Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Így illeszd be a rántott húst a diétádba – 3+1 tipp, ha nem akarsz lemondani kedvenceidről

Jó hír, hogy fogyókúra idején sem kell lemondani kedvenceinkről, csak bizonyos feltételeket kell betartanunk. Beszéljünk most ezekről!

Nagyon sokan gondolják azt, hogy fogyni vágyás esetén le kell mondaniuk kedvenc hagyományos ételeikről, ráadásul sokan még azt is gondolják, hogy mivel hízásra hajlamosak, ez a lemondás örökre szól. Ez persze hosszú távon nem fenntartható, ha szeretjük a rántott ételeket, a magyaros ragukat, egytálételeket – ezért nem is érdemes az örök megvonásban gondolkozni. Inkább tanuljuk meg, hogy mik azok a feltételek, amelyek betartásával ezek is beilleszthetőek kiegyensúlyozott, fogyókúrás étrendünkbe.

1. A méret a lényeg

Legalábbis ezúttal. Fogyókúra esetén az egyik legfontosabb faktor, hogy mennyit eszünk az adott ételből. Valóban nem szerencsés fogyókúra idején két tenyérnyi rántott húst vagy egy adag bőségtálat enni egy púpos adag sült krumplival, de egy kisebb szelet (100-120 g), sütőben sütött rántott hús egy fél adag burgonyával és sok savanyúsággal beleférhet a fogyókúrás kalóriamegszorításba is.

Ugyanez érvényes minden más bő zsírban sült ételre is, pl. a fasírtra vagy akár a bundázott zöldségekre – , bár itt már én is szigorúbb vagyok, és a zöldségek fogyasztását inkább frissen vagy párolva, sütve, grillezve javaslom. (De akadhatnak kivételek, én pl. a kora nyári szezonban egyszer biztosan eszem rántott tököt és patisszont – alkalmanként ez is belefér.)

A nem bő zsiradékban készülő, de alapból magas zsírtartalmú ételeknél, mint pl. a csülökételeknél vagy akár a kolbászkarikákkal ízesített raguknál elsősorban az adagnagyság számít. Pár karika kolbász „az íze kedvéért” biztosan belefér (nem kell kiválogatni az ételből), és ha a csülöknek is elsősorban a szárazabb, húsos részét esszük meg, abból sem lesz nagyobb baj. Ha pedig a grillszezonban tarját vagy kolbászt, oldalast sütünk – nem kell kimaradnunk a falatozásból, csak a mennyiségre figyeljünk oda. A kalóriák mellett persze arra is figyeljünk oda, hogy az állati eredetű zsírok túlzott fogyasztása szív- és érrendszeri betegségekhez vezethet, így emiatt is érdemes ritkán, és kis mennyiségben fogyasztani ezeket.

 

2. Sztenderd vasárnapi ebéd

Az adagnagyság mellett természetesen az is fontos, hogy milyen gyakran fogyasztunk ilyen típusú ételeket. Ha a korábbi menet szerint hetente többször ettünk bundázott ételeket a munkahelyi menzán vagy rendelésnél – ezt valóban nem lehet fenntartani. Ha nem tudjuk elképzelni a vasárnapunkat rántott hús nélkül, akkor egyrészt fogadjuk meg az 1. pontban megfogalmazottakat, másrészt kicsit váljunk rugalmasabbakká, próbáljunk ki új ételeket, a változatos menü jól fog esni és egészségünket is jobban szolgálja majd.

Ha ritkán (havonta, kéthavonta) fogyasztjuk korábbi kedvenceinket, akkor még tovább fog nőni az ételeink ázsiója, még jobban esnek majd, amikor végre rájuk kerül a sor a menüben.

3. Kevesebb zsírt!

Ha magunk készítjük a sok zsiradékot igénylő ételeinket, akkor az egyik lehetőség, hogy nem bő olajban, hanem sütőben sütjük a bundázott húst, a halat, a krumplit, a zöldségeket – egy jó sütővel így is tudunk ropogós bundát sütni (persze az adagnagyságra továbbra is figyelnünk kell!). Amellett, hogy így sokkal kevesebb zsírt tartalmaz majd az ételünk, az sem utolsó dolog, hogy nem kell a lakást napokig szellőztetnünk utána.

+1. Pótold zöldségekkel!

Ha úgy érezzük, hogy „túl kevés”, amit ehetünk, akkor a kieső ételmennyiséget ne kenyérrel, rizzsel, tésztával pótoljuk, hanem sok-sok zöldséggel – persze ezeket is zsírszegényen elkészítve. A rántott hús mellé együnk egy nagy adag fejes- vagy uborkasalátát (lehet klasszikus ecetes-cukros is az öntet, nem az öntetben található cukormennyiség fogja tönkretenni az életmódváltásunkat), de bármilyen hús- vagy halétel mellé ehetünk friss zöldségekből kevert mediterrán típusú salátát, vagy ropogósra sütött, pirított zöldségeket is.

A fenti pár tippből remélem kiderül, hogy egyáltalán nem lehetetlen beilleszteni a hagyományos, magyaros klasszikus ételeket a menünkbe. Kompromisszumként csökkenteni kell fogyasztásuk gyakoriságát, az adagnagyságot és egészségesebbé tenni az elkészítési módot és a köretet. Ha ezeket betartjuk, biztosan nem kell lemondani kedvenceinkről örökre!

Ezeket olvastad már?

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!