Ezeket a tüneteket érezheted akkor, ha túl sok sót eszel

A nátrium nélkülözhetetlen tápanyag az izomműködéshez és a folyadékháztartáshoz, de legtöbbünk lényegesen többet fogyaszt belőle a kelleténél – ennek pedig negatív következményei lehetnek.

Az általános vélekedésekkel ellentétben nátriumra igenis szüksége van a szervezetnek, így a sófogyasztás sem feltétlenül ördögtől való – ha megfelelő mértékű. A legtöbben azonban sokkal többet fogyasztunk belőle, mint kellene. A túlzott sófogyasztásnak megvannak a jelei, amelyekre érdemes odafigyelni, ha hosszú távon egészségesen szeretnénk élni.

Egészen egyértelmű jelei lehetnek annak, ha túl sok sót eszel

Mindig puffadsz

Mivel a nátrium döntő szerepet játszik a folyadékegyensúlyban, túlzott fogyasztása vízvisszatartást okozhat a szervezetben. A Johns Hopkins Egyetem tanulmánya megállapította, hogy a magas nátriumtartalmú étrend (amely során az ember több mint 2300 mg-ot fogyaszt naponta) 27%-kal növelte a puffadást, összehasonlítva az alacsony nátriumtartalmú diétával, például a DASH-diétával.

Nem rendszeres a székleted

A puffadás gyakran székrekedéssel jár, ebben pedig a túlzott sófogyasztás is bűnös lehet. Ha túl sok sót eszünk, a beleinkben és a székletben lévő víztartalom a test más részeibe kerülhet, hogy a szervezet elérje a folyadékegyensúlyt. A hidratáló, rostban gazdag ételek, például a görögdinnye, a bab és az alma fogyasztása segíthet helyreállítani a szervezet vízháztartását, és „mozgósítani” a dolgokat.

A fejfájás és a gyakori szomjúság is utalhat arra, hogy túl sok sót fogyasztasz

Gyakran fáj a fejed

Ez az egész folyadékegyensúly-zavar komoly problémákat okozhat az életminőséggel kapcsolatban is. Egy másik Johns Hopkins Egyetemről származó tanulmány azt találta, hogy a nátriumbevitel napi 2300 mg-ra csökkentése – és a gyümölcsök, zöldségek és alacsony zsírtartalmú tejtermékek bevitelének növelése – jelentősen csökkentheti a fejfájás gyakoriságát. Mindez ugyanúgy a folyadékegyensúllyal függ össze – a kiszáradás egyik fő jele a fejfájás, a só pedig elvonja a vizet a szervezettől.

Mindig szomjas vagy

Ha sok nátriumot fogyasztasz, a szervezeted jelezni fogja, ha több vízre van szüksége az egyensúlyi állapot eléréséhez. Ez azt jelenti, hogy szomjasnak érezheted magad – állandóan. Ha az állapot hosszabb ideig fennáll, érdemes gyanakodni a túlzott sófogyasztásra – ha viszont csak akkor vagy fokozottan szomjas, ha éppen sokat izzadtál, vagy meleg van odakinn, akkor nem biztos, hogy aggódnod kell.

Forrásunk volt.


Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Címlapról ajánljuk

A répatortás kekszszendvics, amit minden nap harapnánk uzsonnára

Nehéz percek következnek most az édesszájúak számára: ez a "szendvics" nem holmi felvágottal-sajttal készül, hanem egy pazar répatorta még pazarabb hozzávalóival! Húsvétra, de egy sima hétvégére vagy hétköznapra is kiváló önsimogató és családjutalmazó süteményről van szó. Így készül nálunk a répatortás kekszszendvics:

Nosalty

További cikkek