Ennyi ómega-3 kell naponta, hogy jó legyen a vérnyomásod

Már mindössze 3 grammnyi a megfelelő fajta ómega-3 zsírsavból segíthet egészséges szinten tartani a vérnyomást.

A megfelelő mennyiségű ómega-3 zsírsav fogyasztása rengeteg bizonyított egészségügyi előnnyel jár: csökkenti például a depresszió és a szorongás kockázatát, és elengedhetetlen a szív egészségéhez – csakhogy eddig nem sikerült konkrétan megállapítani, hogy mennyi ómega-3 zsírsav segíthet például a magas vérnyomás mérséklésében.

Ennyi ómega-3 kell naponta, hogy jó legyen a vérnyomásod

Kínai és kanadai kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy van-e olyan ideális ómega-3-mennyiség, amelynek elfogyasztása a leginkább pozitív hatással van a vérnyomásra. A magasvérnyomás-betegség ugyanis népbetegség.

A hazai felnőtt lakosságban az előfordulás gyakorisága meghaladja a 35%-ot, és ez az arány az életkor előrehaladtával növekszik. Nemcsak a felnőtteknél, a fiataloknál is jelentkezhet azonban: hazai adatok szerint legalább minden negyedik elhízott gyermek esetén állhat fenn magasvérnyomás-betegség.

A kutatók a Journal of the American Heart Association szakfolyóiratban tették közzé az eredményeiket: a tanulmány szerint azok az emberek, akik 2-3 gramm kombinált DHA és EPA ómega-3 zsírsavat fogyasztanak, átlagosan 2 Hgmm-rel csökkentették mind a szisztolés, mind a diasztolés vérnyomás szintjét. A különbségek méginkább erősek voltak a már magas vérnyomásban szenvedők körében, a szisztolés vérnyomás ebben az esetben körülbelül 4½ Hgmm-rel csökkent a fent említett mennyiség elfogyasztásánál.

A metaanalízishez a kutatók 71 klinikai vizsgálatot tekintettek át, melyeket 1987 és 2020 között tettek közzé. Ez az összesítés egy közel 5000, 22 és 86 év közötti résztvevőből álló csoportot alkotott, akik étrendi és/vagy felírt ómega-3-kiegészítőket szedtek átlagosan 10 héten keresztül. Néhány alanynak volt magas vérnyomása is.

Az ómega-3 a többszörösen telítetlen zsírsavak közé tartozik. Mivel a szervezetünk nem tudja ezt előállítani, így más formában kell pótolnunk, amit elsősorban megfelelő táplálkozással tehetünk meg. Az ómega-3 zsírsavak közt vannak az állati eredetű élelmiszerekben megtalálhatóak, ezek a DHA és az EPA, illetve a növényi eredetűekben az ALA. Utóbbit először át kell alakítani ahhoz, hogy a szervezetünk fel tudja dolgozni, míg a DHA és az EPA esetén erre nincs szükség.

Az ajánlott mennyiség alapvetően 0,3-0,5 gramm EPA/DHA napi szinten, de a friss kutatás szerint érdemes lehet ezt növelni, főleg, ha az ember magas vérnyomásban szenved.

Forrásunk volt.


Tudj meg többet az ómega-3 zsírsavról:

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Balatoni bowl

A Balaton sokunknak egyet jelent a nyárral, ennek pedig elmaradhatatlan eleme a sült hekk, a kovászos uborka, a főtt kukorica és a jól behűtött görög dinnye. Farkas Ricsi, a Penny séfje, ...

Házi ketchup egyszerűen

Bevalljuk, IMÁDJUK a ketchupot - a házi ketchuppal azonban egyetlen bolti márka sem veszi fel a versenyt! Ha egyszer rászánjuk magunkat, hogy nekiálljunk elkészíteni, hamar rájövünk, hogy ...

Patisszontócsni

A tócsni kifejezetten jó kísérletezős fogás, így nyáron érdemes minél több friss zöldséggel kipróbálni. Mi most patisszonnal teszteltük, és nagyon jól tettük, hiszen szuperül ...

Címlapról ajánljuk

Íme 5 tipp, amivel sokkal kevesebb fejfájást jelent a vacsora...

Este öt óra körül mindenki éhes, te pedig a hűtő előtt állva próbálod kitalálni, mi kerüljön az asztalra. A családtagok különböző ötleteket sorolnak, hiányzik egy-két alapanyag, végül pedig gyakran a rendelt étel vagy egy gyors, kevésbé egészséges megoldás lesz a nyerő. Pedig néhány apró változtatással jelentősen csökkenthető a vacsorával járó stressz. A titok nem a bonyolult receptekben, hanem az előretervezésben rejlik.

Nosalty

Mutatjuk az idei Sziget Fesztivál étel és ital árait: a...

A Sziget Fesztivál kapcsán évről évre visszatérő téma, hogy mennyire kell mélyen a pénztárcánkba nyúlni, ha a fesztivál területén szeretnénk enni vagy inni. A 2026-os rendezvény sem nevezhető olcsó programnak, ugyanakkor az árak alapján úgy tűnik, hogy nem történt újabb drasztikus drágulás. Akadnak olyan ételek, amelyek nagyjából a tavalyi árszinten maradtak, és továbbra is találni pénztárcabarátabb lehetőségeket is.

Nosalty

További cikkek

Ezért ne tegyél olajat a tésztavízbe – a séfek szerint...

Sokan automatikusan egy kanál olajat öntenek a tészta főzővizébe, mert úgy gondolják, ezzel megakadályozhatják, hogy a tészta összetapadjon. A konyhai trükk azonban nem igazán működik, sőt még a kész étel állagán is ronthat. Sokkal egyszerűbb módszerrel érhetünk el jobb eredményt.

Honnan ered a főzelék, mint műfaj? Miért nincs rá szó...

Vérre menő viták zajlanak arról, hogy vajon a gulyásleves vagy a töltött káposzta, a dunai vagy a tiszai halászlé-e a magyar konyha abszolút állócsillaga, hogy a honi gasztronómia akkor most paprikás-e vagy sem, miközben szót sem ejtünk a magyar konyhák utánozhatatlan szupersztárjáról: a főzelékekről. Erről a zöldségalapú egytálételről, ami annyira egyedi, annyira a miénk, hogy külföldön megfelelő szót sem találni rá. Honnan ered a főzelék? Miért traumatizáltak minket a menzai változatok? Melyik főzeléket hogy érdemes elkészíteni? Kajatények sorozatunk legújabb részében ennek járunk utána.

Top Receptek

Egyszerű tökfőzelék

Van, aki tejjel, van, aki csontlével, megint mások kovászos uborka levével készítik - mi így szeretjük, egy kis fűszerpaprikával és sok sok kaporral.