintem a változatosság és a mértékletesség, vagyis attól, hogy néhány ételt zsír alapon készítünk el, még egyáltalán nem étkezünk egészségtelenül. Zsírból kacsa- vagy libazsírt szoktam használni, és ezt leginkább magamnak készítem el, nem is annyira azért, mert a bolti zsír nem jó, sokkal inkább a melléktermékként keletkező töpörtyű miatt. A zsír hűtőben sokáig eláll, de hűvös kamrában, zsíros bödönben még jobban érzi magát.

No, de miért használjunk időnként zsírt olaj helyett?

Egyrészt a zsír természetes módon jön létre (különösen, ha az állatot normálisan táplálták), szemben az iparilag finomított olajokkal, melyek mindenféle kémiai eljárásokat követően keletkeznek. A zsírnak finom az íze, igencsak tápláló, ha éppen sok energiára van szükségünk, innen beszerezhetjük.

Tudtad?

Zsírral sokkal finomabb a hagymás tört krumpli, a pörkölt, a gulyás és igazából minden tradicionális magyaros étel, különösen azok, amelyek őrölt paprikát is tartalmaznak, mivel a paprika sokkal jobban oldódik a zsírban, mint az olajban.

Zsír készítése

Bárki megpróbálhat zsírt csinálni, nem túl bonyolult feladat, de azért nagyon kell vigyázni vele, mert a lábos tönkremehet, meg a lakás is leéghet. De menjünk sorba:

  • Vegyünk kb 1-1,5 kg kacsa- vagy libahájat.

  • Ha töpörtyűt is szeretnénk, akkor inkább bőrös hájat vegyünk, ha nem, akkor jó lesz a testháj is. Vágjuk fel darabokra, apró töpörtyűhöz apróra, nagyobb töpörtyűhöz nagyobb darabokra. Tegyük fel egy nem túl leégős, de nem túl vastag aljú lábosba, öntsük fel kis vízzel és kezdjük főzni közepes lángon.

  • Eleinte nem is kell rá figyelni, de később aztán érdemes időnként átkeverni, hogy ne ragadjon le az aljához. Amikor már serceg, érdemes nagyon figyelni. Ha eléri a kívánt barna színt, készen van.

  • Ahhoz, hogy ropogós legyen, kevés vízzel érdemes lespriccelni, ettől ugye nagyon sisteregni fog, ezért nagyon óvatosan kell csinálni, mert fel is csaphat a láng. Ha abbamarad a sistergés, szűrőlapáttal kivehetjük a váratlanul kevés töpörtyűt. 5-10 perc múlva már ehetjük is.

No, ez az az étel, amit szerintem zsír nélkül nem lehet készíteni.

  • Vegyünk egy jó kanyarításnyi zsírt és abban három nagy fej hagymát kis lángon, nagyon sok idő alatt fonnyasszunk meg (sózzuk is).

  • Mikor már nagyon jó, akkor nagy lángon picit kapassuk oda, majd dobjuk rá a főtt krumplidarabokat (én fehér, szétfővősből szeretem) és fakanállal kevervén, törjük picit össze, hagyjuk 5 percig egy pozícióban, hogy lekapjon kicsit az alja, majd keverjük át és mindezt ismételjük addig, ameddig a nekünk már tetsző sültségi fokot elérte.

  • Ha kell, időközben adhatunk hozzá még zsírt, a krumpli fantasztikusan sokat felvesz.

Hozzászólások

Hegedus Zsoltne

én is nagyon rég használok liba és kacsahájat de olajat is használok.

vmzsuzsa

Id?nként én is használok zsírt, bár általában olajjal f?zök. Hogy melyik étel melyik zsiradékkal finomabb, azt hiszem, nem vita téma. Kinek melyik izlik. De a cikkben néhány tévedést szeretnék korrigálni. A zsír és az olaj kalóriatartalma azonos, tehát az olaj is ugyanolyan "tápláló". A növényi olaj is természetes anyag, hiszen növényb?l állítják el?, és az el?állítás során semmiféle kémiai eljárásnak nem vetik alá. Bizonyos fizikai eljárások vannak, mint sz?rés, derítés, de idegen anyag nem kerül egyik olajba sem gyártás során. A paprika oldódásáról nincs konkrét adatom, de szemmel láthatólag az olajjal készített ételben ugyanugy a tetején, az olajos fázisban van. Tudom, hogy most a margarinokra és az ételzsírokra rájár a rúd a transz zsírsavak miatt, de ez teljesen független az étolajtól. A mediterrán országok egész jól megvannak zsírok nélkül. Üdvözlettel Zsuzsa.

Marika nagyi

Én olajat is használok, de a zsír sokkal egészségesebb, ha valaki nem viszi túlzásba a használatát. A napraforgó olajban bizony van vegyszer, mert egy érést el?segít? anyaggal permetezik, hogy egyszerre érjen be és úgy szedik le.. Ett?l egy hét alatt elszárad és már aratják is. Nos ez az anyag biztos, hogy nem csak a magok fels? héját érintik. A mai viszonylatban nem lehet elmondani, hogy az élelmiszerünk, biztos nem ért valamilyen vegyi anyaggal.

zsuzsa.sulyok

Én, rettenetesen irigylem a franciák -"genetikai kódolását"- ? Azért, mert ?k aztán nem tagadják meg maguktól, sem a kacsa-, libazsírt, s?t disznózsírt, sem az "igazi" vajat, és a fentiekkel készült ételeket, -persze oliva-, és egyéb olajokat is használnak... Mégis, igen jól állnak a szív- és érrendszeri betegségek "statisztikájában"... -és nagyon kevés az elhízott ember... -(bocs., de, a gyakorlatilag csak olivaolajat, használó, pl. spanyol, portugál n?k között, szerintem, felt?n?en soknak, nagyon csúnya az arcb?re...) Nem vagyok endokrinológus, se b?rgyógyász, nem tudhatom van-e összefüggés, csak egyszer?en ez volt a "megfigyelésem".

Címlapról ajánljuk

További cikkek