5+1 érv, ami miatt érdemes gyakran diót fogyasztanod

A dió rengeteg jó tulajdonsággal rendelkezik. Dietetikusunk most elárulja, miért nagyon hasznos, ha minél többet fogyasztasz belőle.

Bár a dió egész évben kapható, azért egyértelműen ősszel van a fő szezonja. Ilyenkor érik be és hullik le az idei termés, ami az ünnepi időszakra már ki is szárad és készülhetnek is belőle a finomabbnál-finomabb csemegék.

Amellett, hogy a dió számos hagyományos süteményünk fontos alapanyaga, ízesítője, értékes tápanyagokban rendkívül gazdag, tehát érdemes a süteményeken kívül is rendszeresen fogyasztani.

5+1 érv, ami miatt érdemes gyakran diót fogyasztanod

A dió energiatartalma magasnak számít (654 kcal / 100 g), ugyanakkor ettől az értéktől nem kell megijedni, nem szabad emiatt a diót (vagy akár más dióféléket is) az étrendünkből elhagyni.

  • Ennek a magas energiatartalomnak ugyanis az oka a dió értékes zsírsavtartalma, amelynek ~70%-a a szervezetünk működését segítő többszörösen telítetlen zsírsav,
  • ebbe beleértve a ~14%-nyi - hazánkban jellemzően alacsony beviteli értékű - ómega-3 zsírsavtartalmat is (ezzel az értékkel a dió dobogós a növényi ómega-3 zsírforrások között),
  • értékes zsírsavtartalma mellett a dió gazdag növényi fehérjében (15 g/ 100 g),
  • szénhidráttartalma viszonylag alacsony (14 g /100 g), míg
  • élelmi rosttartalma magas (7 g / 100 g).
  • fontos kalcium-, magnézium-, szelén- és folsavforrás. Más diófélékkel és az olajos magvakkal együtt a vegán étrend alapvető fehérje- és kalciumforrása.

A klasszikus sütemények mellett számtalan más módon is fogyaszthatjuk a diót. Tehetjük pl. zabkásánkra, müzlinkbe, salátánkra, túrókrémbe szórva (ha szárazon egy serpenyőben a diót enyhén megpirítjuk, még aromásabb lesz az íze), fogyaszthatjuk tízóraira vagy uzsonnára magában, sajttal vagy gyümölcsökkel kísérve esetleg saját mixelésű "diákcsemegeként" - aszalt gyümölcsökkel.

A fent említett értékes zsírsavtartalom koncentráltan jelenik meg a dióolajban, próbáljuk ki ezt a terméket, ha van rá lehetőségünk (pl. termelői piacokon fellelhető). Arra ügyeljünk, hogy a dióolajat sötét helyen, sötét, jól záródó üvegben tároljuk, mert pont magas telítetlenzsírsav-tartalmának köszönhetően nagyon könnyen avasodik (oxidálódik).

A növényi étrend terjedésével népszerűvé válnak a növényi tejpótló italok, a "diótejet" akár magunk is elkészíthetjük otthon.


Még több hasznos cikk dietetikusunktól:

Címlapról ajánljuk

További cikkek