60 fölött is fitt maradsz mentálisan-fizikailag, ha sokat eszel ezekből az ételekből

A flavonoidokban gazdag ételek rendszeres fogyasztása csökkentheti az időskori testi és lelki hanyatlás, illetve az általános legyengülés kockázatát. De pontosan mit érdemes fogyasztani, ha szeretnénk élvezni ezeket az előnyöket?

Egy új, a The American Journal of Clinical Nutrition című folyóiratban megjelent tanulmány szerint azok az emberek, akik rendszeresen fogyasztanak flavonoidokban gazdag ételeket – különösen áfonyát, almát és teát – jelentősen kisebb eséllyel szenvednek el olyan testi-lelki problémákat, amelyek gyakran kísérik az öregedést.

Saláta grapefruittal, paradicsommal, avokádóval és rukkolával
A flavonoidokban gazdag ételek fogyasztása egészséges

A kutatás több mint 86 ezer amerikai résztvevő adatait elemezte akár 24 éven keresztül. Ez alapján kiderült: azok, akik a legtöbb flavonoidban gazdag ételt fogyasztották, 15%-kal kisebb eséllyel váltak törékennyé, 12%-kal ritkábban alakult ki náluk fizikai korlátozottság, és szintén 12%-kal kisebb eséllyel szenvedtek mentális problémáktól, mint azok, akik ilyen ételeket alig vagy egyáltalán nem fogyasztottak.

Fontos kiemelni: már napi három adagnyi többletfogyasztás is 6–11%-os kockázatcsökkenéssel járt a vizsgált öregedési mutatókban.

Miért jók a flavonoidok?

A flavonoidok természetes növényi vegyületek, amelyek erős gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatással bírnak. Bár már korábbi kutatások is kimutatták jótékony hatásaikat, ez a tanulmány az elsők között vizsgálta, hogyan hatnak egyszerre több öregedéssel összefüggő tényezőre.

A kutatásban 62 743 nő (a Nurses’ Health Study-ból) és 23 687 férfi (a Health Professionals Follow-up Study-ból) vett részt, mindannyian 60 évesek vagy idősebbek. A résztvevők rendszeresen kitöltöttek részletes étrendi kérdőíveket, valamint fizikai és mentális állapotukat felmérő kérdéseket.

A kutatók egy úgynevezett „flavodiéta-pontszámot” alakítottak ki, amelyben nyomon követték a flavonoidban gazdag ételek – például tea, vörösbor, alma, áfonya, narancs, eper, grapefruit – fogyasztását. Ezt összevetették három fontos egészségi mutatóval: törékenység, fizikai hanyatlás és rossz mentális egészség.

A legmagasabb flavodiéta-pontszámmal rendelkező nők 15%-kal kisebb eséllyel váltak törékennyé, 12%-kal ritkábban szenvedtek fizikai hanyatlástól és 12%-kal volt jobb a mentális állapotuk a legalacsonyabb pontszámúakhoz képest. A férfiaknál a hatások kevésbé voltak kifejezettek, de a mentális egészségre itt is szignifikáns javulást mutattak ki.

Különösen az áfonya és az alma fogyasztása járt kedvező hatásokkal: az előbbi 11%-kal, az utóbbi 17%-kal csökkentette a törékenység esélyét a nőknél. A vörösbor szintén kiemelkedő eredményt mutatott: a nagy mennyiségű fogyasztás 19%-kal csökkentette a törékenység, és 13%-kal a fizikai hanyatlás kockázatát.

Milyen étrendi változások számítanak?

Azok a nők, akik növelték vörösbor-fogyasztásukat, 17%-kal kisebb eséllyel lettek törékenyek, és 8%-kal ritkábban alakult ki náluk fizikai hanyatlás. Akik viszont kevesebb áfonyát kezdtek enni, 31%-kal nagyobb eséllyel váltak törékennyé.

A kutatók szerint az étrendi változások akár az idősebb korban bevezetve is kedvező hatásúak. Plusz: nemcsak a hosszú távon fenntartott magas fogyasztás volt előnyös, hanem a nemrégiben megemelt bevitel is hozott eredményt.

Miért erősebb a hatás a nőknél?

A nőknél kimutatott fokozott hatás egyik lehetséges oka a dohányzási szokásokban keresendő: a női csoportban több volt az aktív dohányos, és a flavonoidok korábbi kutatások szerint náluk erősebben fejtik ki hatásukat. Másrészt a férfiak követési ideje rövidebb volt (12 év, míg a nőké 24 év), ami miatt kevésbé tudtak hosszú távú összefüggéseket felfedni.

Egyszerű stratégia az egészséges öregedéshez

A tanulmány nem bizonyít ok-okozati összefüggést, de erős érveket szolgáltat arra, hogy az étrendünk szerepet játszhat nemcsak abban, hogy meddig élünk, hanem abban is, hogy mennyire egészségesen tesszük ezt.

Míg a drága táplálékkiegészítők és bonyolult edzéstervek sokak számára elérhetetlenek, addig szinte bárki megteheti, hogy több almát, bogyós gyümölcsöt és teát fogyaszt. A kutatás alapján már ez a kis változtatás is jelentős különbséget jelenthet abban, hogyan éljük meg az aranyéveinket – botladozva vagy magabiztos léptekkel.

Forrásunk volt.


Ha érdekel az egészséged, ezeket is olvasd el:

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Kókuszos keksztekercs

Ki ne szeretné a meghatározó gyerekkori édességet, a vendégségek, születésnapi bulik és iskolai vásárok sztárját, a keksztekercset? Ez itt a mi verziónk, próbáljátok ki, vagy ...

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Imádjuk a Káli-medencét – Ez az a 8 hely, ahova...

Tényleg van valami meghatóan szép a Káli-medencében, amit valahányszor meglátok, ugyanolyan hatást gyakorol rám, mint az első találkozásunkkor. A hegyek, a környék színei, a mezők, a háttérben itt-ott felvillanó Balaton, mind lenyűgöző látványt nyújtanak. Tökéletes hely pihenni, kirándulni, de akár szórakozni is, a környék tele van jobbnál jobb kulturális programokkal és hát remek vendéglátóhelyekkel. Ennél-innál egy hűs teraszon? Felfedeznéd a környék vendéglátóhelyeit? Mutatunk nyolc helyet, hogy legyen miből kiindulni!

Nosalty-kvíz: Felismeritek a retró konyhai eszközöket?

Gondoltad volna, hogy a nagyi konyhájában lévő eszközök is lehetnek igazi retró kincsek? Most kipróbálhatod, mennyire ismered fel a régi kézi diódarálót, habverőt, kuktát vagy a tarkedlisütőt! Teszteld a tudásod és nosztalgiázz a 70–80-as évek konyhai világában.

Top Receptek

Legegyszerűbb meggyes kevert

Amikor gyors és finom sütire vágyunk, tökéletes választás. Nem csak meggyel, hanem bármilyen gyümölccsel, de akár csokival vagy magokkal, illetve ezek keverésével is elkészíthető.