Rossz hír: a legnépszerűbb húsfélénk is növelheti a vastagbélrák kialakulásának kockázatát

Leginkább a vöröshúsok azok, melyeket mumusnak szoktak beállítani, hiszen, részben zsírosságuk miatt, nem tesznek jót a koleszterinszintnek, többek közt. Ennek ellenére egy új tanulmány szerint nem (csak) ez a húsféle az, amivel növelhetjük a vastagbélrák kialakulásának kockázatát.

Az általános vélekedés szerint az alacsony zsírtartalmú, fehérjében gazdag fehér húsok a legegészségesebbek, főleg ha minőségi forrásból származnak. Egy új tanulmány szerint azonban nem biztos, hogy ez a legjobb választás a húsfogyasztók számára, mert az egyik legrettegettebb daganatos megbetegedéshez is köze lehet.

Hentespultból válogató férfi
A vastagbélrák kialakulásának kockázata már egyetlen húsfélétől nőhet, ami nem a vöröshús

A Nutrients folyóiratban publikált tanulmány szerint 19 éves vizsgálati időszakban 4800 dél-olasz alany húsfogyasztási szokásait elemezték.

Az eredmény szerint azoknál, akik hetente több mint 300 gramm csirkehúst vagy más baromfit fogyasztottak, 27 százalékkal nőtt a vastagbélrák okozta halálozás kialakulásának kockázata, mint azoknál, akik hetente kevesebb mint 100 grammot ettek.

A gyomor-bélrendszeri rákhoz kapcsolódó adatok még sokkolóbbak, mert ez esetben a halálozás kockázata 127 százalékkal nőtt. A Caterina Bonfiglio által vezetett tanulmány további eredménye, hogy a férfiak esetében különösen magas a gyomor-bélrendszeri rákkal járó halálozás kockázata, mert ez a szám 2,6-szorosa azokhoz a férfiakhoz képest, akik kevés baromfit fogyasztanak.

Receptajánlónk húsmentesen:

Kritikák a tanulmánnyal szemben

Szakmai körökben kritika érte a tanulmányt, mivel megfigyeléses módszeren alapszik, és a résztvevők önbevallásos módon, kérdőív segítségével számoltak be húsfogyasztási szokásaikról, ami jelentős pontatlanságot eredményezhetett. Emellett statisztikai összefüggést mutatott be, nem ok-okozati összefüggést. A tanulmányban nem vették figyelembe az olyan befolyásoló tényezőket, mint a hús elkészítésének módja és a feldolgozás mértéke.

A magas hőmérsékleten grillezett vagy sült csirkében heterociklusos aminok és policiklusos aromás szénhidrogének keletkezhetnek, ezekről a vegyületekről pedig ismert tény, hogy növelik a rák kockázatát

– mondta el Theresa Gentile, a Táplálkozástudományi és Dietetikai Akadémia szóvivője.

Mindemellett pedig más befolyásoló tényezőket, például a fogyasztók életmódját, fizikai aktivitását sem vették figyelembe.

Forrásunk volt.


Még több az egészségről:

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Nagymamám kapart rétese

Nagymamám ezt a levágott, rétesszélek újra nyújtott tésztájából készítette. Mivel a sütéshez előkészített hagyományos töltelékek addigra elfogytak, ezt a tölteléket ...

Címlapról ajánljuk

Nem elég az évi egyszeri tisztítás a légkondinak: ezt a...

A nyári hőségben sok otthonban szinte folyamatosan működik a légkondicionáló. Ilyenkor különösen fontos, hogy ne csak a beállított hőmérsékletre figyeljünk, hanem a készülék karbantartására is. Egy szakértő szerint ugyanis a rendszeresen elhanyagolt szűrők jelentősen ronthatják a klíma teljesítményét.

Nosalty

További cikkek

Top Receptek

Egyszerű tökfőzelék

Van, aki tejjel, van, aki csontlével, megint mások kovászos uborka levével készítik - mi így szeretjük, egy kis fűszerpaprikával és sok sok kaporral.

Hagyományos töltött paprika

Turós Emil konyhai alapmű szakácskönyvéből származik a recept. Aki kedveli a hagyományos ízeket, ezzel a recepttel biztosan nem lő mellé.  Az elkészítését annyival egészíteném ki, ...