Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Vadkovász-vadélesztős kovász

Vadkovász-vadélesztős kovász
Vadkovász-vadélesztős kovász
60 perc / előkészület: 60 perc
receptkönyvben hozzászólások (127)
jegyzet hozzáadása,
törlése, szerkesztése

story

Lehet találgatni, melyik a "Jani" kovászom! Itt még jobban "rohant", mint általában, mert mindenképpen le akarta hagyni a "Terkát", a fehérlisztes kovászt! Terkát azóta bekevertem egy kis rozsliszttel, mert hosszú kényeztetés ellenére sem aktivizálta magát. Így most van egy teljes kiőrlésű lisztből erjesztett kovászom, Jani és egy rozsos-fehérlisztes, Rozska.

Mindkettővel igazi élmény kenyereket sütni!

hozzávalók / 2 adag

  • liszt tetszés szerint (legkönnyebben a teljes kiőrlésű vagy rozsos indul meg)
  • víz (fontos, hogy ne legyen klóros; jó a filterezett víz, a szénsavmentes ásványvíz vagy kútvíz)
  • 1 fedeles literes üveg

ajánlat

Ha hetente egyszer-kétszer sütünk, akkor tarthatjuk a kovászunkat a konyhapulton (legjobban a 20-25 fokot szereti). Ha ritkábban használjuk, akkor tegyük a hűtőbe! Hetente jó "megetetni"; amennyit elveszünk a sütéshez, annyival etetünk. Állítólag nevet is kell adni a kis élő, bugyogó masszának; akkor "meghálálja" a kedvességet azzal, hogy serényen dolgozik.:)

Ezzel az 1:1 etetési aránnyal egy kissé híg lesz a kovász (Jani a képen), úgyhogy mikor etetek, akkor most már kicsivel több lisztet teszek hozzá, mint vizet. Lágy nokedlitészta állag, amit én szeretek; a preferencia kialakul mindenkinél használat közben. Az aktív kovász buborékos, habos és sörös-boros-alkoholos az illata.

Limara Péksége oldalon sok érdekeset olvashatunk; Limara a vadkovászos kenyeret nevezi "igazi kenyérnek"! Sajnos más magyar weboldalt nem találtam eddig, ahol tanulni tudtam volna. Angol tudásúaknak ajánlom a breadtopia.com oldalt. Receptek, videók segítik a kezdő "vadkovászosokat". 

Véleményem szerint a legtöbb hosszan erjesztett kovász recept túl bonyolultan van leírva. Én egyébként tudatosan kezdtem kis adaggal, hogy ne kelljen kidobnom a szemétbe a masszából, mert elvből nem dobok ki ételt, és az egyszerűség kedvéért használok bögrét és kanalat a mérésekhez.

Remélem, hamarosan beindul egy "Vadkovász Klub" a NoSalty-n; már néhányan publikáltunk is vadkovásszal készített -kenyér, kifli és pizza-recepteket!

Szólj hozzá!

elkészítés

  1. Első nap: A tiszta üvegbe öntünk 2 ek vizet és 2 ek lisztet. Jó erőteljesen simára keverjük; a massza szereti az oxigént! Lazán letakarjuk, és hagyjuk erjedni 24 órát.
  2. Második nap: Hozzáteszünk 1 ek vizet és 1 ek lisztet; megint jól átkeverjük (ezt nevezzük "etetésnek").
  3. Harmadik nap: Ekkor már buborékos; mehet bele 2 ek víz, 2 ek liszt. Innentől 8-12 óránként "etetünk" ezzel az adaggal.
  4. A hetedik naptól már elég kovászunk lesz, és ha jó "fortyogós", akkor lehet egy próbasütést csinálni (legtöbb recepthez kell kb. 200 g), de ne várjunk sokat a kis "éretlen" kovásztól; ezután fog csak igazán erősödni, érlelődni.:)
  • elkészítettem: 2 alkalommal

statisztika

beküldve:
tegnapi nézettség: 3
össznézettség: 21 347
elküldve: 17
receptkönyvben: 361
elkészítve: 13/21
Facebookon megjelent: -

szakács

Torma

Mióta szakács: 2012.10.05.
102 recept

receptjellemzők

konyha: magyar
mikor: mindig
szakács elkészítette: párszor készített receptek
kalória: alacsony
szezon: bármikor
fogás: egyéb fogás
kategória: kenyerek
nehézség: könnyű
vegetáriánus: vegán
adag: 2 főre
elkészítési idő: 30-60 perc
diéta: tejmentes, tojásmentes
konyhatechnológia: vadkovászos receptek

egyéb elnevezések

hagyományos kovász, erjesztett kovász, hosszan erjesztett kovász, vadélesztős kovász, vadkovász

Hozzászólások (127)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

lote
lote Sat, 2015-10-24 13:06

T.Torma !
A kenyérsütő gépben használható e a kovász ?Lehetséges,hogy nem, mert ottan 1-2 óra a kelési idő.Minden esetre megpróbálom mihelyst kész lesz a kovász.Most csak 3 napos.Legalább 2.dl fogok hozzáadni.Ha van ilyen tapasztalata kérem ossza mg,miheztartás végett.Üdv. Spar Péter

Torma
Torma / Torma Sat, 2015-10-24 23:27

Kedves Péter! Nem kell magázni engem :) igen, pontosan ezért nem jó a kenyérsütő gép sütésre, mert a vadkovászosnak hosszabb idő kell a kelesztéshez. Egyébként is legjobb fedett, öntöttvas edényben, jénaiban, vagy sütőkövön sütni a vadkovászos kenyereket; az első 10-15 percben forró, gőzös sütőben. A Vadkovászolók oldalon csak élesztőmentes ételeket készítünk; természetesen vadkovásszal! Csatlakozz a csoporthoz! További vadis sikereket kivánok, üdv, Torma :)

kenyereserika
kenyereserika Mon, 2015-01-19 21:47

Kedves Torma!Nagyon tetszenek a receptjeid,most 4 napos a vadkovászom a leírásod alapján csinálom, az elsőnap tk.rozsliszt,azután csak fehér bl55.Szeretnék minél több mindent ebből a kovászból készíteni,de félek savanyú lesz,mikor használjam fel,hogy csak kissé legyen savanyú az íze.

Torma
Torma / Torma Mon, 2015-03-09 10:14

Szia Era :) Az enyem 7 napos volt, mikor elkezdtem a Janimmal sutni. kell, hogy erosodjon meg egy kicsit! Addig is szorgalmasan etesd! A felesleget lehet palacsintaba, turogombocba, gyurt tesztaba hasznalni :) Gyere a Vadkovaszolok FB csoportba; rengeteg infonk van :) Tovabbi vadkovaszos sikereket!

recsorita
recsorita Wed, 2015-01-28 08:54

Szia Torma !Élesztővel sütöttem eddig a kenyeret és mindig sikerült most a recepted alapjan mindket kovaszt kiprobaltam es tény h a tk sokkal jobban duzzad.Mindkettöt napont többször is meg ettetem és ma már a nyolcadik napja hogy erlelem és gondoltam csinalok egy proba sütést,szépen buborékos a kovászom viszont ettetés után semmit nem duzzadt pedig már eltelt egy kis idő.Mit csináltam rosszul?
köszi válaszod.

Torma
Torma / Torma Wed, 2015-01-28 10:53

Kedves recsorita, ha nem emelkedik/buborékosodik az etetett kovász, akkor; vagy túl hideg van, vagy éhes ( etetni kell) vagy nem elég erős a kovász. Ha eddig emelkedett, akkor próbáld langyos helyre tenni és etetni!! Sütéspróba; 1 ek kovász, 10 ek liszt víz...ha pár óra alatt szépen felfut, akkor elég erős a sütésre. :) sok sikert! :)

recsorita
recsorita Wed, 2015-01-28 11:09

köszi gyors válaszod igena hidegre gondoltam ugyhogy melegebre tettem de semmi akkor meg ettetem hatha es aztn probalkozom a sutesel

Torma
Torma / Torma Mon, 2015-01-19 23:24

Kedves kenyereserika! Örülök, hogy Te is elkezdted az igazi kovászozást!! Szerintem még etesd a kis kovászkádat pár napig, amilyen gyakran csak tudod; ha etetés után kezd visszaesni, akkor lehet megint etetni! Ha túl sok a gyenge kovászod, akkor tegyél két kanállal palacsintatésztába, vagy nokedlibe, vagy gyúrj házi tésztát vele; SZUPER finomak ezek az ételek vadkovásszal!! Sütés előtt csinálj sütőpróbát; 1 ek kovász, 10 ek liszt, víz, hogy sűrűbb galuska sűrűségű tészta legyen...ha pár óra alatt duplázódik, akkor elég erős a kovászod a sütéshez. Akkor nem savanyú a tészta, ha friss, sokszor etetett a kovászod. A kovász savanyodik, ahogy áll; tehát a friss, erős ( többször etetett) kovász nem savanyú és gyorsan is keleszt!! sok sikert a vadkovaszos kalandjaidhoz!! Üdv, Torma :)

carnal.lady
carnal.lady Sun, 2014-12-28 13:56

Sziasztok!
Látom, viszonylag régi az utolsó bejegyzés, de remélem nézik még a profik ezt az oldalt :)
Kb. 2 hete találtam ki, hogy kovászt készítek. Az elsőt fehér lisztből csináltam, de sajnos ki kellett dobnom, mert kb. 5 nap után egy kicsit penészes lett a felületén. A másodikat kenyérlisztből kezdtem csinálni másik recept alapján - 1. nap 3 ek víz+3 ek liszt; 2. nap semmi; 3. nap 3 ek víz+3 ek liszt; 4. nap 10 dkg víz+10 dkg liszt; 5. nap már szaporítható, süthető állapotba kellett volna kerülnie. 5. nap hígnak találtam, csak 3 ek lisztet adtam hozzá.
Nem valami meleg a lakásunk, ezért az etetés után rátettem a konvektorra. Nem tudom, jó helyen van-e ott, illetve sok helyen másként olvastam: le kell-e csatolni az üveg tetejét vagy hagyjuk szellőzni?
Ma, a 6. napon is kezd kiülni a tetejére lé. Ez így rendben van? (ezt mindig visszakeverem és úgy etetem) Vagy azért van, mert még híg?
Szinte semennyire nem futott fel, épp hogy lyukacsos a teteje, az illata pedig elég furcsa (savanykás+még valami - lehet a kenyérliszt illata ilyen furcsa?) Egyáltalán nem tűnik romlottnak, de nem tart sehová.
Tudna valaki segíteni, mit csináljak? Csak etetgessem és várjak? Megfelelő hőmérsékletre tipp, ha maga a lakás kb. 16-18 C-fokos?
Köszönöm előre is a segítséget, nagyon szeretném megtartani/megmenteni ezt a kovászkát :)
További szép napot!

Torma
Torma / Torma Mon, 2014-12-29 07:51

Szia carnal.lady! Ahogy leírod a mostani kovászodat; ez " éhezik", azért van a lé a tetején. Nem tudom mennyire maradt életképes, mivel a konnektorra tetted....40 foknál elhalnak az élesztőgombák. Legjobb lenne újrakezdeni; sokak tapasztalata szerint és szerintem is a rozsliszt, vagy teljes kiőrlésű liszt a legjobb a kovászneveléshez. Ha már erős, érett a kovász, akkor lehet hűtőben tartani, de a kovászneveléshez kell az álandó langyos hőmérséklet....25-30 fok szerintem az ideális. Lehet az üveget meleg ( nem több, mint 40 fokos!) vízbe állítani, vagy betenni a mikróba egy forró vizes bögre mellé; az tartja sokáig a meleget. Lazán kell letakarni a tetejét ( én gézt használtam) hogy kapjon levegőt és etetéskor jó erőteljesen átkeverni, ahogy írtam. Sikeres vadkovászozást! Van egy Facebook oldalunk; a Nagyi kovászos kenyere, ahol csak vadkovásszal készítünk kenyereket, sütiket és más ételeket; csatlakozz, ha van kedved :)

carnal.lady
carnal.lady Mon, 2014-12-29 22:31

Szia Torma! Nagyon szépen köszönöm a gyors választ!! Igazad van, tegnap este sajnos rá kellett jönnöm, hogy kovászkának annyi :( Azon nyomban kezdtem egy újat a recepted alapján és nagyon vigyázok rá. Még egy hőmérőt is tettem mellé :D Ezt a mikrós melegen tartást mindenképp alkalmazni fogom, köszönöm a tippet! Sajnos legutóbb nem kaptam tk lisztet, azt hittem, a fehérből is jó lesz, így abból kezdtem. Erre most nagyon fogok vigyázni, hátha megmarad, de ha kapok tk lisztet, biztosan abból is megpróbálkozok :) Még egyszer köszönöm a segítséget és a tippeket!

Torma
Torma / Torma Mon, 2014-12-29 23:30

Még annyit hozzátennék, ha napközben a kovász közelében vagy, akkor látod, hogy mikor esik vissza etetés után....akkor lehet is etetni!! Tegyél egy gumikarikát az üvegre; abból látod, hogy mennyit emelkedik és mennyit esik vissza és hogy mikor...ha túl sok a kovászod az első napokban ( kenyeret még nem emel meg!), akkor nem kell kiönteni, hanem használd palacsintához, nokedlihez, gyúrt tésztához, SZUPER finom lesz tőle mindegyik és sokkal egészségesebb is!! :) a kovász a gyakori etetést szereti langyos helyen; ezt nem elég ismételni :))) ha heti tobbszor sütsz, akkor tarthatod az érett, erős kovászt a konyhapulton, ha heti egyszer csak, akkor tartsad hűtőben, az lelassítja az erjedést, de heti egyszer legalább etetni kell, akkor is, ha nem sütsz! Sikeres vadkovászozást! :)

carnal.lady
carnal.lady Tue, 2014-12-30 00:55

Köszönöm a kiegészítést! Még egy hétig itthon vagyok, tudom figyelgetni, mindenképp megfogadom a tanácsaid! Alig várom, hogy megnőjön és meg is maradjon :) Köszönöm még egyszer, megyek is és meglesem, nem éhes-e :)

Damjanics
Damjanics Wed, 2014-06-11 17:56

Két éve sütök géppel, azóta nem kell figyelnem mikor fogy ki a kenyér többnapos ünnep előtt. Bármikor 4 óra alatt kenyeret tudok produkálni. Azért nem volt egyszerű a kezdés. Száraz élesztővel soha sem sikerült két egyforma kenyeret produkálni. Vettem a bátorságot és átálltam friss élesztőre, amit itt gyártanak Tétényben. Mérlegre állítom a 900 g-s sütőgép tartályát, betöltöm a 300 g. melegvizet, bele két ek liszt és egy ek cukor, 1 tk sikér és az 50g-os élesztőkocka negyede.
Összelötykölöm, letakarom, 15 perc múlva szépen felfut, akkor belerakok mindent recept szerint és mehet a gépbe. Szoktam rakni bele 10 dk zabpelyhet is mert újabban a BL 80 sem elég jó. 10 -15 % rozslisztet, teljes kiörlésűt, stb. lehet bele tenni de ha túlzásba viszem, nem emelkedik fel szépen a kenyér. Figyelni kell, hogy az élesztő friss, kagylós törésű legyen, a liszt aratástól aratásig él, a régebbi lisztből nem lesz jó kenyér.
Bocs, hogy nem kovászozok, de a friss élesztővel olyan jó a kenyér, hogy felesleges változtatni.
Üdv.

Torma
Torma / Torma Mon, 2014-06-16 08:03

Semmi probléma Damjanics; kinek ez élesztõ, kinek a vadkovász :)))

Damjanics
Damjanics Mon, 2014-06-16 10:37

Így van. Lehet, hogy egyszer kíváncsiságból kipróbálom a kovászt, de jelenleg túl lassúnak és körülményesnek tűnik. Ráadásul az általam látogatott savoya parki Auchánnak és újbudai Tesconak helyben sütő péksége van egyre szélesebb kínálattal és Lipóti pékség üzletei is vannak közelben. Ezekkel nehéz lenne versenyeznem. Sajnos a ferencvárosi malomipari üzlet megszünt , messzebbre elmenni a drága közlekedési költségek miatt nem érdemes. Gyanítom, hogy a profi pékek nem a kereskedelemben kapható BL 80-ból sütnek. Néha látok speciális keverékeket csillagászati áron. Ezért én megveszem a frissen sült bolti gyökérkenyeret, meg egyéb vonzónak tűnő más bolti kenyereket (van kovászos is) és a saját sütés marad a ritkán bekövetkező végszükség esetére. Ilyen körülmények között kovász életben tartással pepecselni nem igazán vonzó. Van némi élelmiszervegyészeti ismeretem. A kovász a levegőben levő baktérium által iniciált kontrollálatlan erjedés, aminek a végeredménye esetleges. Ezzel szemben a friss élesztő olyan élőflórás oltóanyag, ami mindig azonos ízű kenyeret produkál, sőt mint vitaminforrást gyógyszerként és kozmetikumként is használják.
A házilagos kovász olyan mint az aludt tej aminek mindig más az íze. Összefoglalva: a házi kovászos kenyér érdekes hobby, jó játék, de a pékeknél kapható kenyerek egyre jobbak, azokkal versenyezni nem reális célkitűzés.

witch
witch / witch Sun, 2015-03-08 19:24

Nem hiszem, hogy barki versenyezni akar a peksegben sutott kenyerrel, hanem tudni akarja, hogy mit eszik. Ha az en hazi sutesu kenyerem nem olyan szep, finom, stb., akkor is jobban fog esni, mint a bolti.

Laksa
Laksa Mon, 2014-03-17 13:13

Szia Torma, en is itt vagyok Sydney-ben (meg egy kicsit) es tulajdonkeppen a kovaszolas kesztetett arra, hogy regisztraljak. Nehany eve mar probalkoztam vele, de akkor feladtam. Most viszont nagyon eltokelt vagyok, hogy sikeres leszek benne, vagyis megatnulom minden csinjat-binjat. Kenyer meg egyszer sem sikerult jora, de azert megettuk. Mindig tul suru, nehez volt. Palacsintat ketszer csinaltam, mindketszer nagyon szerettuk. Olyan finom kremes-fele, rendkivul lagy de azert vekony lett. Ketszer probaltam az ugynevezett crumpets (itt egy kep rola: http://en.wikipedia.org/wiki/Crumpet ) mert nagyon szeretem; az elso nagyon jo lett, pont mint a kepen, a masodik kevesbe, azt hiszem tomm szodabikarbona kellett volna bele. De ami a legfontosabb, nekem nagyon erezhetoen jobb, ha kovasszal keszitem a lisztes ennivalot. Mar ugy volt, hogy le kell mondanom a gabonabol keszult etelekrol, de ha kovasszal keszitem, semmi gondot nem tapasztalok. Meg nem probaltam a gyurt tesztat kovasszal, ez lesz a kovetkezo! Amugy nekem az idozitessel van a legnagyobb bajom, azt hiszem. Vagy tul koran, vagy tul keson kezd a kovaszom bugyogni. Orulok, hogy megtalaltalak benneteket, biztos sokat fogok itt tanulni, es remelem az en hibaimbol mas is tud tanulni. Udv, Erzsi

Torma
Torma / Torma Tue, 2014-03-18 02:01

Üdvözlet ; köszi a beszámolót Erzsi! Örülök, hogy kísérletezel és vannak sikereid a vadkovásszal! A nemvagyokmesterszakács blogon új infó van; Alexa pár hete indított új kovász-kurzust- ha érdekel :)
A vadkovásszal semmi nehézség nincsen, ha valaki naponta, vagy legalább heti kétszer süt vele, mert akkor lehet a konyhapulton tartani és mivel állandóan etetve van, állandóan aktív is. Nekem se könnyű, mert ritkán sütök; így többször kell etetnem a kovászkaimat, mielőtt sütni tudok. Igen így egy kicsit macerás a tervezés; nem lehet rögtönözni, pedig én szeretek! További kellemes kovászozást, Torma :)

Lucám
Lucám Fri, 2014-02-14 19:03

Drága Torma! Segítséééég! :-) Az én Gyurim ma 8 napos, nagyon jól elvan, olyan lágy nokedlitészta sűrűségű. Ellenben eszébe sincs menni sehova. :-( Pedig gondoltam, biztosra megyek, TK rozsliszttel készítettem. Jani maratonfutó hozzá képest. Már egészen kellemes erjedt illata van, de aggódom. Etessem még napi 2x? Vagy hagyjam pihenni? Tanácstalan vagyok. Pedig a hétvégére házi sajtot gondoltam kovászos félbarna kenyérrel.... ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ! Ölellek: Dóri

Torma
Torma / Torma Sat, 2014-02-15 05:25

Jót nevettem Dóri :P >>>Etetni, etetni, ha sütni akarsz!!! Jól hangzik a Gyurid és ha 8 napos, akkor lehet próbasütést csinálni vele. Figyelj, a Jani kovászom sokkal hígabb volt ( fele liszt, fele víz etetésekkel). A hígabb könnyebben felfut; de nem kell hogy fusson! Csak habos-buborékos. Valahol nemrégiben olvastam egy gyakorlott vadkovászos oldalán, hogy akkor süt, miután a vadkovász kicsit visszaesett a buborékos állapotból...
Ha nagyon izgulsz és biztosra akarsz menni, akkor tegyél bele egy kis élesztőt; egyesek csinálják én nem....nem árt kísérletezni a kovásszal. Egy idő után már látod is, mikor kell etetni, mennyit várni vele...mennyi ideig keleszteni...
Eleinte kell a 4,6, esetleg 8 óra első kelesztés és legalább kettő másodszori kelesztéshez. persze ez függ a liszttől, hőmérséklettől ( ne tedd nagyon melegre, 20-25 fok max!) és a kovász erősségétől. Eleinte csak találgatunk; gyakorlattal könnyebb, de akkor is kell figyelni a dolgokra.
Egy késhegynyi cukor segít a kelesztésben :)
Na, remélem nem ijesztettelek meg; csak bátran!!! Vadkovászos együttérzéssel, Torma :)
Írd meg majd, hogy ment a sütés!

Lucám
Lucám Wed, 2014-02-19 13:22

Szia Torma! Nagy költözés volt nálunk hétvégén, Alehándrót, a kombuchámat (muszáj volt elneveznem, nehogy megsértődjön, és ne erjedjen... ) átköltöztettem másik üvegbe, abba az üvegbe meg ment a Gyuri... A gyerekek meg csak néztek, mi folyik anya boszorkánykonyhájában! Hát megvolt a próbasütés, de az eredmény katasztrofális lett... Pedig csak zsemlét csináltam vele, de egy millimétert nem emelkedett meg. :-( Most felturbóztam azt a piszok Gyurit egy csipet cukorral, élesztőt nem akarok beletenni, pont azért szemeltem ki, hogy ne kelljen élesztőt használnom. Ne vegyek ki belőle egy kicsit? Az 1,7 literes dunsztosom már félig van, annyit etetem... Nem adom fel, hogy legyen sikerélményem, megcsináltam a kefires kovászodat, az már 2. napra isteni habos-babos gyönyörűség lett... :-) Ma sütök vele valami bagettet, mert ma érkezik a bagett-sütőformám! Nem adom fel, nekem kell ez a Gyuri!!! Ölellek: Dóri

Torma
Torma / Torma Thu, 2014-02-20 01:14

De jó fej vagy Dóri! A soraidat olvasva, meg is van a napi nevető-adagom ( ami ugye igen egészséges :)! Nagyon érzékenyek tudnak lenni ezek a vadkovászok :P nekem nem a költöztetéskor volt problémám, hanem, mikor máshonnan vettem a tk lisztet! Janikámat egy Indiából importált tk lisztből indítottam ( egy ázsiai boltban vettem egy másik kerületben). Aztan mikor elfogyott, akkor a boltiból etettem meg; na, azt a "duzzogást"!!!! NAPOKIG nem lett rajta buborék, úgyhogy mentem a speciális boltba utánpótlásért :))) egyem a lelkit, azóta is nagyon boldog :) ma megint etetek, mert süthetnékem van! Vagy krumplis kenyeret fogok ( kefírrel! végre kaptam kaukázusi élő kefírgombát 10 napja!!!), vagy vajas kiflit. De mindegyikbe teszek tk lisztet; mi így szeretjük legjobban :))) sütögessél csak; majd lenyugszik a Gyurid, csak szeresd, etesd, süssél vele...ha lapos lett a zsemle ( nem is emelkedett), akkor vagy a kovasz nem volt elég aktív, vagy a kelesztés volt rövidebb a kelleténél. Puszi, Torma :)

Csukamama
Csukamama / Csukamama Wed, 2014-02-12 21:24

Szia Torma! Azt szeretném kérdezni, hogy mennyi ideig lehet a hűtőben tartani a vadkovászt úgy, hogy nem nyúlok hozzá. Mert el kellett utaznom a lányomhoz és nem tudom meddig leszek ott. Sajnos nem tudom senkire bízni. Betettem a hűtőbe.
Köszönöm a választ.
Angéla

Torma
Torma / Torma Thu, 2014-02-13 03:28

Szia Angéla :) biztos lehet pár hétig hagyni a hűtőben. Nem tudom, mekkora az adagod; jól elhasználod a nagyját, majd jól megeteted, ami maradt az üvegben ( sok liszt, sok víz), akkor biztos jól lesz hetekig a hűtőben. Ha sokáig áll a hűtőben, akkor valószínű lesz a tetején egy szürkés folyadék; azt le lehet önteni, vagy bekeverni és azután több részletben kell majd etetni a kovászt, hogy beinduljon, jó buborékos-aktív legyen megint!!
Biztonságképp száríts le egy-két adagot; egy tálcára teszel egy darab sütőpapírt, amire felkensz egy adag vadkovászt ( ne legyen 5mm- nél vastagabb). A melegben ez hamar megszárad; akkor kisebb darabokra töröd és beteszed egy zacskóba, száraz helyre, esetleg a mélyhűtőbe. Ezt aztán fel lehet éleszteni.
Nekem mondjuk nem volt eddig szükségem erre ( de van a fagyasztóban tartalék!) mert még mindig az eredeti vadkovászaimmal dolgozom; egy fehér lisztes, meg egy teljes kiőrlésű ( a kedvenc Jani!!!) MINDEN jót kívánok, üdv! Torma :)

Csukamama
Csukamama / Csukamama Thu, 2014-02-13 09:38

Köszönöm a gyors választ, de már eljöttem otthonról. Remélem egy - másfél hét után haza jutok. Azért köszönöm, hogy ezt leírtad, ha haza megyek én is lefagyasztok egy darabot. Szerinted csak úgy szárítás nélkül nem lehet lefagyasztani? Azt hiszem ki fogom azt is próbálni. További szép napot kívánok Angéla .

sarkanya
sarkanya / sarkanya Sat, 2014-02-08 20:21

Szia, én is elkezdtem kovászt készíteni, bár már régóta sütök kenyeret élesztővel. :) A 2. napon szépen megdagadt a kovász, megetettem, 3. napon szintén, szépen buborékosodik, megemelkedett. Később viszont visszaesett a teteje, nem emelkedik, csak buborékos. Ez normális? A szaga savanykás. Betettem a hűtőbe, mert megijedtem, hogy tönkremegy. Ez már a 2. nekifutásom, az első megpenészedett. Lehet, hogy nagyon meleg a lakásunk(központi fűtéses). Tegyem ki újra, vagy most már hagyjam a hűtőben, és meglátjuk? Teljes kiörlésű rozslisztből csináltam. Köszi a segítséget! :) Kati

Torma
Torma / Torma Sun, 2014-02-09 03:43

Kedves Kati! Persze, természetes; az emelkedés után leesik a kovász. Semmi baja nem lesz,hogy betetted a hűtőbe; de ez mindig lelassítja az erjedést. A savanykás illat is jó jel! Vedd ki, etesd 5-7 napig, aztán jöhet a próbasütés! Minél többször veszel belőle, annál többször eteted; ezt szereti igazán a vadkovász :))) így erősödik és az íze is jobb lesz a kenyereknek.
SOK SIKERT, kitartást, írj, ha van kérdésed, vagy sikerelményed! üdv, Torma :)

sarkanya
sarkanya / sarkanya Tue, 2014-03-04 14:31

Szia Torma, köszönöm, hogy "megfertőztél" a vadkovász készítés művészetével! :) 2 üvegem is van, felváltva használom őket. Nagyon-nagyon szeretem a saját kovászból készített kenyereimet! :) Nagyon finom az íze, állaga. Jó párat sütöttem már belőlük, egyelőre a DNK receptek jöttek be, próbálkoztam kaláccsal is, de az sűrű lett, és savanykás ízű. Még lassúak a kovászkáim, bár amikor "kapnak enni" utána 1-2 órán belül szépen felfutnak, tele vannak buborékkal, még a hűtőben lévő is, de a kenyereknél nem vettem észre ezt. Lehet, hogy nincs elég meleg a lakásban nekik? A kifliset szeretném még sütni, aztán hajrá, jöhet a többi.... :D Pizza alaptésztának is jó lenne a vadkovászos DNK kenyér recept? Szép napot: Kati

Torma
Torma / Torma Wed, 2014-03-05 04:59

SZia-megint-Kati :) Igen, a kaláccsal én is kisérleteztem egy darabig; nem könnyû eltalálni, de gyakorold csak, érdemes! Ha jól emlékszem a "nemvagyokmesterszakács" oldalon van egy részletes kalács leírás....
A pizzatésztához is jó lehet a vadkovis DNK recept...ha túl lágyra sikerülne a tészta, akkor csak lapogasd el az olajos kezeddel/ujjaiddal (ha olajos a tészta, akkor nem szívja be a többi zsiradékot sütéskor; csakúgy, mint a lángos)-mielõtt ráteszed a feltétet...SOK SIKERES SÜTÉST< T :)

sarkanya
sarkanya / sarkanya Mon, 2014-02-10 11:58

Köszönöm a segítséget! :) Most kiraktam, etetem, érik. Apró buborékok vannak az alján, és a tetejére is feljönnek, de közel sem olyan, mint az első 1-2 nap. Remélem magához tér Kovi, és akkor tudok fini kenyeret sütni. :)

picurka81
GHelga / picurka81 Fri, 2014-01-17 13:45

Szia Torma

Megsütöttem egy újabb adag kenyeret és ez már egész jó lett csak kb. fél deci vízzel kellet volna kevesebb de már ehető, csak egy kicsit szétfolyt lapos lett.
A technikai megoldásokban a párom segít mert ő még látta, hogyan kell sütni az igazi kemencés kenyeret nekem ő a kritikusom.

Lucát 1 hétig beraktam a hűtőbe mert nem volt időm vele foglalkozni (párom viccesen meg is jegyezte ha gyerekünk lesz és nem lesz idő vele foglalkozik azt is hűvösre teszem? :))de azt hiszem jót tett neki kicsit markánsabb és határozottabb lett. Kipróbáltam a kovászos tésztát is jóval laktatóbb mint a sima teljes kiőrlésű fajtája és talán könnyebben emészthető is.

Üdv.: picurka

Torma
Torma / Torma Fri, 2014-01-17 22:36

Szia Picurka! Jól hangzik a kenyér-kalandozásotok; együtt sokkal jobb és így ketten tanultok :) jót derültem a párod megjegyzésén :))) A kovász a hűtőben is érik, csak lassabban; ha markáns, akkor jó :) én mostanában keverem a lisztet a kovászos gyúrt tésztámhoz; 1 bögre fehér liszt, fél bögre tk és fél bögre vadkovász plussz 1tojás, pici víz, csipet só, néha egy ek olaj. Próbáltad izesíteni valamivel? Bazsalikom szuper, de a petri is jó. Kurkuma-reszelt gyömbér kombináció is fincsi!! A porrá őrölt ( robotgépben) szárított gombás is csudajó! A vadkovaszos kenyér és gyúrt tészta bizonyítottan könnyebben emészthető és egészségesebb!!! További sikereket; írj, ha van mit! Kellemes hétvégét, üdv, Torma :)

zsosi
zsosi Wed, 2014-01-08 23:31

Sziasztok!

Már sütöttem néhányszor kovászos, kenyeret, egész jól sikerültek. Az aljuk viszont mindig körbe repedt. Szerintetek mitől lehet ez?
A másik kérdésem, hogy az utolsó két kenyerem nem sült át, a héjuk szinte megégett, a belsejük meg nyers maradt. Pedig elvileg mindent úgy csináltam, mint előzőleg.... :(
Ilyen veletek is volt már? Mi lehetett a hiba?

Üdv, zsosi

Torma
Torma / Torma Thu, 2014-01-09 01:42

Szia Zsosi! Nekem is volt egy-ket hasonlo esetem. Az en velemenyem, hogy a tul forro sutore reped a teszta; foleg, ha lagy a kenyerteszta. Eleinte mindig a ropogos kenyerre mentem, de tulajdonkeppen a nem tul ropogost sokkal konnyebb szeletelni es enni...
Szoval, ha csokkented a homersekletet, akkor nem lesz tul ropogos (nem robban szet a tesztad) es at is sul rendesen. Remelem ez segit? Nyugodtan irj megint, ha van kerdesed, vagy SIKERED!!!! Udv, Torma :)
Meg egy gondolat....Nem irtad, milyen lyukacsos lett a belseje; ha lapos volt, akkor tovabb kellett volna keleszteni....a kezdo vadkovaszos-sutok hibaja (beleertve engem is), hogy nem adunk eleg idot a kelesztesre es nem sutjuk at rendesen a tesztat. Elesztovel gyorsabb es mindig pontosan tortenik, a vadkovaszos lassabb, de EGESZSEGESEBB es finomabb!!!

zsosi
zsosi Thu, 2014-01-09 13:26

Szia Torma! Köszi a gyors választ! :)) általában 220 fokon szoktam sütni. Keleszteni meg először kb. 6 órát, aztán formázás után még 2-t szoktam. Lehet, hogy nem volt elég "erős" a kovászom és nem kelt meg rendesen? Mi denesetre próbálkozpm tovább, majd beszámolok :)) mégegyszer köszönöm a segítséget :) üdv, zsosi

picurka81
GHelga / picurka81 Fri, 2013-12-27 20:30

Szia

Holnap szeretnék Lucával teljes kiőrlésű kenyeret sütni a recepthez 3 dkg élesztő kell mennyi kovászt tegyek hozzá?
Luca már 2 hetes eddig csak etettem karácsony miatt nem volt időm kipróbálni vele a sütést.

üdv.: picurka

Torma
Torma / Torma Sat, 2013-12-28 01:20

Szia picurka81!
Luca!!???? Micsoda jó név? ... :) A Picurka se semmi; Nagyon tetszik :)
Na....Ha elolvasod a hozzászólásokat, akkor biztos kapsz egy kielégítõ választ.

KB egyharmada a kovász a lisztnek; attól függõen, milyen aktiv (fortyogó) a kovász...
A tk lisztekhez általában több élesztõ/több AKTÍV kovász kell! A tk lisztes kenyereket legjobb lazítani egy kis vajjal, krumplival, olajjal...van sok recept itt a NS-in...
Sok sikert, üdv, Torma :)

Írjál légyszi hogy ment a sütés!

picurka81
GHelga / picurka81 Wed, 2014-01-01 00:02

Szia Torma

Először is boldog új évet és sok finom sütit kívánok.

A kovászom azért kapta a Luca nevet mert eléggé különleges egy kovász. Csak cukor hozzáadásával és a cserépkályha tetején hajlandó fejlődni. Most már kinőtte az1 literes üveget most jelenleg egy üveg tálban van és kapott alufóliából egy csini sapit most ez úgy néz ki tetszik neki.

A kenyerem jó lett volna ha a sütést nem szúrom el.
Reggel begyúrtam este átgyúrtam és másnap kezdtem el sütni csak hamar kivettem a sütőből és nyers maradt a közepe, az elején nagyon türelmes voltam vele de a végét már nem tudtam kivárni ( a kutyus és a cicáknak nagyon ízlett). A héten szeretnék még sütni de akkor már remélem sokkal tovább bírom és rendesen meg fog sülni.

B.U.É.K

Helga

Torma
Torma / Torma Wed, 2014-01-01 00:52

Szia Helga! Ezek aztán a jó kis vadkovászos kalandok!!! Nekem is nehéz volt megszokni a hosszabb sütést....a kelesztést türelmesen kivártam (legtöbbször... ;)...sokszor kell sütni...esetleg süss kisebb cipókat gyakran...tudod, gyakorlat teszi a mestert!!! Most lesz nálatok éjfél; itt már másnap reggel 10 óra, kész a lencsefõzelékem ebédre :) MINDEN jót, sok sikert, jó egészséget, boldogságot az Újesztendõre!!! Szeretettel, Torma :)

mvmaria78
mvmaria78 Sat, 2013-12-14 23:00

Szia Torma!
Nagyon örülök,hogy rátaláltam az oldaladra!Már évek óta keresek kovász elkészítési módot!(már minden öreg nénit a környezetemben megkérdeztem,hogyan kell készíteni,de csak arra emlékeztek ,hogy ami visszamaradt tészta a teknőben azt használták fel legközelebb).
Az én kovászom ma 6 napos és Mariskának hívják(Azért lett ez a neve,mert Mária napon kezdtem el készíteni,de a Mária túl hivatalos lett volna).Én csak finomliszttel kezdtem el készíteni,mert nem tudtam venni teljes kiőrlésűt. Ma a 6. napon a literes üvegnek kb 2 centi híja van ,hogy ki ne fusson az üvegből. Szerinted holnap kipróbálhatom , sütni belőle egy kenyeret? Egyébként az enyém nem nagyon híg az nem probléma? Ha sikerül vennem teljes kiőrlésű lisztet azzal is ki fogom próbálni. Sparheltkályha sütőjében akarok sütni kenyeret ,bízom benne jól fog sikerülni.Írod ,hogy élesztő helyett lehet használni,azt szeretném kérdezni,hogy ha 5 dkg élesztőt kell használni akkor az mennyi kovásznak felel meg? Ha jénaiban sütök kenyeret akkor rá kell tenni a tetejét? Úgy jobb lesz a kenyér? Anno mikor még sütöttem akkor gázsütőben sütöttem a kenyeret és raktam be vizet egy edényben a kenyér alá ,mert azt hallottam,hogy kell neki a pára ,nem tudom ,hogy igaz volt e , de az biztos a végére nagyon jó kenyereket sikerült sütnöm,de akkor még gyors kovásszal dolgoztam. Nagyon szépen köszönöm a receptet!
Isten áldjon! Mária

Torma
Torma / Torma Sun, 2013-12-15 07:52

Szia Mária! nagyon izgalmas a szitu; ilyenkor az első vadkovászos sütés előtt!!
Hát én ilyen nagy adagban sose sütöttem és az adagokat nem lehet beszorozni...
Mivel első sütés, én azt ajánlanám, hogy süss 2 kenyeret..2 félkilósat/500g...sok ilyen vadkovászos receptet találsz.
Ha mégis nagyban akarsz dolgozni; itt is több lehetőség van; lehet egyharmada a vadkovász a lisztnek, vagy egyötöde....minel több kovászt teszel bele, annál hamarabb kel ( persze csak akkor, ha jó aktív!). Szóval, minél kevesebbet teszel bele, annál tovább kell keleszteni, de ilyenkor savanykásabb is lesz....
Ha biztosra akarsz menni, nézz ki egy neked tetsző receptet; nálam is van, de Évi néninél és Fahéjnál is találsz, nézz körül! A hőmérséklettől is sok függ; melegben a kevesebb kovásszal is gyorsabban kel a kenyér; a vadkovászos sütés egy kicsit művészet...ezért lehet igazán szeretni :))) Sok sikert, üdv Torma :)
Várom a további beszámolót, vagy kérdéseket, ha lesz, írjál nyugodtan!

Torma
Torma / Torma Sun, 2013-12-15 08:09

Ja, a jénai..IGEN rá kell tenni a tetőt az első 30 percig, aztán visszavenni a hőt és ropogósra sütni...de lehet sima sütőlapon is, alacsonyabb hőn, akkor nem lesz olyan ropogós...
Sokszor sütöttél már, ahogy írod; hallgas az intuíciódra! Ha dagasztod, keleszted, látod a tésztán, hogy mit "akar" :)))

mvmaria78
mvmaria78 Sun, 2013-12-15 13:11

Szia Torma! Nagyon szépen köszönöm a gyors választ!
Sajnos ma mégsem lesz rá alkalmam :((( ,hogy kipróbáljam,holnap meg el kell utaznom,úgyhogy majd kedden kezdek bele. Ha megsült akkor majd megírom ,hogy hogyan sikerült! Most a kovászkámmal azt csináltam ,hogy a felét átöntöttem másik üvegbe és betettem a hűtőbe, a maradékot pedig etetem tovább. Azt szeretném kérdezni,hogy lehet sűrűbben is etetni,mint 8-12 óra ,ha úgy látszik,mintha össze akarna esni?

Torma
Torma / Torma Sun, 2013-12-15 15:31

Nagyon szorgos a Mariskád :) Persze, lehet gyakrabban is etetni; majd úgy idõzítsd, hogy akkorra legyen jó buborékos, mikor bedagasztod a kenyeret! Van egy igen könnyû, dagasztás nélküli receptem, amit este 8-kor csak összekeversz és a konyhapulton hagyod kelni reggelig (12 óra). reggel 8-kor kis pihentetés, egy hajtogatás, második kelesztés, sütés és 12-re kész a vadkovászos kenyered! Persze lehet dagasztani is, és van hajtogatásos módszer is (nálam is van egy ilyen recept, meg Fahéjnál még részletesebben van leírva). Fahéj pl órákkal kenyérdagasztás elõtt aktiválja/eteti a kovászt. Ez különösen akkor jó, ha hûtõbõl vesszük ki a kovászt. Az nagyon fontos, hogy aktív, buborékos legyen a kovász. Sok sikert! T :)

mvmaria78
mvmaria78 Tue, 2013-12-17 11:16

Ma reggel 7-kor begyúrtam a első kovászos kenyeremet!(lehet egy kicsit lágy lett a tészta,de 2 óra után jó duplájára kelt meg a tészta). Most hajtogatom és ha kisült majd megírom milyen lett.

Torma
Torma / Torma Tue, 2013-12-17 12:03

Izgulok a sikerért :) De ne keseredj el, ha esetleg nem sikerül mindjárt a legjobbra, mert kell egy pár sütés, hogy megismerjed a Mariskádat :)))