4 étel, mely kifejezetten rosszat tesz a vesédnek

Érdemes az alábbi az ételekből kevesebbet fogyasztani, hogy megvédd az egyik legfontosabb szervedet, a vesédet.

A vesék az emberi test igazi harcosai: kiszűrik a vizet és a salakanyagokat a vérünkből, és így naponta körülbelül 1500 milliliter vizeletet hoznak létre. A vese páros szerv, és míg az egyik nélkül jó életminőséggel el tud éldegélni az ember, ha mindkettő tönkremegy, az már igazán komoly problémát jelent.

4 étel, mely nagyon rosszat tesz a vesédnek

Két krónikus betegségről tudunk, amelyek igazán növelik a vesebetegség kockázatát: a cukorbetegség és a magas vérnyomás. A vesebetegséget végül négy állapotba sorolják: vesekő, akut vesekárosodás, krónikus vesebetegség vagy végstádiumú vesebetegség. A nátrium és a telített zsírok bevitelének korlátozása az elsődleges módja a cukorbetegség és a magas vérnyomás kockázatának csökkentéséhez, ami védelmet jelenthet a vesebetegség kialakulásával szemben.

Nem nehéz kitalálni, hogy elsősorban a magas nátriumtartalmú és telített zsírokban gazdag ételeket érdemes csökkenteni az étrendben, ha óvni szeretnéd a vesédet. Az alábbi ételeket például lehetőség szerint kerüld el, vagy fogyaszd, csak kifejezetten ritkán!

Feldolgozott húsok

A magyar konyha hemzseg a felvágottaktól, szalámiktól, kolbászoktól, pedig a feldolgozott húsok kifejezetten egészségtelenek. A vesédnek nem tesz jót, hogy magas a nátriumtartalmuk, és az sem, hogy jellemzően zsírosak, ráadásul állati eredetű fehérjék, amelyek túlzott fogyasztását érdemes kerülni. A napi 2300 milligrammot (mg) meghaladó, rendszeres túlzott nátriumbevitel növelheti a vérnyomást, és ez extra stresszt okoz a vesékben.

Zacskós levesek

Bár az otthon készített leveseknek is lehet magas a nátriumtartalma, a zacskós, bolti verziók jellemzően kifejezetten sósak.

Arra is érdemes figyelni, hogy ha otthon főzzük a levest, ne tegyünk bele magas nátriumtartalmú leveskockát, mert nagyjából ugyanott vagyunk, mintha zacskósat vásároltuk volna. Inkább válasszunk alacsony sótartalmú leveseket, és otthon se sózzuk túl az ételt!

Fagyasztott pizza

Bár néha egy jó pizza elfogyasztásával alapvetően nincs probléma, azt azért tudni kell, hogy a fagyasztott pizzában nemcsak a zsír, de a nátrium is nagyon nagy mennyiségben lehet jelen. Éppen ezért nem érdemes gyakran fogyasztani, vagy ha mégis szereted, inkább hagyományosabb változatokat válassz.

Szójaszósz

Sajnos az extrán sós szójaszósznak is magas a nátriumtartalma. A boltokban készen kapható legmagasabb nátriumtartalmú szószok közé tartozik, a tamarinddal együtt. Ezek a termékek 950 milligramm nátriumot tartalmaznak egy evőkanálnyi adagban, ami a nátrium napi ajánlott beviteli értékének közel 50 százaléka.

Forrásunk volt.


Még több az egészségről:

Hozzászólások (0)

Címlapról ajánljuk

További cikkek