Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

10 ok, hogy ne a szépségért fogyj!

Különösen a nőkre igaz, hogy elsősorban azért vágnak bele ilyen-olyan fogyókúrákba, mert csinosak szeretnének lenni. Szerintem azonban vannak ennél fontosabb okok is!

Sajnos tény, hogy ma már a kamaszkor előtt is, azaz gyakorlatilag gyerekként – jellemzően – a kislányok egyre nagyobb arányban vágnak bele fogyókúrákba. Nyilvánvaló, hogy ebben az életkorban ez nem elsősorban belső motiváció, hanem a külvilágnak való megfelelni akarás.

Szerintem a vékony ideális nőmodell divatjának egyik legkomolyabb mellékhatása, hogy a túlsúlyt esztétikai szintre helyezi. Persze a testünk megítélésének mindig is lesz egy esztétikai szintje, ez azonban erősen ízlésalapú, azaz kinek a lapos, kinek a gömbölyű, kinek a feszes, kinek a lágy jön be.

Kamaszkorban, fiatal felnőttkorban jellemzően továbbra is él a fejekben az a hit, hogy aki sovány, az szép és annál szebb, minél soványabb. Ha nem történik nagyobb baj, akkor megússzák a kamaszok étkezési zavarok (anorexia nervosa, bulimia nervosa) nélkül, és érettebb felnőtt korukra helyükre kerülnek a szépség-soványság-fittség-egészség rendszer elemei. Ennek azért van szerintem jelentősége, mert meg kell értenie mindenkinek, hogy a (valós) túlsúly elsősorban nem esztétikai probléma. A normális testsúly elérése és hosszútávú megtartása sokkal inkább egészséges életünk alapfeltétele.

Nézzük meg, mi vár ránk, ha plusz kilókat cipelünk éveken át!

1. Szívbetegség

A túlsúly jelentősen megterheli a szívünket, hiszen a nagy súly mozgatásához keményebb munkára kényszerítjük. A túlsúly és az elhízás a szív- és érrendszeri-, a koronária-betegségek (pl. infarktus) egyik fő kockázati tényezője.

2. Magas vérnyomás-betegség

A magas vérnyomás-betegség az egyik vezető betegség ma hazánkban, a szív- és érrendszeri betegségek, akut események egyik fő oka. Jó hír, hogy a testsúly csökkenésével látványosan javulnak a vérnyomásértékek is.

3. Inzulinrezisztencia, cukorbetegség

A túlsúly ugyancsak elsődleges tényezője az ún. kettes típusú cukorbetegségnek ill. az ezt megelőző állapotnak, az inzulinrezisztenciának. Érdemes tudni a cukorbetegségről, hogy hosszú évek alatt alakul ki, és ha nem járunk rendszeres szűrésre, akkor általában már csak akkor kerül felderítésre, amikor életmódi lépésekkel nem, csak gyógyszeres kezeléssel lehet a betegséget kordában tartani.

4. Daganatos betegségek

Az elhízás kockázati tényezőként kapcsolatba hozható számos daganatos megbetegedéssel – pl. nyelőcsőrák, mellrák, vastag- és végbélrák, hasnyálmirigyrák, epehólyagrák.

5. Meddőség

A túlsúly hatással lehet a hormonális rendszer, így a petefészek működésére is, fogamzóképes nőknél ez teherbeesési nehézségekhez, akár meddőséghez is vezethet. Nem meddőségi kérdés, de ide kapcsolható, hogy túlsúly esetén a női és a férfi libidó is csökken.

6. Mozgásszervi betegségek

A fokozott terhelés miatt sérülnek az ízületek, elsősorban a csípőízületek, a térd, a boka, hiszen rájuk nehezedik a súly, ők felelősek a súly mozgatásáért, szállításáért. Ide tartozik a hát- és gerincfájdalom is, amely a test súlypontjának áthelyeződéséből fakad.

7. Bőrbetegségek

Az egymásra boltosuló zsírrétegek miatt a bőr összehajlik, állandóan dörzsölődik. Az így kialakuló redők tisztítása nehézkes, megül bennük az izzadság, a dörzsölődés miatt sérül a hámfelület – kiváló táptalaj a kórokozók pl. gombák számára.

8. Nehézlégzés, fulladás

A túlsúly miatt nő a hasűri nyomás, ez nehezíti a légzőizmok munkáját, gyakori a légszomj, akár az éjszakai fulladás is. Ez utóbbi ráadásul kialvatlansághoz, alvászavarhoz is vezethet.

9. Szociális hátrány

Ez elsősorban gyerekkorban figyelhető meg: a kövér gyereket csúfolják, kiközösítik. Felnőtt korban is találtunk erre természetesen példát, bár itt leginkább már csak a háta mögött beszélik ki a túlsúlyos embert, szemtől szembe már kevesen vállalják fel a véleményüket. A kiközösítés mellett szintén jellemző, hogy a túlsúlyos ember maga vonul ki a közösségből, bújik el, hiszen a túlsúlya miatt nehezebben tud részt venni mozgásos, sportolós programokon, vagy akár egy túrázáson, nem szívesen megy úszni, strandra, párkapcsolatot is nehezebben alakít ki.

10. Pszichés betegségek

Az elszigeteltségből, a közösségből való (önkéntes v. kényszerű) kikerülésből fakadóan pszichés betegségek, akár depresszió is kialakulhat.

A fenti tíz ok számomra nagyobb jelentőségű, mint a szépségre való törekvés. Jó tudni, hogy a túlsúly, az elhízás következtében kialakuló krónikus betegségek kockázata a testsúly csökkentésével egyértelműen csökken, nyilvánvalóan meghosszabbítva egészségben leélt éveink számát. A testsúly csökkenésével, a fizikum javulásával társadalmi megítélésünk is javul, jobb lesz a közérzetünk, újra aktív részesei lehetünk baráti körünknek, családunknak.

Ha úgy érezzük, egyedül nem megy, mindenképpen forduljunk szakemberhez. A dietetikus segít az étrend összeállításában, a személyi edző, a gyógytornász a megfelelő mozgásforma megtalálásában és az edzésterv összeállításában, a pszichológus segíthet a túlsúlyhoz vezető lelki okok és a túlsúly miatt kialakuló szorongások feltárásában.

Lépjünk most, mert az évtizedek alatt ránk rakódott kilók nem fognak maguktól távozni!

Szólj hozzá!

Hozzászólások (20)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Törölt Felhasználó
Törölt Felhasználó Mon, 2014-10-13 19:27

Kedves Judit!
Köszönöm szépen az alapos és elgondoztató cikket! Van lehetőség a jövőben a bulimia és az anorexia egészségre gyakorolt hatéséról is olvasni?
Előre is köszönöm!

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Tue, 2014-10-14 08:34

Kedves swaddywaddy! Igen, lesznek ezeket lefedő cikkek, bár a bulimia n. és az anorexia n. elsősorban pszichés betegségek, amelyeknek a tünetei a táplálkozásban jelennek meg. Így a terápiája is pszichoterápia-alapú, ahol ideális esetben természetesen dietetikus is van a terápiás teamben, de nem ő határozza meg a terápia alapjait.

Artemisz
Artemisz Tue, 2014-10-14 00:17

Kedves Swaddywaddy!

Ha szabad javasolnom, miután a net előtt ülsz, írd be a keresőbe (Google) a témákat, és minden kérdésedre választ kapsz.

Üdv.
A

Törölt Felhasználó
Törölt Felhasználó Tue, 2014-10-14 22:12

Kedves Artemisz!
A kerdés nem hozzád szólt. :-)

witch
witch / witch Mon, 2014-10-13 14:02

A statisztika szerint meg nagyon fontos, hogy ne egyedul kezdjunk bele a fogyokuraba, mert nagyobb az esely, hogy abbahagyjuk. Talaljunk valakit akivel egyutt sportolunk, probalunk egeszsegesebben etkezni, meg tudjuk beszelni a sikereket meg a kudarcokat is. Szerintem viszont az a legfontosabb, hogy ra kell jonnunk, hogy ez nem egy nehany hetes/honapos dolog, hanem eletmod valtas, amit csak aprankent lehet megvalositani es nem egyik naprol a masikra.

Artemisz
Artemisz Mon, 2014-10-13 23:32

Kedves Witch!

Azt mondják, minden fejben dől el. Méghozzá a saját fejünkben. Ha mástól várjuk az energiát, az akaraterőt az életmódváltáshoz (na jó, beszéljünk csak "fogyózásról"), illetve bármihez, megette a fene az egészet.
Van egy mondás: "Ha meg akarod tudni, hogy az életben kire számíthatsz, akkor nézz a tükörbe."

Azt írod, az életmódváltást csak apránként lehet megvalósítani. Na jó, de mennyi az az "apránként"? Mert ha egy életen keresztül tart a megvalósítás (azaz, mindig majd holnaptól...), akkor szintén megette a fene... :)

Üdv.
A

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Tue, 2014-10-14 09:55

Kedves Artemisz! Ezt a mondást még pont nem ismertem, de én is azt szoktam mondani a pácienseimnek, hogy nézzenek reggelente a tükörbe és mondják el maguknak hangosan-félhangosan, hogy ahogy eddig éltem, az vezetett idáig (mondjuk túlsúly), és magától a kilók nem fognak leolvadni, kizárólag aktív tettekkel lehet ezt elérni. A páciens motivációja nélkül sehova nem jutunk, ez biztos, ezt én semmiféle étrenddel nem tudom kiváltani. Sokan "buknak" el ezen. Sajnos.

Artemisz
Artemisz Tue, 2014-10-14 16:21

:)

Kedves Judit!

Igen, ki kell mondani. A változás alapfeltétele. Mindenben.

witch
witch / witch Tue, 2014-10-14 02:53

Kedves Artemisz!

Szerencsere nekem nincs szuksegem tamogatasra, mert nincs ilyen problemam es akarat ero is akad, ha megis szukseges lenne. Peldaul 25 evvel ezelott a dohanyzasrol mondtam le egyik naprol a masikra.
Abban is szerencses vagyok, hogy vannak olyan szemelyek (csaladon belul es azon kivul is), akikre szamithatok, nemcsak magamra hal'Istennek. En azt a mondast ismerem, hogy bajban tudod meg, ki a baratod.
Az eletmod valtoztataskor en mindig az en korosztalyomra gondolok 40-50 korul, akik felnottek a tipikus zsiros-fuszeres Magyar eteleken, amit mindenki imad a vilagon, de nem valami egeszseges, mondjuk meg oszinten. Vegul is magambol indulok ki, hogy nem konnyu atallni az egeszsegesebb etelekre, mert hianyzik, amin felnottunk. Aprankenti atallas alatt azt ertem, hogy peldaul hetente egy uj alapanyagot kiprobalni, kostolni, helyettesiteni egy hagyomanyos etelben.

udv:witch

Artemisz
Artemisz Tue, 2014-10-14 16:55

Kedves Witch!

Az dicséretes, hogy letetted a cigit. :)
Tapasztalatom szerint a fiatalabb generációk is döntően szemétkaját esznek. Ők már a (túl)fogyasztói társadalom reklámokkal bombázott nemzedékei...
Amiben nem értek egyet, az az, hogy nincs új alapanyag. Az "alapanyagok" ősidők óta ugyanazok. Max. a feldolgozás, csomagolás az új. Na és az ára... Ez a fogyasztói társadalom legnagyobb trükkje... Ilyen pl. a "kilófaló" liszt... A liszt az liszt, soha nem fog "kilót falni"...
Egyedül a cukrot lehet kiváltani édesítőszerekkel - bizonyos mértékig, mert pl. az aszpartam is méreg a szervezetnek, bár nem hizlal.
A megoldás az, hogy nem kell olyan élelmiszereket fogyasztani, amihez cukor és liszt kell. Ezt pedig csak egyszer kell eldönteni. Én azt mondom kb. 3 hónap alatt (valahol Bodon Judit is ezt írta) reformálni lehet az életmódot. El kell mélyedni az ismeretszerzésben (nem az élelmiszergyárak reklámjaiban), és végrehajtani... Radikálisan. Minden más csak maszatolás. És pénzkidobás.
Persze, az elvonási tünetek eleinte kínzóak. De befektetés, munka nélkül nincs eredmény.

Üdv.
A

witch
witch / witch Wed, 2014-10-15 00:28

Kedves Artemisz!

Az alapanyagok csak szamomra ujak, mint peldaul quinoa, tengeri herkentyuk, koriander, friss gyomber meg ilyenek, mert en nem ezeken nottem fel.
Az igaz, hogy nagyon meg kell nezni, hogy mit veszunk a boltban es azt az osszetevoknel kell elolvasni, nem a csomagolas elejen.
A cukorrol meg a lisztrol nem hiszem, hogy valaha le tudok mondani, de kozel sem fogyasztok annyit, mint gyerekkent az biztos.

udv:witch

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Tue, 2014-10-14 09:52

Kedves witch! Érdekes módon ez is emberfüggő. Az én pácienseim egy részénél az működik, ha egy huszárvágással áll át az új étrendre, a szigor. Én ebben spec. pl. kevésbé hiszek, mert ez is egy kicsit az ideiglenesség elképzelését erősíti - azaz, ha most kemény leszek X ideig, akkor utána jobb lesz. Én is a fokozatosság híve vagyok az életmódváltásban, hiszen a hozzámfordulók többségének 20-30 (+) éves szokásoktól (többtől!) kell megszabadulnia az új életmód érdekében. Szerintem pl. ezért is fontos a mi szerepünk, hogy ezt a fokozatosságot ütemezzük, felügyeljük, segítsük, és ne hagyjuk elsikkadni, ellaposodni a váltást. Én az "átállás" időszakát 2-3 hónapra teszem felnőttek esetében, persze nagyban függ a páciens együttműködésétől is. Meg nyilván vannak olyan szokás-elemek, amelyeket könnyebben feladnak és vannak a nagyon mélyen rögzültek.

witch
witch / witch Tue, 2014-10-14 14:00

Kedves Judit!
Nalam csak a dohanyzasra ervenyes az ilyen egyik naprol a masikra teljes lemondas. Az etkezes mar bonyolultabb, mert enni muszaj, mig ha nem dohanyzom, hat nem fogok meghalni, sot pont ellenkezoleg. A lanykamat neveltem/nevelem ugy, hogy minel egeszsegesebben es valtozatosan egyen. Amikor kicsi volt es eloszor kostolt meg valamit, akkor mondtam neki, hogy ha nem izlik, akkor nem kell megennie. Ez onala nagyon bevalt, mert soha semmire nem mondta, hogy nem szereti, mert nem volt "kotelezo" megenni. Termeszetesen mi is mindenevok vagyunk, mert papolhatok en reggeltol-estig, hogy egyel sok zoldseget meg gyumolcsot, ha en meg tomom magamba a chipszet es kolaval oblitem le. A mai napig is gyakoriak az uj alapanyagok meg etelek az asztalunkon, de azt nem mondom, hogy nem eszunk sutemenyeket vagy "junk food"-ot. A kulonbseg ott van, hogy amig egy atlag amerikai csalad napi haromszor fogyaszt gyors ettermi etelt, mi kb. havonta haromszor.
udv:witch

Artemisz
Artemisz Tue, 2014-10-14 00:04

Kedves Judit!

Lényeges kérdésre tapintottál rá. A testsúly-problémák szinte mindig csak az esztétikai szempontokra korlátozódnak, pedig a fentebb leírtak nagyságrendekkel fontosabbak. (Talán még azzal egészíteném ki, hogy a munkaerőpiacon sem előny a túlsúly - ahogy a dohányzás és alkoholfogyasztás sem.)

Na de, hogy hű maradjak önmagamhoz :), csak teszek egy megjegyzést -nem személyre szólóan-, egy receptoldalon, ami tele van pazar sütikkel és egyéb "szörnyűségekkel", igen álságos súlymegtartást propagálni...

Üdv.
A

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Tue, 2014-10-14 09:32

Kedves Artemisz! Nemrég a fiamnak kellett sütit sütnöm a suli jótékonysági büféjébe, nagy dilemmában örlődtem, mert akartam valami gyerekeknek való, normálisabb sütit, viszont a nutellás-csokis sütikre volt nagy kereslet és hát a profitmaximalizálás érdekében ezek sütése volt a célszerű. Kerestem, kutattam, de nem találtam olyan sütit, ami csokis lenne és nutellás és ne 1000 kcal legyen/adag. Ezt a dilemmát megosztottam az imerőseimmel is, akik közül az egyik azt javasolta, hogy ez lehetne a Szent Grál-om, megtalálni azt a süteményt, ami csokis is, nutellás is és kalóriaszegény is. Még nem sikerült. :) Szóval nem "kell" minden édességnek csokis-nutellásnak lennie, meg lehet azt oldani más, klassz alapanyagokból energiaszegényen is, ugyanakkor 1-1 brownie is lecsúszhat néhanapján, csak valóban, nem féltepsinyi mennyiségben/fő.

Artemisz
Artemisz Tue, 2014-10-14 17:00

A gyerekétkeztetés nagyon nehéz műfaj. A gyerekek a reklámok első számú céltáblái, és a közösségek erejével nem lehet felvenni a versenyt. És mire felnő, függő lesz...

szaszo71
szaszo71 Tue, 2014-10-14 08:45

Kedves Artemisz!

Szerintem nem az a legnagyobb baj, hogy valaki megeszik mondjuk egy délután ikávéhoz egy szelet sütit.
A baj az, (amit itt dícséretként egyébként sok süti alatt olvashatunk), ha valaki süt egy tepsi sütit és azt ketten a párjával 1 óra alatt megeszik. (Bár, ha ez havi 1-szer fordul elő, még elmegy.)
Szóval normálisan enni, mozogni kell, és ha valakinek nincsenek anyagcserezavarai, az nem lesz túlsúlyos.

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Tue, 2014-10-14 09:36

Kedves szaszo71! A tepsinyi süti témában abszolút egyetértek, bár én mondjuk a délutáni sütit a kávé mellé sem engedélyezném minden nap. Hétvégén, családdal, barátokkal, egyedül, nyugiban abszolút. A másik felvetésem az, hogy igen, lehet "normálisan" enni, de az emberek nagy része nem tudja, mi az, hogy normális. Mert ez így nehéz is, nincs is általános normális étrend. Viszont inkább olvasgatnak a neten, könyveket vásárolnak, önképzik magukat, éppen mire fogékonyak, arra mennek. Aztán egy új trenddel meg fél év múlva más irányba.

szaszo71
szaszo71 Tue, 2014-10-14 13:52

Persze, ezzel egyetértek, én is azért olvasgatok. Bár trendeket nem nagyon szoktam követni, inkább ötleteket keresek arra, hogy minél változatosabban táplálkozzunk. (Pl. mostanában épp azon igyekszem, hogy ha köret kell, akkor az ne a rizs-krumpl legyen.)
Bár nekem 2 sportoló kamaszom van és a férjem is meg én is járunk rendszeresen sportolni és nincs semmilyen betegségünk. Szóval nem kell semmire extra odafigyelni.