A szívednek sem jó, ha túl sokat, vagy túl keveset alszol

Sokszor hallunk a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás hatásairól: a pihenés kell az agynak, a mentális egészségnek, az izmoknak, gyakorlatilag minden egyes szervnek a szervezetünkben. Ez alól a szív sem kivétel: egy friss kutatás szerint a 6-7 óránál kevesebb vagy több alvás komolyan megterhelheti az egyik legfontosabb szervünket.

Az alvás is olyan dolog, amiből sem a túl kevés, sem a túl sok nem jó – az ideális mennyiséget kell megtalálnia mindenkinek ahhoz, hogy kognitív és fizikai szinten is a maximumot tudja kihozni magából. A Henry Ford kórház orvosainak új kutatása szerint a szív egészsége szempontjából sem mindegy, mennyit alszunk: a 6-7 óra az ideális, ennél több vagy kevesebb már rossz irányba tolja el a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

A kutatók az úgynevezett CRP gyulladásmarker mennyiségét vizsgálták a szervezetben, amit gyakran a szívproblémákhoz is kötnek. Azt találták, hogy a 6 óránál kevesebbet és 7 óránál többet alvók szervezetében ez drasztikusan megnövekszik. Az orvosok ezt megfigyelési adatokkal is alátámasztották, és arra következtettek, hogy a nem 6-7 órát alvóknak nagyobb az esélyük elhunyni szívbetegségek következtében.

A szívednek sem jó, ha túl sokat, vagy túl keveset alszol

Az alvás nagyon fontos a test számára, mert közben a szervezet olyan káros fehérjéktől szabadul meg, amik a testben maradva gyulladást okozhatnak, hozzájárulva a magas vérnyomás kialakulásához vagy az artériák vastagodásához. Mégis, a diéta és a dohányzás mellőzése mellett a szakemberek kevés figyelmet fordítanak az alvás szerepére a kardiovaszkuláris betegségek megelőzésében.

A kutatás elég jelentős, összesen 14079 ember adatait elemzi, akiket nagyjából nyolc éven keresztül követtek végig, és figyelték meg, hogy meghaltak-e szívrohamban, szívelégtelenségben vagy sztrókban. Az átlagéletkoruk 46 év volt, és tízből kevesebb, mint egynek volt örökletes szívproblémája, vagy korábbi szívprobléma a családban.

Az orvosok megvizsgálták a CRP-szintjüket, illetve azt is, hogy mekkora a kockázatuk az ateroszklerotikus kardiovaszkuláris betegségre (ASCVD). Ez egy olyan pontszám, amit gyakran szoktak a szívrohamban való elhalálozás esélyszámaként kezelni. A legalacsonyabb ASCVD-t azok produkálták, akik 6-7 órát aludtak, de mindkét irányba rosszabb eredményt hozott a kilengés – igaz, a 6 óránál kevesebb alvásnál rosszabbak voltak az értékek, mint a 7 óránál több esetében.

A szakértők szerint nagyon fontos, hogy a szívbetegségek esetében is faktorként kezeljük a nem megfelelő mennyiségű és minőségű alvást is.


Még több cikk az alvásról:

Forrásunk volt.

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Meglepő, de a krumpli elképesztően egészséges, ha jól készíted el

Jellemzően nagyon rossz híre van a krumplinak, és csak kevesen tudják, hogy ha nem zsírban vagy olajban tocsogva, esetleg két kiló vajjal készítik, nagyon is egészséges zöldségről van szó. Sőt, ha a tápanyagsűrűséget nézzük, a burgonya nagyon sok más, sokkal egészségesebbnek tartott zöldséget és gyümölcsöt is kenterbe ver.