Hogyan tovább? –5.rész– Ezt gondolják az étteremtulajdonosok a pünkösdi újranyitásról

Villámgyorsasággal terjedt el január 19-én a hír, mely szerint pünkösdig nincs esély az éttermek és szállodák újranyitására. A Laurel, a Kiosk és a Khan éttermek tulajdonosait többek között arról kérdeztük, mennyire látják esélyesnek a tavaszi újraindulást.

A 24.hu hírportál kedden elsőként számolt be arról a levélről, melyet a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) elnöke a hét elején fogalmazott meg a magyar szállodái és éttermi dolgozók számára. Flesch Tamás nyilatkozata szerint az éttermek és szállodák aligha számíthatnak nyitásra pünkösd előtt, a május előtti újraindulás pedig nemcsak hazai, de külföldi viszonylatban sem valószínű, hiszen az átoltottság és a járvánnyal kapcsolatos adatok azt mutatják, hogy még egy darabig fennmaradnak a korlátozások.

Bár a magyar kormány kedden este cáfolta a hírt, miszerint késő tavaszig még nem nyithatnak ki az éttermek és a szállodák, több vendéglátós szerint nem meglepőek a MSZÉSZ által megfogalmazott kilátások. A Nosalty három, a magyar vendéglátóiparban régóta sikerrel tevékenykedő étteremtulajdonost kérdezett meg arról, mit gondolnak a napokban felröppent hírekről.

Báthory Gergely, a Laurel étterem társtulajdonosa levélben nem, csupán az interneten olvasott először a MSZÉSZ leveléről valamint a kormány cáfolatáról, az ott leírtakat azonban Gergely egyáltalán nem találja meglepőnek, ők maguk a legjobb esetben is áprilist tippelték volna meg lehetséges nyitási hónapnak. Bár a Kandalló Pub a jelenlegi helyzetben nem tudja azokat a hamburger- és sörkülönlegességeket kínálni, mint „békeidőben”, a Laurel hamarosan új, áttörő lehetőségeket fog kínálni magyar vendégköre számára.

Laurel Budapest/ Facebook

,,Mi elkezdtünk azon dolgozni, amire nekünk van ráhatásunk. Készülünk az újranyitásra, mi is átalakítunk pár dolgot a szervizben és az étteremben. Nyilvánvalóan minél előbb ki lehet nyitni, és minél hamarabb jönnek a turisták, nekünk annál jobb, nem arról van szó, hogy örülünk neki, ha minél később lehet kinyitni, de mi már lélekben fel voltunk készülve erre a hírre, ezért sem lepett meg minket. Nem tudunk mást csinálni, várunk, és betartjuk a szabályokat, nem mi döntjük el, és nem is gondolom, hogy a mi kompetenciánk ezekben a kérdésekben dönteni.”

A Laurel társtulajdonosa elmondta, ők könnyebb helyzetben vannak abból a szempontból, hogy vannak tartalékaik, és mindkét étteremhelyiség saját tulajdonban van, sokan vannak azonban, akik ebből a szempontból nehezebb körülmények között kell, hogy túléljék a még előttük álló, ismeretlen kihívásokkal teli időszakot.

Hlatky-Schlichter Hubert, a Kiosk és a Babel éttermek tulajdonosa nem számított arra, hogy március előtt kinyitnak a vendéglátóhelyek, ráadásul szerinte is nagyon sok minden függ attól, mennyien lesznek beoltva a következő időszakban, és meglehet, hogy idén is inkább a teraszos, szabadtéri helyek tudnak majd érvényesülni. Az étteremtulajdonos szerint nagyon fontos lenne, az egyértelmű kommunikáció a tervezett scenariokról, nehogy egyik napról a másikra kerüljenek a helyek lépéskényszerbe, ennek hiányában ugyanis a vendéglátóhelyek vezetői és alkalmazottai sem tudnak biztonsággal előre tervezni.

,,A tiszta kommunikáció nagyon sokat segítene, mindenki tervezhetne, elsősorban a humánerőforrás-gazdálkodás területén, ellenkező esetben az a vendéglátóhelyek egyébként is megingott likviditása kerül még nagyobb veszélybe. Tiszteletre méltónak tartom Flesch Tamás egyenes véleménynyilvánítását és értékelem, ha valaki kimondja, mit gondol.”

Hlatky-Schlichter Hubert arról is beszélt, hogy a kormány által biztosított támogatások nem elegendőek egy olyan szektorban, ahol a pandémia miatt nincs, vagy csak minimális árbevétel van, a kiadások viszont szinte változatlanok. Mindent előre kell megfinanszírozni és nem tiszta, hogy pontosan mi és mikor érkezik vissza. Egyes vendéglátóhelyek azzal kénytelenek szembenézni, hogy míg a bérbeadóik a banki moratórium előnyeit élvezik, a bérlőiktől teljes bérleti díjat követelnek az étteremzár ideje alatt is. Ebben is fontos lenne állami védelmet, egységes iránymutatást adni.

,,Én reménykedem benne, hogy jönni fog a megfelelő támogatás, és jönnek olyan intézkedések, amelyek segítenek, amelyekkel ki tudjuk húzni az előttünk álló időszakot, bármely hatékony módon támogatva a vendéglátói, bérlői likviditást, ugyanis ha így marad a helyzet, mire talpra áll a nemzetünk ebből a csapásból, és végre leülhetnénk egy jót enni a kedvenc helyünkre, talán már nem lesz ott az hely, és a többi szeretett létesítmény… akkor egy szellemvárosban fognak élni a budapestiek, a külföldiek meg úgy fognak idejönni, hogy pontosan az vész el Budapestből, ami a legnagyobb vonzereje: az eklektikus, egyben hagyományos, professzionális magyar vendéglátás.”

Nguyen Thuy Phuong, a Khan, a Sáo és a Quí éttermek tulajdonosa próbál pozitívan tekinteni a jövőre, és bár a lehetséges pünkösdi nyitásról nem értesült, szerinte idén nyáron talán újra kinyithatnak az éttermek, már aki nem csődöl be. Addig minden nap küzdelem, hiszen mindenkinek el kell tartania a családot és a szeretteiket, reméli azonban, hogy a vendéglátás ki fogja tudni bírni a hátralévő időt, főleg ha érkezik állami segítség.

.,,Bízunk abban, hogy túléljük ezt az időszakot. Sok visszajelzést, üzenetet és támogatást kapunk a vendégkörtől. Most lett hat éves a Sáo, és most volt az első olyan vasárnap, hogy dolgozik a konyhánk, mert muszáj valahogy fenntartani a helyet és finanszírozni a költségeket, több oldalról kell a segítség, mert egyedül mi sem bírnánk. Szerencsére a törzsközönségünk is igényelte az egész hetes üzemet. Az állam által ígért segítség egyelőre nem érkezik, annak a fejenként pár ezer forintnak is örülnénk, mert minden pénz segítség, most minden forint nagyon számít. Jóváhagyott támogatásról határozatot kaptunk, ezért nem értjük miért nem kaptuk meg még a novemberre vonatkozó állami támogatást sem.”

Phuong szerint egy fél év még biztosan eltelik, mire visszarázódik a vendéglátás, de úgy gondolja, hogy aki ezt az időt kibírja, az talpra fog tudni állni a későbbiekben. Egyelőre semmit sem lehet tudni arról, mi lesz a jövőben (elegendő információt ugyanis ők sem kapnak a hivatalos szervektől), de a mostani helyzetre nemcsak kihívásként, fejlődési lehetőségként is egyaránt tekintenek.

,,Próbáljuk a jó oldalát is meglátni ennek a jelenlegi helyzetnek. Lehet, hogy ez a feladat kihoz belőlünk egy olyan oldalt, ami nem biztos, hogy hátrány, sőt, ez egy fejlődési folyamat, mert a jövőben még bármi ilyen vírushelyzet előfordulhat. Jöhet a jövőben más vírus is, akkor ugyanúgy küzdeni kell majd.”

Bár kevés információ áll a vendéglátósok rendelkezésére arról, hogyan tovább, a lehető legpozitívabb hozzáállást talán az tükrözi, hogy mindhárom megkérdezett hely a további fejlődés útján van. Míg az egyik hely új lehetőségekkel szeretne kedveskedni az otthon ragadt vendégeknek, máshol az éttermet vagy az étlapon található ételeket, valamint a házhoz szállításhoz szükséges csomagolásokat újítják meg. Mindez pedig afelé mutat, hogy bár legyen megannyi kétség, mindenki azon van, hogy az újranyitást követően a magyar vendéglátás még inkább kiemelkedő legyen.

Ha tetszett ez a cikk, nézd meg a legújabb videóinkat is, a legfrissebb tartalmainkért pedig lájkolj minket a Facebookon, és kövess az Instagramon vagy a YouTube-on!

A “Te is hős vagy!” kampány küldetése, hogy felhívjuk figyelmet, sokszor a nagyvilág számára láthatatlan emberekre, csoportokra, történetekre, akik kitartóan, az élet tiszteletével nap, mint nap küzdenek a válsághelyzet okozta kihívásokkal.


Ezeket olvastad már?

Címlapról ajánljuk

További cikkek