Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Szmogriadó! 5 tipp, hogy maradj egészséges a szennyezett levegőben

A fűtési szezonban megnő az egészségünkre káros légszennyezettség. Az alábbi tippek segíthetnek, hogy egészségesebb maradhass akkor is, ha ideje begyújtani otthon.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint évente több mint 14 ezer ember hal meg idő előtt a légszennyezés miatt, és mintegy 1500 milliárd forintnyi kár éri a magyar gazdaságot. A fűtési szezon ezen rengeteget ront: sokan nem a megfelelő eszközt használják, vagy rossz fát égetnek, mivel nincs elég pénzük a biztonságos fűtéshez. Ez pedig azokat is érinti, akik tisztában vannak az előírásokkal, és nem szennyezik a környezetet – hiszen ők is ezt a levegőt szívják.

1. Figyeld, mikor magas a légszennyezettség!

Az első hasznos dolog, amit a légszennyezettség okozta egészségügyi problémák elkerülése érdekében tehetsz, az az, hogy folyamatosan nézed, mikor romlik a helyzet. Szerencsére több forrásból tájékozódhatsz ezen a téren, a Levegő Munkacsoport tagjai össze is gyűjtöttek párat, amelyek hasznosak lehetnek. Az információ hatalom, és ha azt látod, hogy nő a légszennyezettség ott, ahol élsz, úgy tudod rendezni a napjaidat, hogy lehetőleg nem a legveszélyesebb időben kezded el lefutni a maratoni távot.

2. Maradj otthon!

Ha megteheted, a legjobb, amit a légszennyezettség ellen tehetsz, az az, ha otthon maradsz. Egy jól szigetelt szobában sokkal tisztább még ilyenkor is a levegő, és nem lélegzed be a káros részecskéket, ha megfogadod ezt a tanácsot. Persze vannak olyan élethelyzetek, amikor ez megoldhatatlan, de ha tényleg óriási a szmog a lakhelyeden, igyekezz minél kevesebb időt a szabadban tölteni.

3. Ne menj edzeni a szennyezett levegőben!

Ha már tisztában vagy vele, hogy mikor a legszennyezettebb a levegő a környéken, tervezd úgy a napodat, hogy ne ilyenkor menj a szabadba edzeni! Mivel testmozgás közben szaporábban veszed a levegőt, sokkal több káros anyag és apró porszemcse jut a tüdődbe. Időzítsd úgy a testmozgást, hogy a tisztább levegőn végezhesd!

4. Porszívózz sokat!

A külső levegő gyakran bekerül a házba még akkor is, ha nem szellőztetsz készakarva, és ez magával hozza a káros porrészecskéket is. Fűtési időszakban porszívózz gyakrabban, hogy a helyiségek levegője tisztább legyen, és hogy ne legyen mit felkavarnod, ha a lakásban sétálgatsz. A takarítás is különösen fontos ilyenkor, hiszen attól, hogy ezek a káros részecskék szemmel nem láthatók, még ott vannak, és roncsolják a légzőrendszeredet.

5. Maszkolj!

Lehet, hogy furcsán érzed magad benne, de hidd el, hasznos: vegyél egy porszűrős maszkot, és ha nagyon szennyezett időben kell sokat a szabadban lenned, használd is. Bár az egészen kicsi, szintén nagyon káros szennyezőrészecskéket ez sem fogja kiszűrni, a nagyobbaktól legalább megszabadul a tüdőd. Ez főleg akkor fontos, ha gyakran biciklizel például a szmogban – ilyenkor erősen ajánlott tényleg hordani egy ilyet.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

via, via
 

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!