A sok zellerszártól tényleg fogyni fogsz? Most kiderül!

Vajon városi legenda vagy valóság, hogy bizonyos ételekből minél többet eszünk, annál többet fogyunk? 

Létezik egy mítosz, miszerint minél többet eszünk egyes élelmiszerekből, annál többet fogyunk, mivel az emésztésükkel több kalóriát égetünk el, mint amennyit maga az étel tartalmaz.

Mítosz vagy valóság?

Egyes alacsony kalória- és magas élelmirost-, ill. víztartalmú élelmiszereket, mint például a zellerszárat, a fejes salátát, a grépfrútot, az uborkát és a brokkolitgyakran illetik a "negatív kalóriás" jelzővel - emiatt egyébként a rövidtávú, extrém fogyókúrás étrendek gyakori szereplői. Egy amerikaikutatásbanutánajártak ennek a tézisnek.

A kísérlet során az Alabama Egyetem kutatói csak zellerszárral etettek szakállas agámákat.A kutatás során azt vizsgálták, hogy mi történik az elfogyasztott zöldség energiatartalmával. Az eredmények szerint a gyíkok a bevitt energiamennyiség 33%-át az emésztéshez használták fel, 43%-a az ürülékkel távozott, viszot közel egy negyedét elraktározták. Azaz sajnos nem igazolódott be, hogy a zellerszár emésztése több energiát igényel, mint amennyit maga a zöldség tartalmaz.

Persze mindannyiunkban felmerül a kérdés, hogy miért pont szakállas agámákon végezték a kísérleteket? A gyíkok szokatlan választásnak tűnhetnek, azonban az emberhez hasonlóan mindenevők, és hasonlóan működik emésztőrendszerük, mint nekünk. Mindemellett tanulékonyak, és a zellerszárat is szeretik, így tökéletes alanynak bizonyultak a kísérlethez.

Bár a tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a zellerszár fogyasztása önmagában nem okoz kalóriadeficitet, az tény, hogy a zellerszár energiatartalma alacsony, 100 g mindössze 16 kcal, és 3 g szénhidrátot tartalmaz.

Fogyaszt vagy nem fogyaszt?

Bár a tanulmány csupán a zellerszárra fókuszált, és gyíkokkal végezték, a megállapításokat a többi, "negatív kalóriásnak" nevezett zöldségre és gyümölcsre - mint pl. a görögdinnye, a paradicsom, a sárgarépa, az alma és a fekete áfonya - is vonatkoztatták.

A kutatók az Experimental Biology folyóiratban felhívták a figyelmet arra, hogy ahelyett, hogy az ételeket "negatív kalóriás" megjelöléssel címkézzük fel, helyesebb lenne az anyagcsere-folyamatokra gyakorolt hatásukra koncentrálni, vagyis arra, hogy a fogyasztásuk hozzájárulhat a napi összenergia csökkentéséhez, valamint a súlyvesztéshez. Arra azonban nem alkalmasak, hogy csak ezekből álljon össze az étrendünk, hiszen csak az alapanyagcserénk fenntartásához - azaz ahhoz az energiamennyiséghez, ami ahhoz kell, hogy egyáltalán életben maradjunk -a becslések szerint egy felnőtt nőnek 12,6 kg nyers zellerszárat vagy 9 kg nyers paradicsomot, illetve 4,3 kg nyers sárgarépát kellene ennie naponta.

Tehát az egyoldalú, kizárólag az alacsony kalóriatartalmú zöldségekre, gyümölcsökre fókuszáló diéta nem életszerű, és nem is egészséges. Fontos kiemelni, hogy önmagukban ezek az ételek nem vezetnek súlycsökkenéshez, azonban az egészséges, kiegyensúlyozott étrend részeként, rendszeres mozgás mellett segíthetik az ideális testsúly elérését és fenntartását.

Ezeket olvastad már?

Ezeket olvastad már?

via

Legújabb receptek

Balatoni bowl

A Balaton sokunknak egyet jelent a nyárral, ennek pedig elmaradhatatlan eleme a sült hekk, a kovászos uborka, a főtt kukorica és a jól behűtött görög dinnye. Farkas Ricsi, a Penny séfje, ...

Házi ketchup egyszerűen

Bevalljuk, IMÁDJUK a ketchupot - a házi ketchuppal azonban egyetlen bolti márka sem veszi fel a versenyt! Ha egyszer rászánjuk magunkat, hogy nekiálljunk elkészíteni, hamar rájövünk, hogy ...

Címlapról ajánljuk

5+1 kerti munka, amit még augusztusban végezz el, ha ősszel...

Augusztusban a kert még javában ontja a terméseket, a virágágyások színesek, a fűszernövényekből pedig sokszor már annyi van, hogy alig győzzük felhasználni őket. A nyár vége azonban nemcsak a betakarításról szól, lassan érdemes felkészíteni a kertet az őszre is, hiszen néhány hét múlva már egészen más feladatok kerülnek előtérbe.

Macsuga Viktória

További cikkek

Ezért ne tegyél olajat a tésztavízbe – a séfek szerint...

Sokan automatikusan egy kanál olajat öntenek a tészta főzővizébe, mert úgy gondolják, ezzel megakadályozhatják, hogy a tészta összetapadjon. A konyhai trükk azonban nem igazán működik, sőt még a kész étel állagán is ronthat. Sokkal egyszerűbb módszerrel érhetünk el jobb eredményt.

Honnan ered a főzelék, mint műfaj? Miért nincs rá szó...

Vérre menő viták zajlanak arról, hogy vajon a gulyásleves vagy a töltött káposzta, a dunai vagy a tiszai halászlé-e a magyar konyha abszolút állócsillaga, hogy a honi gasztronómia akkor most paprikás-e vagy sem, miközben szót sem ejtünk a magyar konyhák utánozhatatlan szupersztárjáról: a főzelékekről. Erről a zöldségalapú egytálételről, ami annyira egyedi, annyira a miénk, hogy külföldön megfelelő szót sem találni rá. Honnan ered a főzelék? Miért traumatizáltak minket a menzai változatok? Melyik főzeléket hogy érdemes elkészíteni? Kajatények sorozatunk legújabb részében ennek járunk utána.

Top Receptek

Palacsinta alaprecept

Kicsik és nagyok kedvence a palacsinta. Akár sós, akár édes töltelékkel készíted, a legfontosabb, hogy az alap rendben legyen: ez a mi tökéletes palacsinta alapreceptünk, amiben biztosan ...

Egyszerű tökfőzelék

Van, aki tejjel, van, aki csontlével, megint mások kovászos uborka levével készítik - mi így szeretjük, egy kis fűszerpaprikával és sok sok kaporral.