Így lesz laktató és tápláló étel egy tál salátából

Attól még, hogy salátának nevezzük, nem kell, hogy kopogjanak a szemeink, miután megettük.  

Egy kezdő életmódváltó, diétázó számára már az a szó, hogy saláta, könnyeket csalhat a szemekbe, különösen, ha önmagában áll, nem mondjuk egy óriási hamburger kísérőjeként. Pedig nem kell ennek így lennie, bármilyen saláta lehet teljes értékű ebéd vagy vacsora, csak okosan kell összeállítani.

Különben is, mi az, hogy saláta?

Váncsa István salátáról írt esszéje óta tudjuk, hogy saláta voltaképpen bármi lehet, amit összevagdosunk és elkeverünk. Simán nevezhetünk például salátának olyasmit is, amiben disznófül és szalonna van, ám most mégsem erről lesz szó. Egy adag zöld saláta ecettel valóban az éhhalál érzet felé sodorhat minket pillanatokon belül, ha azonban adunk hozzá még ezt-azt, azzal nem csak izgalmasabbá, finomabbá tehetjük, de sokkal táplálóbb és laktatóbb is lesz.

A saláta alapképlete

Ha önálló fogás akkor a salátába is éppúgy kell fehérje, sok zöldség és lassan felszívódó szénhidrát is, mintha éppen egy főételről és egy köretről lenne szó. Emellett figyelni kell arra is, hogy egy saláta attól szolgál rá a nevére, ha az ízek és az állagok úgy keveredjenek benne, hogy kiegészítsék egymást és együtt egy kerek egészt képezzenek. Legyen benne különbözőképpen ropogós, puha, és lágyabb alapanyag, az egészet pedig egy olyan öntet fogja össze, ami nem feltétlenül a túlzott mennyiségű olajtól lesz igazán finom.

Fehérje

Ez lehet maradék sült csirke, főtt sonka, de akár rozé kacsa vagy bármilyen megmaradt sült hús. A főtt tojás is szuper kiegészítője egy salátának, de egy buggyantott még jobb, különösen sült zöldségekhez megy csodálatosan. Húsmentes napokon lehet használni maradék főtt hüvelyest, a csicseriborsó, a bab, a hagyományos vagy a fekete lencse is nagyon jól megy salátákhoz, a lényeg csak az, hogy ne pépesre főjön. Ha épp egyik sincs kéznél, a sajtok is nagyon jó megoldások, és itt nem csak a mozzarella golyókra lehet gondolni, de sok zöldséghez jó kombináció a feta, a kecskesajt, parmezán forgácsok vagy más.

Laktató zöldségek

Persze a saláta attól saláta, hogy zöld levelek vannak benne, ez igaz is, de a zöldségek kiválasztásakor is lehet ügyeskedni. Vannak például extrán laktató fajták, mint a padlizsán, a gomba, a répa, a cukkini és a többi tökféle - ezeket sütve érdemes a salátához adni.

Gabona

Főtt gabonafélék is mehetnek salátákba, bár ennek is komoly feltétele, hogy éppen ressre főjenek, ne legyenek pépesek. Erre a rizsfélék közül a barna a legalkalmasabb, de még nála is jobb a bulgur, a kuszkusz vagy a hajdina: azok, amik anélkül keverhetők, hogy összetörnének, és könnyű őket harapnivaló állagúra készíteni.

Kenyérmaradék

Az olaszok és az arabok is felhasználják a kenyérféléik maradékait saláta készítésére. Ezek a kicsit kiszáradt kenyér-vagy pita darabok laktatóbbá teszik a salátát és táplálóbbá, pláne, de fontos, hogy teljes kiőrlésű lisztből készüljenek.

Öntet

Egyáltalán nem mindegy, milyen öntetet teszünk rá: nem kell, hogy túl sok olaj kerüljön bele, a savas komponenssel is jól lehet játszani - készülhet citrom vagy narancs levével, ízesített ecetekkel, fűszerekkel i. Minél intenzívebben ízesítünk, annál kevesebb olajra lesz majd szükség, így kevesebb kalóriával dobja majd meg a salátát az öntet.

Ezeket olvastad már?

Ezeket olvastad már?

Címlapkép: Getty Images

Címlapról ajánljuk

További cikkek

3 ártalmas étkezési szokás, ami májbetegséghez vezethet

A mindennapi rohanásban csak kevesen gondolunk bele abba, hogy milyen nagy mértékben befolyásolják étkezési szokásaink a májunk működését. Érdemes odafigyelni rájuk, ugyanis idővel akár maradandó károsodáshoz vagy betegséghez is vezethetnek. Íme, három olyan étkezési szokás, ami károsítja a májat – és egy, ami segít elkerülni a bajt.