Ezek a legrosszabb ételek az irritábilis bélszindrómásoknak

Az irritábilis bélszindróma (IBS) súlyossági foka és reakciói személyenként változhatnak, de vannak olyan ételek, amelyek még a legenyhébb változatnak sem tesznek jót. Ha ilyen betegségben szenvedsz, vagy gyanítod, hogy hasonló gondod lehet, akkor az alábbi ételeket és italokat messziről kerüld el!

Az irritábilis bélszindróma az emésztőrendszer funkciózavara, mely olyan krónikus panaszokkal jár, mint amilyen a hasfájás, a rendszertelen székelés (hasmenés, székrekedés vagy felváltva) és puffadás. Ha valakit IBS-sel diagnosztizálnak, általában a saját bőrén kénytelen kitapasztalni, hogy mely ételek és italok azok, amelyek előhozzák a tüneteit. Vannak azonban olyanok, amelyek szinte mindegyik betegnél kiváltanak kellemetlen reakciókat, ezeket érdemes kerülni, ha nem akarjuk, hogy fellángoljon a betegség.

Ezek a legrosszabb ételek az irritábilis bélszindrómásoknak

Almalé

Az almának magas a gyümölcscukor-tartalma, de nincs benne glükóz, ami segítené a fruktóz felszívódását. Ez magában még nem lenne gond, de az IBS-től szenvedőknek problémát jelenthet: puffadást vagy hasfájást okozhat. A vörösáfonyalé sokkal jobb megoldás, ha már mindenképpen gyümölcslében gondolkozol, hiszen csökkenti az IBS-es betegek bélrendszerében elszaporodó Helicobacter pylori baktérium számát. Éppen ezért nemcsak, hogy engedélyezett, de ajánlott is az irritábilis bélszindrómásoknak.

Fokhagyma

A fokhagyma magas fruktántartalma miatt problémás lehet az IBS-esek számára, a fruktán ugyanis a fruktóz egyik alkotóeleme. Emésztési zavarokat okozhat, és kellemetlen tünetekkel járhat, ha sokat fogyasztják a betegek. Hasonló a helyzet egyébként a vöröshagymával is, de a mogyoróhagymával például már nincsenek ilyen gondok. A fűszerek közül inkább válaszd az oregánót, a bazsalikomot vagy a petrezselymet!

Válassz alternatív megoldásokat az egyes alapanyagok helyett:

Friss spárga

A friss spárgában, bár nem hinnénk, de sok fruktóz található, ami a gyomorban és a bélrendszerben erjedésnek indulhat, ez pedig puffadással és diszkomfortérzéssel járhat.

Érdekes, de a konzerv- és savanyított spárgával már nincs ilyen probléma, ez alacsony kockázatú ételnek bizonyul az IBS-esek számára is.

Alkohol

Az alkoholos italok már magában okozhatnak IBS-tüneteket, főleg, ha ritkán iszol, de akkor viszonylag nagy mennyiséget. A koktélok még rosszabb megoldást jelentenek, mert gyakran olyan ételeket és italokat kevernek hozzájuk, amelyek szintén rontanak az IBS-en, és komoly tüneteket okozhatnak. Ha mindenképpen alkoholt innál, a száraz bor valószínűleg ártalmatlan, főleg, ha nem fogyasztasz belőle sokat.

Kávé és a többi koffeines ital

Ez talán nem túl nagy meglepetés, de a kávé és társaik egyébként is megindítják az emésztést, amire az IBS-es betegeknek nem igazán van szükségük. Ha segítségre van szükséged az ébredéshez, a rooibos tea jó megoldás lehet – ugyan nincs benne koffein, de ébresztő hatása van.

Avokádó

Kis mennyiségben fogyasztva az avokádóval sincs semmi baj, de ha egy egészet akarsz megenni például a reggeli pirítóshoz, már akadhatnak gondjaid. A méret ezúttal igenis számít: ha nem eszel sokat belőle, akkor nyugodtan fogyaszthatod, hiszen nagyon egészséges, egy kisebb gyümölcs például még nem okoz problémát. Ha nagy az az avokádó, akkor inkább csak a felét edd meg, a másik felét pedig tedd el későbbre – esetleg csinálj belőle guacamolét joghurttal, így egy kicsit nagyobb volumenű lesz anélkül, hogy többet ennél belőle.


További életmód cikkeket itt találsz:

Forrásunk volt.

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Ez az 5 dolog kell a legfinomabb bundás kenyérhez

Készüljön reggelire vagy vacsorára, esetleg hétvégi dekadenciával ebédre, a bundás kenyérnek van néhány kritikus követelménye, amit nem érdemes elhibázni. Elő a tojással és a serpenyővel, süssük meg álmaink kenyerét!