Még egy ok, hogy ne egyél mesterséges édesítőszereket

Egy új kutatás szerint a mesterséges édesítőszereket fogyasztó emberek esetében 9 százalékkal nagyobb a szívbetegség kockázata.

Évek óta vita folyik arról, hogy a mesterséges édesítőszerek most akkor egészségtelenek-e, vagy sem. Egy friss kutatás most az utóbbi mellett foglal állást: az eredményekből kiderül, hogy 9 százalékkal nagyobb a szívbetegség kockázata azoknál, akik rendszeresen fogyasztanak mesterséges édesítőket.

Még egy ok, hogy ne egyél mesterséges édesítőszereket

Az Amerikai Szívegyesület szerint egy átlagos amerikai felnőtt naponta 77 gramm cukrot fogyaszt (ez valamivel több, mint 6 evőkanál). A javasolt határértékek azonban legfeljebb 36 gramm a férfiaknál, ami 9 teáskanálnak vagy 150 kalóriának felel meg naponta, a nőknél pedig legfeljebb 25 gramm, ami 6 teáskanálnak vagy 100 kalóriának felel meg.

A túl sok cukor, és különösen a cukorral édesített italok fogyasztása szerepet játszik az elhízásban, a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásában, a magas vérnyomásban és a szív- és érrendszeri betegségekben. 

A BMJ szaklapban megjelent új tanulmány nem szolgál túl jó hírekkel azoknak, akiknél a mesterséges édesítőszer volt a cukorfogyasztás csökkentésének kulcsa. Kiderült ugyanis, hogy azoknál az embereknél, akik nagyobb mennyiségű mesterséges édesítőszert fogyasztanak, potenciálisan 9 százalékkal nagyobb a szívbetegség és 18 százalékkal nagyobb a stroke kockázata, mint a mesterséges édesítőszert nem fogyasztó társaiknál.

Erre a következtetésre egyébként egy francia kutatócsoport jutott több mint 103 000 francia felnőtt adatait elemezte, akik részt vettek egy online táplálkozási tanulmányban. A vizsgálat elején a résztvevők (akik átlagos életkorukat tekintve 42 évesek voltak, és körülbelül 80 százalékuk nő volt) kérdőíveket töltöttek ki az étrendről, az egészségről, a testmozgásról, az oktatásról, a dohányzási állapotról és a foglalkozásról.

A tudósok ezeket a jelentéseket arra használták fel, hogy megbecsüljék a mesterséges édesítőszerek, gyümölcsök, zöldségek, tejtermékek, vörös hús és más élelmiszer-kategóriák fogyasztását. A résztvevők körülbelül 37 százaléka számolt be arról, hogy valamilyen formában mesterséges édesítőszert fogyaszt, átlagosan napi 42 milligrammos mennyiségben. Ez egyenlő egyetlen csomag édesítőszerrel (például azzal, amit egy kávéhoz vagy teához adnak). A legnagyobb fogyasztók körében az átlag körülbelül 78 milligramm volt. Néhányan nem fogyasztottak semmi ilyesmit, legalább is saját bevallásuk szerint.

Jobb, ha lemondasz az édesítőszerekről

A legtöbb cukorpótlót tartalmazó terméket fogyasztók a nem fogyasztókhoz képest néhány dologban különböztek: valószínűbb, hogy fiatalabbak voltak, magasabb volt a testtömeg-indexük (BMI), nagyobb valószínűséggel dohányoztak, fizikailag kevésbé voltak aktívak, valószínűbb, hogy valamilyen súlycsökkentő diétát követtek, kevesebb kalóriát, telített és többszörösen telítetlen zsírokat, rostot, szénhidrátot, valamint gyümölcsöt és zöldséget fogyasztottak, több nátriumot, vörös- és feldolgozott húst és tejterméket fogyasztottak, illetve kevesebb alkoholt ittak. 

Figyelembe véve az egyéb különbségeket és eltéréseket az életkorban, nemben, aktivitásban, iskolai végzettségben, dohányzásban és a szívbetegség családi előfordulásában, a tudósok felfedezték, hogy azoknak a résztvevőknek, akik sok mesterséges édesítőszert fogyasztottak, 9 százalékkal nagyobb kockázatuk volt szívbetegségre, összehasonlítva azokkal, akik nem fogyasztottak semmi ilyesmit. A legtöbb mesterséges édesítőszert fogyasztóknál 18 százalékkal nagyobb volt a stroke kockázata is.

Forrásunk volt.


Még több cikk az egészséged érdekében:

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Balatoni bowl

A Balaton sokunknak egyet jelent a nyárral, ennek pedig elmaradhatatlan eleme a sült hekk, a kovászos uborka, a főtt kukorica és a jól behűtött görög dinnye. Farkas Ricsi, a Penny séfje, ...

Házi ketchup egyszerűen

Bevalljuk, IMÁDJUK a ketchupot - a házi ketchuppal azonban egyetlen bolti márka sem veszi fel a versenyt! Ha egyszer rászánjuk magunkat, hogy nekiálljunk elkészíteni, hamar rájövünk, hogy ...

Címlapról ajánljuk

5+1 kerti munka, amit még augusztusban végezz el, ha ősszel...

Augusztusban a kert még javában ontja a terméseket, a virágágyások színesek, a fűszernövényekből pedig sokszor már annyi van, hogy alig győzzük felhasználni őket. A nyár vége azonban nemcsak a betakarításról szól, lassan érdemes felkészíteni a kertet az őszre is, hiszen néhány hét múlva már egészen más feladatok kerülnek előtérbe.

Macsuga Viktória

További cikkek

Ezért ne tegyél olajat a tésztavízbe – a séfek szerint...

Sokan automatikusan egy kanál olajat öntenek a tészta főzővizébe, mert úgy gondolják, ezzel megakadályozhatják, hogy a tészta összetapadjon. A konyhai trükk azonban nem igazán működik, sőt még a kész étel állagán is ronthat. Sokkal egyszerűbb módszerrel érhetünk el jobb eredményt.

Honnan ered a főzelék, mint műfaj? Miért nincs rá szó...

Vérre menő viták zajlanak arról, hogy vajon a gulyásleves vagy a töltött káposzta, a dunai vagy a tiszai halászlé-e a magyar konyha abszolút állócsillaga, hogy a honi gasztronómia akkor most paprikás-e vagy sem, miközben szót sem ejtünk a magyar konyhák utánozhatatlan szupersztárjáról: a főzelékekről. Erről a zöldségalapú egytálételről, ami annyira egyedi, annyira a miénk, hogy külföldön megfelelő szót sem találni rá. Honnan ered a főzelék? Miért traumatizáltak minket a menzai változatok? Melyik főzeléket hogy érdemes elkészíteni? Kajatények sorozatunk legújabb részében ennek járunk utána.

Top Receptek

Palacsinta alaprecept

Kicsik és nagyok kedvence a palacsinta. Akár sós, akár édes töltelékkel készíted, a legfontosabb, hogy az alap rendben legyen: ez a mi tökéletes palacsinta alapreceptünk, amiben biztosan ...

Egyszerű tökfőzelék

Van, aki tejjel, van, aki csontlével, megint mások kovászos uborka levével készítik - mi így szeretjük, egy kis fűszerpaprikával és sok sok kaporral.