Folsav, a sejtjeink egészségének őre

A folsavról általában akkor hallunk először, amikor babát tervezünk vagy várunk. Pedig az életünk minden szakaszában szükségünk van rá, nőként és férfiként is.

A folsav nevű vitamin általában a várandósság idején kerül a középpontba. Ez azonban nem jelenti azt, hogy életünk egyéb időszakaiban, illetve hogy a gyermekeknek, férfiaknak, nem várandós nőknek ne lenne rá szükségük.

A természetes alapanyagokban, élelmiszerekben megtalálható foláthatású vegyületeket folátnak, a mesterségesen előállított változatát folsavnak hívjuk. A B9 néven is ismert, vízben oldódó vitamin fontos szerepet játszik a DNS- és RNS-szintézisben, az új sejtek képzésében, a vörösvérsejtek előállításában és így a vérszegénység megelőzésében, a magzat idegrendszerének megfelelő fejlődésében.

Olvastad már?

Top 10 igazi káliumbomba

Napi ajánlott beviteli mennyiség csecsemők számára 35 mikrog, kisgyermekek számára 50-150 mikrog, 15 évnél idősebb gyermekek, felnőttek számára 200 mikrog. Fokozott folsavigény merül fel várandósság idején, ezért a nőknek érdemes a tervezett fogantatást megelőző 3 hónapos időszakban és különösen a terhesség I. trimeszterében a folsavbevitelüket növelni, részükre az ajánlott napi beviteli érték 400 mikrog, a szoptatás időszakában 300 mikrog.

Legjobb természetes folátforrások a máj, a hüvelyesek (többek között a szárazbab, a lencsefélék, a csicseriborsó, a földimogyoró, a szójabab), a zöld leveles növények (például a spenót, az endívia, a fejes saláta), egyes gabonák, gabonarészek (mint a csíra vagy a korpa), a tojássárgája. Érdekes, hogy friss, zöldleveles fűszernövényekben (például petrezselyem, bazsalikom, zsálya, kapor, koriander) is sok a folsav. Ezeket ugyan nem fogyasztjuk nagy mennyiségben, de magas folsavtartalmuk még egy ok arra, hogy ne sajnáljuk őket salátáinkból!

Receptjeink közül kiválogattam most néhány magas folsavtartalmú ételt, tervezzétek be őket a heti menübe!

  1. 1.

    Brokkoli hercegnő módra

  2. 2.

    Spenótos-mascarponés fettuccine

  3. 3.

    Csirkemájas rizottó Károly konyhájából

  4. 4.

    Lencsesült

  5. 5.

    Firenzei máj

  6. 6.

    Mézes-szójaszószos csirkemell és csirkemáj

  7. 7.

    Spenótos-baconos csirkemáj rigatonival

  8. 8.

    Mujadarrah - Libanoni lencsés rizs

  9. 9.

    Kelbimbós-olívabogyós tészta

Címlapról ajánljuk

7 növény, amely segít elűzni a legyeket az otthonodból

A legyek bosszantó és kártékony kis élőlények, amelyek megkeseríthetik a szabadban töltött időt. Ha nem szeretnél vegyszereket használni ellenük, akkor természetes módon is védekezhetsz, növényekkel. A cikkben szereplő növények finom illatukkal elűzik a kártevőket, bónuszként pedig kellemesebbé teszik a kertedet és otthonodat is.

Nosalty

További cikkek

5 ínycsiklandozó uzsonna, ami forrólevegős sütőben készül

Az uzsonna általában egy egyszerű szendvicset vagy egy gyorsan bekapott kekszet és almát jelent, de az airfryer segítségével ennél sokkal többet is kihozhatunk belőle. A forrólevegős sütővel ugyanis gyorsan és egyszerűen készíthetünk változatos, isteni és tápláló uzsonnákat, amelyeket akár könnyedén magunkkal is vihetünk.