Zenehallgatás edzés közben: segít vagy hátráltat?

Sokan szeretnek zenét hallgatni edzés közben. Én magam is úgy gondolom, hogy nagyobb élmény úgy sportolni, hogy közben a kedvenc számaid dübörögnek a füledben.

Te azok közé tartozol, akik szeretik, ha szól a zene edzés közben? Vagy inkább a csendre vágysz és saját lélegzeted ritmusát szereted hallgatni?

Különbözőek vagyunk. Van, aki a fülhallgatójában szereti hallgatni a zenét, van, aki a hangfalakból szóló hangos dübörgésre indul be. Persze az is lehet, hogy valaki a teremben szereti a fülest a fülében, de kint, az erdőben futva inkább a madárcsicsergés hozza ki belőle a maximumot.

Ha te is azok közé tartozol, akik szeretik a zenét mozgás közben, akkor biztosan észrevetted már, hogy a zenehallgatás sportteljesítményedre is hatással van. Lássuk, hogyan segít vagy éppen hátráltat a zene a fejlődésben!

A zene jótékony hatásai

A zene a legtöbb embert úgy tudja inspirálni, mint semmi más. Edzés közben segít átlendíteni a holtponton és a ráhangolódásban is fontos szerepe van. Ezért is javasolják sokszor az élsportolóknak, hogy a verseny előtt hallgassanak zenét.

Persze a teljesítményfokozás szempontjából is nagyon fontos szerepe van a zenének, hiszen függetlenül attól, hogy mindig aerob edzéseket végzünk, az edzés céljainknak leginkább megfelelő zsírégető vagy éppen állóképességet fejlesztő pulzustartományban, a szubjektív érzékelésünk változhat.

Biztosan neked is volt már olyan napod, amikor semmi kedved nem volt a sporthoz, de mégis rászántad magad, mert a célod lebegett a szemed előtt. Ezeken a napokon, amikor az edzés elején túl fáradtnak vagy kedvtelennek érezzük magunkat, a zene nagyon sokat tud segíteni.A zene hatására ugyanis enyhül a fáradtság érzése, sőt a sportteljesítmény is jelentősen javulhat, ha megfelelő zenét választasz az edzésedhez.

Olvastad már?

Jelentős a túlsúlyod? Attól még elkezdhetsz sportolni!

Hangolódj rá az edzésre!

Nem mindegy azonban, hogy az edzés különböző szakaszaihoz milyen zenéket válogatsz össze magadnak.

Edzés előtt olyan zenét válassz, ami a leginkább tükrözi a pillanatnyi hangulatodat és kellően erős mondanivalója van számodra ahhoz, hogy motiváljon. Tekintsd ezt egyfajta célra koncentrálásnak. Gondolj közben arra, hogy miért mész ma edzeni, mi a célod a sporttal, mit szeretnél elérni. Lehet ez stressz levezetés, fogyás, verseny felkészülés, búfelejtés, örömszerzés, vagy bármi egyéb.

Figyelj a ritmusra!

Elengedhetetlenül fontos, hogy a bemelegítéshez és az edzés fő részéhez is megfelelő tempójú zenét válasszunk, mert futás, tánc, gyaloglás vagy akár biciklizés közben a légzésünk és a mozgásunk is automatikusan felveszi a zene ritmusát. Ha túl gyors a dal, a pulzusod pillanatok alatt felszökhet anaerob tartományba (oxigénfelvétel nélkül állítja elő a szervezet az izommunkához szükséges energiát), így a teljesítményed egészen biztosan nem lesz jobb, mint korábban, sőt nagy eséllyel még romlani is fog, ezért mindenképpen legyen rajtad olyan pulzusmérő óra, ami jelzi, hogy mikor melyik zónában edzel éppen.Érdemes 125-132 bpm közötti zenéket válogatni az edzések fő részére, a bemelegítéshez pedig ennél egy kicsivel lassabb ritmusúakat. A bpm a percenkénti ütésszámot jelenti (beats per minute), ez adja meg a zene és így az edzésed tempóját is. Az okosan megválogatott zenék nemcsak a hangulatodnak és a kitartásodnak tesznek jót, hanem abban is segítenek, hogy a mozgásod szebb és koordináltabb legyen edzés közben is.

Ti a zenés mozgásra esküsztök, vagy inkább csend mellett tudtok igazán koncentrálni?

Hozzászólások (0)

Címlapról ajánljuk

További cikkek

8 nagyon szaftos, krémes és könnyed húsétel 1 óra alatt

A lusta, de gyakorlott szakácsoknak ma már rengeteg praktika lapul a zsebükben arra vonatkozóan, hogyan lehet finom, laktató és mutatós ebédet készíteni egy óra alatt. Mi most olyan főételeket hoztunk nektek, amelyekkel nem kell sokat bajlódni, a végén azonban garantáltan mindenki megnyalja a tíz ujját.