WU2, Camea és Opera - Szépségápolás a rendszerváltás előtt

A rendszerváltás előtt a kozmetikai piac is küzdött áruhiánnyal, épp ezért nagy becsben tartottuk az illatos szappanokat, krémeket és kozmetikumokat.

Legkedvesebb emlékeinket sokszor nem fényképek, hanem illatok formájában őrizzük. A gyerekkorunkat és felnőtt éveinket végigkísérő szappanokra, krémekre és samponokra még ma is emlékszünk. Neked melyik volt a kedvenced?

Illatos és jól habzó szappanok

A tusfürdők előtti világban a jól habzó, illatos szappanok korát éltük. A klasszikus Baba és Amo mellett a kellemes illatú Gyöngyvirág, az üdeÓceán, a mosószappan illatára hajazó Kék-Vörös, és az idősebb korosztály kedvence, az Ó Levendulavolt a favorit. Ezek a szappanok ott voltak minden kád szélén, de a fehérneműs fiókot és a ruhásszekrényt is ezekkel illatosítottuk.

WU2, a népsampon

A WU2 jellegzetes citromsárga flakonja először 1955-ben jelent meg a boltok polcain, és egyeduralma hosszú évtizedeket ölelt fel. A sampon férfit, nőt, időset és fiatalt egyaránt rabul ejtett, olyannyira, hogy a '60-as években közel 600 tonnát gyártottakbelőle. De a nép kedvenc samponja nemcsak szépítkezéshez volt tökéletes: erős zsíroldó hatása miatt padlótisztításnál és ablakmosásnál is előkerült.

Camea, a betonkemény frizurákért

A rendszerváltás előtti piperepolcok egyik legbiztosabb pontja a Camea volt. Szinte minden fésülködőasztalon ott állt egy Camea kézápoló, kölni, szemfesték és a tupírozott frizurákat betonkeménnyé varázsoló Camea hajlakk.

Sőt, a szépségápolás iránt érdeklődő lányok, asszonyok még kozmetikai tanfolyamokra is beiratkozhattak és kozmetikai útlevelet is kaphattak.

Helia-D, a luxuskrém

A Helia-D fekete tégelyén aranyló betűi már messziről azt sugallták, hogy nem filléres mulatságról van szó. Nedeczky Jenőné napraforgószár kivonatot tartalmazó fiatalító és ránctalanító krémje Helia-Debrecen néven kezdte meg karrierjét. A ránctalanító krémből a ’80-as években több millió tégellyel adtak el, ami akkora siker volt, hogy Amerikában Gábor Zsazsa adta hozzá az arcát és a nevét.

Ez is érdekelhet!

Így gyógyítottak és jósoltak régen a magyarok - Kipróbálnád?

Fabulon, nyakra-főre

A Kőbányai Gyógyszerárugyár kutatóinak köszönhetően a profi kozmetikumok sorába belépett a Fabulon is. A Fabulonról legtöbbünknek a naptej és a balatoni SZOT üdülők jutnak az eszünkbe, de 40-50 éve aFabulon arckrémek, testápolók és dezodorok is népszerűek voltak. A márkát Pataki Ági népszerűsítette, és az óriásmozaik hirdetést, ami hosszú ideig a Kálvin teret díszítette, ma már az Országos Műemlékvédelmi Hivatalban őrzik.

A kultikus óriásmozaik a Kálvin téren:

Természetesen a naptej reklám sem maradhat ki:

Caola: Üdít, szépít, illatosít

A Caola kozmetikumok, szappanok a rózsaszín, babakék és narancssárga színben pompázó fürdőszobák elmaradhatatlan kellékei voltak. A márka története egészen areformkorignyúlik vissza: a Caola jogelődjének az 1831-ben, Hutter József szappanos mester által alapított szappangyárat tekintik, de a Caola név először az I. világháború után jelent meg. Baeder Hermann a Baeder Illatszer Rt. tulajdonosa létrehozta a Caola márkanevet:kislányáról, Caroláról nevezett el, aki „R” nélkül tudta csak kiejteni a nevét.

Opera, amit még ma is emlegetnek anyáink

A bőrápolás után jöhetett a smink, abból is a jó minőségű Opera. A kőpúder mellett az Opera folyékony alapozót, jól kenhető, de tartós szemfestéket és körömlakkot is piacra dobott. De nemcsak a smink, hanem az arckrém bizniszben is érdekelt volt a márka, hiszen uborkával az arcukon mégsem járhattak az asszonyok:

Munkásasszonyok bőrének őre

A kozmetikai ipar a dolgos kezű munkásasszonyokról sem feledkezett meg: a SZOT Munkavédelmi Tudományos Kutatóintézet foglalkozott a fizikai munkát végző asszonyok, nők, lányok bőrének egészségével. Így történt, hogy piacra dobták a Dermatex zselét és az M/2 munkavédelmi krémet, amik köré nem épült óriási reklámhadjárat, de annál többen használták.

Ezeket olvastad már?

Címlapról ajánljuk