Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Fogyókúra nyáron: tényleg TILOS dinnyét enni? Dietetikus szakértőnk válaszol

Fogyni vágyók nyári dilemmája - ehetnek mézédes dinnyét, vagy tényleg tilos? Dietetikus szakértőnk megadja a választ erre az izgalmas kérdésre.

Sok fogyni vágyónak kell úgy átvészelnie a nyári hőséget, hogy megtiltották neki a görögdinnyeevést. Hogy ki tiltja meg? Nehéz lenyomozni. Egy könyv, egy cikk, egy „szakember”, egy tanácsadó, egy jóakaró, egy FB-csoporttag.

Ezzel persze addig nincs különösebb gond, ha valaki nem szereti a görögdinnyét – de vajon az aki szereti, esetleg rajong érte – valóban nem ehet ebből az édes, lédús gyümölcsből?

Szerencsére – csak úgy, mint más fogyókúra-démonizált alapanyagokra (pl. zöldborsó, kukorica, burgonya) -, a görögdinnyére sem érvényes a teljes tiltás. Szerintem sokkal több értelme van megtanulni, hogy miként illeszthetjük be a fogyókúrás vagy szénhidrátszámolós étrendünkbe, minthogy örökre száműzzük az étrendünkből – vagy, ami hasonlóan butaság – mély lelkiismeretfurdalással kísérve fogyasztunk belőle 1-2 szeletet.

10 dkg görögdinnye (ez kb. 1 cikkelynyi) 30 kcal, és ~8 g szénhidrátot tartalmaz. Ezekkel az értékekkel kell számolnunk, ha számoljuk a napi energia- és szénhidrátbevitelünket. Magas víztartalmú, ezért a nyári melegben behűtve kitűnő hűsítő, értékes a C-vitamin és az antioxidáns-tartalma. Szénhidráttartalma gyors felszívódásúnak számít, relatív magas glikémiás-indexe (72) miatt csak bizonyos feltételek mellett fogyasztható.

  • Szükséges a mennyiségi korlát – egy-egy étkezésre max. 10-15 dkg fogyasztható belőle, ez is lehetőleg délután, vagy az ebéd részeként, desszertként,
  • Ha szénhidrátanyagcsere-zavarral (pl. inzulinrezisztencia, diabetes) élünk, ne fogyasszuk önállóan, magában, mindig kísérjük olyan étellel, ami lassítja a szénhidráttartalma felszívódását. Ilyen lehet pl. sajt, dió, mandula, magas rosttartalmú keksz.
  • Ne „igyuk meg”! Ha leturmixoljuk a dinnyét, még gyorsabb lesz a szénhidráttartalmának felszívódása. Inkább fogyasszuk natúr formájában.
  • Akármilyen meglepő is, a dinnye édessége tökéletesen harmonizál a karakteres sajtokkal -  fogyaszthatjuk pl. a dinnyét ebédre fetás-dinnyés saláta formájában. Ekkor a sajtok fehérje- és zsírtartalma, ill. az öntet zsírtartalma, a saláta zöldségalkotóinak rosttartalma fogják lassítani a dinnye szénhidráttartalmának felszívódását.

Ha ezekre a szabályokra odafigyelsz, nem kell örökre lemondanod erről a csodás, hazai gyümölcsről (vagy technikailag zöldségről).

Ezeket láttad már?

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!