Segítünk, hogy könnyedén átvészeld a 40 napos böjtöt

Holnap megkezdődik a negyvennapos böjti időszak, ami jó néhány kérdést felvethet, ha te is szeretnéd betartani. Mutatjuk, mik a szabályok, miket ehetsz, és segítünk receptekkel is!

Mióta az eszemet tudom, a családomban fontos szerepet tölt be a böjti időszak. A nagymamám és a nagypapám például mindig is tartották a 40 napos böjtöt, idén viszont elhatároztam, hogy én is megpróbálkozom vele. Gyorsan fel is hívtam a nagyit, és megkértem, hogy legyen kedves, és mondja már el nekem, pontosan mire is kell figyelnem, és mik a szabályok.

Mi is az a böjt?  

Én például nem tudtam, hogy az egyház nem tartja böjti napnak a vasárnapot, ezért kezdődik szerdán a nagyböjt, hiszen hamvazószerdától húsvét vasárnapig pontosan 40 nap telik el. Ez az időszak 2021-ben február 17-től április 4-ig tart.

Egy kis történelem

A kezdetekben annyira szigorú volt a böjt, hogy késő délutánig semmit nem lehetett enni, húst, tejterméket és tojást pedig egyáltalán nem szabadott fogyasztani. Ezeken a szabályokon azóta már finomítottak, és jelenleg az a mondás, hogy hamvazószerdán és nagypénteken tartanak igazán szigorú böjtöt: ilyenkor napi háromszor lehet csak étkezni, és egyszer lehet csak jóllakni. A húsmentesség pedig természetesen alapszabály.

Hogyan állítsuk össze az étrendünket?

Érdemes arra odafigyelni, hogy a húsból származó állati fehérjét - illetve, ha erre az időszakra a teljes vegánságra szavazunk, akkor a többi állati eredetűt alapanyagot is - pótolni kell.

A hús, a hal, a tojás, a tejtermékek komplett fehérjeforrások, a jelentősebb fehérjét tartalmazó növényi tápanyagok, mint pl. a hüvelyesek, az olajos magvak és a gabonák viszont nem. Ha azonban ezeket a nem teljes értékű fehérjét tartalmazó növényi alapanyagokat megfelelően kombináljuk, komplett fehérjeforráshoz juthatunk.

Tehát, ha például az olajos magvakat hüvelyesekkel vagy gabonafélékkel kombináljuk, akkor megfelelő fehérjéket fogyaszthatunk.

Az is fontos, hogy ne essünk bele abba a hibába, hogy csak és kizárólag szénhidrátokat (pl. édességeket, tésztát, pékárut) eszünk ezalatt az időszak alatt. Persze eleinte lehet, hogy én is készítek majd magamnak rántott sajtot vagy karfiolt, tésztát vagy sült krumplit, de tudjuk jól, hogy ezeknek nagyon magas a kalóriatartalmuk, így érdemes egy-egy salátát is beiktatni, illetve zöldségfasírtot készíteni stb., hogy ne kússzanak fel ránk nem várt pluszkilók.

Mindenkinek sok szerencsét és kitartást kívánok az elkövetkezendő napokra, ha belevág idén a böjtbe!


Még több cikk, ha szeretnéd idén te is betartani a böjtöt:

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek