Így főzd: legyen tökéletes a quinoád minden egyes alkalommal

Aki kicsit is jobban odafigyel az egészségére vagy a tudatos étkezésre, egész biztosan találkozott vele, vagy kóstolta már a quinoát. De van bevált recepted arra, hogyan főzöd?

Dél-Amerikából származó quinoát álgabonának tekinthetjük, mivel növénytanilag nem a pázsitfűfélék családjába tartozik, mint pl. a búza vagy a rizs. Itthon egészség- illetve bioboltokban kapható, és bár az ára sajnos magas, érdemes néha-néha kipróbálni.

Száraz quinoa

Gluténmentes, egészséges

Tápértékét tekintve energiatartalma hasonló a gabonákéhoz (368 kcal/100 g), de különlegessége, hogy míg szénhidráttartalma alacsonyabb, értékes fehérje- és zsírtartalma magasabb gabonatársainál (fehérjetartalma mintegy kétszerese a rizsnek). Ezért jól alkalmazható meghatározott szénhidráttartalmú étrendekben. Gluténmentes növényi alapanyag, így segíthet a cöliákiások étrendjének változatossá tételében is. Magas élelmirost-tartalma szintén kedvezően hat szervezetünk működésére, jellemző mikrotápanyagai a foszfor, a magnézium, a kalcium és a vas.

Hogy hogyan érdemes elkészíteni?

  1. lépés: Mosd át vagy pirítsd meg

Első lépésként öblítsd át vagy pirítsd meg – ha nem teszed, lehet egy kesernyés mellékíze a quinoádnak.

Vagy mosd át folyó vízben egy szűrő segítségével, vagy pirítsd át egy száraz serpenyőben felhasználás előtt némi olívaolajon, vajon vagy tetszőleges zsiradékon. Addig pirítgasd, amíg picit sötétebb színt nem lapnak a szemek.

2. lépés: Főzővíz

Miután átmostad vagy megpirítottad, ideje megfőzni. 1 bögrényi quinoához 2 bögre vizet tegyél – ebből lesz 3 bögrényi fincsi főtt quinoád.

Forrald fel közepes lángon, majd vedd vissza kislángra, és rakj rá fedőt.

+ 1 tipp: ha szeretnél, víz helyett alaplevet is használhatsz!

3. lépés: Főzd, amíg fel nem szívja a vizet

A főzési idő 10-20 perc közé tehető, a lényeg, hogy minim tíz percig hagyd főni a köretedet.

A főtt quinoaszemek

Ha száraz alapanyaggal indítottál, körülbelül 15 percig fog tartani a főzés, ezalatt felszívja majd az összes (2 bögrényi) vizet. Jelek, hogy lassan elkészül: a quinoaszemek pufik lesznek, kinyílnak, és megjelennek rajtuk a kis jellegzetes farkincák is.

4. lépés: Kész!

Ha picit mogyorós illatot érzel, (~negyed óra után), a quinoa puha, könnyen elválnak a szemek, és nincs már víz a lábos alján, akkor kész, mehet is bármilyen étel mellé, amihez rizst ennél – kihűlve remek lesz salátákhoz keverve, de akár a pörkölt mellé is, sőt, rakottas vagy süti is készülhet vele.

Ha tetszett ez a cikk, nézd meg a legújabb videóinkat is, a legfrissebb tartalmainkért pedig lájkolj minket a Facebookon, és kövess az Instagramon vagy a YouTube-on!

Ezeket olvastad már?

Forrásunk volt.

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek

6 étel, amit soha ne egyél meg nyersen

Vannak olyan ételek, amelyeket inkább nyersen kéne fogyasztanunk, hogy a bennük lévő tápanyagok ne illanjanak el főzés közben (ilyen a brokkoli vagy a fokhagyma), azonban akadnak olyan ételek is, amelyeket pont, hogy csak hőkezelés után szabad megennünk. Mutatjuk, melyek ezek!