Nem tilos a krumpli fogyókúra idején sem - ha ezt a pár szabályt betartod

Te is úgy tudod, hogy fogyókúra idején nem lehet krumplit enni? Ez bizony egy tévhit, amiről dietetikus szakértőnk lerántja most a leplet.

Sokak fejébe örökre beégett az a tévhit, hogy fogyókúra idején nem szabad krumplit enni. Bár biztos információm nincs róla, ez a téves elképzelés valószínűleg onnan eredhet, hogy évtizedekkel ezelőtt az átlagos háztartásban köretként krumpli, rizs vagy tészta szerepelt - és a fogyókúrás étrend változatossága, illetve a kalóriaszegény zöldségek mennyiségének növelés érdekében, egyszerűbb volt tiltani a krumplit, mint elmagyarázni azokat a feltételeket, amik figyelembevételével simán belefér a burgonya is a fogyókúrás étrendbe.

A másik ok pedig a tengerentúlról származhat, ahol a burgonya legnépszerűbb fogyasztási formája a bő zsírban sült krumpli (ld. gyorséttermek sztenderd körete), majd ezt követően a krumplipüré (igazi krumplit látott-e vajon?) és esetleg a jó sajtos-tejfölös jacket potato, azaz héjában sült krumpli. Ezek az ételek pedig tényleg csak nagyon alkalmi szinten szerepelhetnek a menüben fogyni vágyás idején.

Hogy fér bele a krumpli a fogyókúrás menübe?

Nem attól fogsz meghízni, hogy 10 dkg krumpli ~90 kcal és ~20 g szénhidrátot tartalmaz, hanem attól, ha nem tartod be az alábbiakat:

  • Az első fontos szabály (ami persze nem csak a krumplira érvényes): tarts mértéket! Egy fogyókúrás ebédnél 15-20 dkg szerepelhet a krumpli a köret részeként. Merthogy:
  • Ne fogyaszd magában! A köretnek mindig csak egy részét alkossa a burgonyaköret, a másik része legyen lehetőleg alacsony keményítőtartalmú, magas rosttartalmú zöldség. Szerepeljen az ételben fehérje is - hús, hal, sajt, tojás vagy tofu. A zöldségek rosttartalma, a hús, hal stb. fehérje- és zsírtartalma lassítja a burgonya szénhidráttartalmának felszívódását, és természetesen növelik az étel telítőértékét.
  • Ne süsd bő zsiradékban! Való igaz, hogy a bő olajban sült krumpli tud extra ropogós lenni - de egyrészt ehhez elég jól kell tudni művelni a bő olajban sütést is, másrészt pedig a mai sütők már jól teljesítenek ezen a téren is. Kevés olajjal és karakteres fűszerekkel átforgatva sütőben sütve is tökéletes krumpliköretet varázsolhatunk az asztalra.
  • Felejtsd el a ketchupot, majonézt, barbeque-szószt! Ha ezekbe mártogatjuk a sültkrumpli-hasábjainkat, akkor biztos, hogy rengeteg extra kalóriát viszünk be egy-egy étkezésnél. Ha mindenképpen tunkolni szeretnénk, akkor készítsünk paradicsomszósz vagy light natúr joghurt alapú fűszeres szószokat. Hidd el, az élmény ugyanolyan szuper lesz!
  • Ne a krumpli játssza a főszerepet a köretek sorában, hanem a zöldségek! Ne fogyassz burgonyát minden nap - kerüljön heti egyszer, max. kétszer az asztalra.
  • Készítsd el változatosan! Ne ragadj le a hagyományos sült krumplinál és krumplipürénél, szuper saláták, tepsiben sült zöldségek, levesek, főzelékek alkotórésze is lehet a burgonya.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Ezeket olvastad már?

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek