Készüljünk a télre csírákkal?

Egyre gyakrabban találkozhatunk a boltok polcain „életerőt jelentő” csírákkal. Mit nyerhetünk velük, és hogy használjuk fel őket?

Évekkel ezelőtt még csak a búzacsírát ismertük. Mára már jóval szélesebb kínálat, a teljesség igénye nélkül az alábbi csírákkal találkozhatunk egy hipermarket hűtőpultjában:

  • gabonafélék (búza, árpa, rozs),
  • hajdina,
  • hüvelyes növények (szója, lucerna, babfélék, zöldborsó, lencse),
  • káposztafélék (brokkoli, vöröskáposzta, zsázsa),
  • olajos magvak (pl. napraforgómag),
  • retek,
  • hagyma- és póréhagyma,
  • mustármag,
  • rukkola.

A csírák megítélése nem egységes, még viszonylag kevés vizsgálat áll rendelkezésünkre energia és- tápanyagtartalmukra, illetve hatásosságukra vonatkozóan. Vannak lelkes csíra-fogyasztók, akik kedvező élettani hatásaik reményében rendszeresen eszik vagy isszák az életerőt jelentő növénykéket, másokat a világ végére lehetne kergetni velük. A harmadik tábor óvatosságból „csíraellenes”, és a bennük esetlegesen előforduló kórokozók miatt a csíráktól való tartózkodás mellett foglal állást.

Mi szól mellettük?

A növény fajtájától függően a csírák gazdagok ásványi anyagokban, nyomelemekben: pl. kalciumban, káliumban, vasban, krómban és cinkben.

  • Kiváló B1-, B2-, E- és C-vitaminforrások. Utóbbi jó tulajdonságuk különösen a téli időszakban jön kapóra, amikor már kevés friss növényt találunk a piacon. A magas vitamin- és ásványianyag-tartalom tekintetében azonban figyelembe kell vennünk, hogy csírákból nem tudunk nagy mennyiséget fogyasztani vagy ízük, vagy puffasztó hatásuk miatt.
  • A búzacsíra gyulladáscsökkentő hatással bír.
  • A búzacsírában lévő enzimek daganatos betegeknél gátolják a rosszindulatú sejtburjánzásokat, emiatt a búzacsíra-kivonat több daganatellenes étrend-kiegészítő vagy tápszer alapanyaga.
  • Változatosabbá, gazdagabbá tehetjük velük megszokott zöldsalátáinkat. A markánsabb ízű csírákkal (pl. retek, rukkola, hagyma) pikánssá varázsolhatunk egy sima vajas vagy margarinos kenyeret is. Tehetjük fasírtba, szendvicsbe, szórhatjuk köretek, kifőtt tészták tetejére.

5 tipp, ha a csírák mellett döntünk!

A csírák meleg, nedves, párás közege ideális lakhelye a kórokozóknak, tökéletes feltételeket biztosít a szaporodásukhoz is. Elővigyázatosságból vásárlásuk, fogyasztásuk során vegyük figyelembe a következőket:

  1. Otthoni csíráztatáshoz, kifejezetten csíráztatáshoz árult magokat használjunk, és ne vetőmagot! A szennyeződések elkerülése végett csíráztató edényben csíráztassunk, ne földben!
  2. Egyes növények (burgonya, paradicsom, paprika, padlizsán) csírái mérgezők!
  3. Betegen, várandósan ne fogyasszunk nyers csírát! Ugyanez vonatkozik az 5 év alatti gyermekekre és a 60 felettiekre!
  4. Mindig csak hűtött csírát vásároljunk, a vásárlást követően helyezzük mihamarabb hűtőbe!
  5. Ne fogyasszunk lejárt vagy küllemre gyanús, rossz szagú, esetleg penészes csírát!

A fenti tippek figyelembevételével bátran próbáljuk ki a csíráztatást, hiszen a déli gyümölcsök mellett egyszerűen, olcsón tehetünk szert C-vitaminra az őszi-téli időszakban!

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Kiszámoltuk, olcsóbb-e a házi péksütemény, mint a bolti

Az egyre jobban elszálló árak mellett már nem könnyű fejben tartani, hogy akkor most mi számít olcsónak. Nagyon sok minden, ami régen filléres volt, ma már nem az, és szinte úgy kell vadászni a pénztárcabarát megoldásokat. Az otthoni alkotással sokat lehet spórolni, persze nem minden ötlet jó ötlet. Most (nagyjából) konkrét számokon keresztül válik láthatóvá, hogy mivel éri meg otthon vesződni, mert mi itt a Nosaltynál bizony kiszámoltuk.