Elkészítettük a legfinomabb dél-olasz recepteket – csináld utánunk!

Egy különös nyári kaland visszafogott programokkal, és annál finomabb ételekkel. Most a javát mutatjuk meg nektek, nézzétek!

Sorrento a legdélebbi Monaco – tartja a mondás. Negyven percnyi hajóútra Capri szigete, de a tömeges aktivitások most nem voltak kifizetődőek. A saját autós utazást választottuk tehát, a minden takarítási követelménynek megfelelő hotelt vagy apartmanos tartózkodást hívogató medencehasználat nélkül, illetve ott volt még az egész ház vagy lakás bérlése is, mint opció – erre a szűkített körre korlátozódtak az idei nyár utazásai. Ilyen távoli út merészségnek, és a családra nézve akár felelőtlenségnek is mondható, de ha betartjuk a legalapvetőbb szabályokat, akkor se magunknak, se a szeretteinknek nem okozunk problémát. Főleg, hogy Olaszországban jóval komolyabban veszik az előírásokat.

Linguine háromféle szósszal - receptet itt találsz!

Míg itthon sajnos sokan maszk nélkül vásárolnak, és a közösségi terekben, az éttermekben sem látni mindenkin védőfelszerelést, az olaszok komolyan veszik a dolgot. Az összes bolt, hotel és vendéglő bejáratánál kihelyezett kézfertőtlenítő vár, és ha elfelejtenéd felhelyezni a maszkod, arra azonnal felhívja egy ott dolgozó a figyelmed. Egyes helyeken, ha az áruhoz hozzá szeretnél nyúlni, gumikesztyűbe kényszerítenek. Kedvesen, de keményen rádparancsolnak, rendre utasítanak. A hazai strandokon főszezonban egymáshoz értek a törölközők csücskei, azzuróéknál – valljuk be, jóval több vízparttal rendelkeznek – könnyebben megoldják a másfél-két méteres távolságtartást. A szabad és fizetős strandok arányáról nem nyitok vitát, mindketten rosszul állunk.

Linguine háromféle szósszal - kattints ide a receptért!

Sorrento tengerpartok tekintetében is kivételes helyzetben van. Itt ha nem egy luxusszálló vendége vagy – és ezek közül is csak pár szerencsés van – , akkor csak a kikötő tőszomszédságában elhelyezkedő zsebkendőnyi területen napozhatsz, és a hatalmas kompok melletti vízben mártózhatsz meg, ezzel kell beérjed. De térjünk most már rá az ételekre, hiszen ez az egyik legfontosabb, amiért utazik az ember: a külhoni ízélmények!

Minden valamire való nyaraláson – az úszás és a napozás után – a napunk fénypontja az éttermi vacsora! Olasz módra, a szieszta figyelembevételével másképpen alakulnak a napi étkezések. Ha ugyanúgy főznénk, mint otthon, az nem lenne kikapcsolódás. A folyamatos bevásárlások alkalmával pedig megint csak bővítenénk a megfertőződés lehetőségét. Így alakultak a mi napi falatozásaink:

Baccalà – Fehér tőkelhalfilé sült zöldségekkel - itt a recept!

Szállodai reggeli

Míg itthon a nagy szállodák – tisztelet a kivételnek – hagyják, hogy mindenki végigtaperolja a svédasztalra kihelyezett felvágottakat, sajtokat, zsemléket, az olasz hotelekben mindenkit leültetnek, étlapot adnak vagy meginterjúvolnak, hogy mit kér, és kihozzák neki. Más esetben egy ember szedi ki mindenkinek, így elkerülve a mancsolást. Kisebb helyeken pedig előre összeállított tálcát kaphatunk, az opcionális kávé, narancslé, víz külön érkezik.

Ebéd vagy vacsora

A gazdag reggeli után még pont nem éhezik meg az ember addig, ameddig nyitva vannak a helyek. Mire feleszmél, már csak pár kávézót talál, ahol csak szénhidrátot szénhidráttal majszolhat, a kérdés csak annyi, hogy porcukorfelhőben vagy érlelt sonkával kéri. Minden fogást ugyanazon a helyen fogyasztani nagyon unalmas lenne, és különben is, hajt minket a felfedezői szenvedély. Az újabb és újabb helyek kipróbálása izgalmasnak tűnik, de mostanság nem az efféle izgalmakra vágyunk. Örülünk, hogy eljutottunk külföldre, meglátogatjuk a szabadtéren bejárható nem zsúfolt helyeket, és próbájuk a legszimplábban megoldani a társas érintkezéssel járó tevékenységeket. Mi is így döntöttünk, amikor idei olasz nyaralásunk során a szállodánkhoz legközelebbi szimpatikus éttermet megtaláltuk. Kipróbáltuk, megkedveltük, majd a tulajnak jelentettük, hogy minden esténket itt szeretnénk tölteni.

Linguine háromféle szósszal - készítsd el, KATT ide a receptért!

Az Osteria Sorrentina érkezésünk előtt két héttel nyitotta meg kapuját. A belül hat-hét, kívül négy asztalos pici étterem egyébként a városka legjobb pizzériája mellett található, ahol minden este fürtökben lógnak az elviteles dobozokra váró delikvensek, mert leülni, helyet találni képtelenség. Pont egy sarokra vannak a turistaközponttól, ahol a szűk sikátorokban már tényleg nem lehet anélkül közlekedni, hogy valaki hozzád ne érjen. A Sorrentinában viszont tolongás nélkül, nyugodtan, az utcán csücsülve simán látjuk a kutyafelvonulást, a centrum felé tartókat, és hogy ki milyen ruhát visel aznap. A cikkben a kedvenc ottani fogásaink láthatóak.

Linguine háromféle szósszal - recept itt!

Linguine háromféleképpen

Izgalmas, hogy ilyen délen szinte sehol nem találunk spagettit az étlapon. Általában mindent egy nem túl szélesmetélttel, a linguine-vel készítenek. Ehhez alapból nem kapunk kanalat. Rá is kérdeztünk, miért a metélt- és kanálnélküliség. Itt jobban szeretik a jól rágható tésztát, ami nem csak úgy becsusszan a szájukba, hanem később is emlékeznek rá, hogy elfogyasztották. Kanálra pedig nincs szükségük, mert anélkül is elboldogulnak, az egyszerűség hívei. Ez a tésztaételeken is látszik. Az olívaolajjal viszont nem fukarkodnak, abból kapunk rendesen, szóval ha nem kifejezetten szószosak is a fogások, de egyáltalán nem szárazak. Pont tökéletesek! Hazai ízek kerülnek a szakács, Felice fogásaiba, a tulajok saját zöldségkertjéből érkeznek a friss fűszernövények, mint a hatalmas levelű bazsalikom, a fantasztikus ízű petrezselyem, a kalamárival meglepően jól passzoló sütőtök, a színes paradicsomok és a cukkini.

Olyan, mint a parmigiana di melanzane, próbáld ki - recept itt!

Parmigiana di melanzane

Sok helyen próbáltam már, de a sorrentoi egyszerűen ellenállhatatlan volt, egy főételnek is beillő fogás. Utolsó nap, habár egyáltalán nem voltunk éhesek, mégis rendeltünk felesben egyet előételnek belőle. A képen látható megoldásban kétféle sajt is van, ez a recept nem az Osteria sajátja. Ők simán lesütik a szeletelt padlizsánt, és paradicsomszósszal, reszelt parmezánnal rétegezve berakják a sütőbe. A trükk a cserépedényben rejlik. Be kell szereznem pár ilyet, hogy itthon én is meg tudjam valósítani a sorrentói csodát.

Baccalà – Fehér tőkelhalfilé sült zöldségekkel - recept itt!

Bacalá – fehér tőkehal sült zöldségekkel

Tőkehalat bárhol kaphatunk. Ez a fogás nem tűnik túl előkelőnek, hiszen Dunát lehetne rekeszteni ezzel a hallal. De ha valaki megpróbálja itt délen egyszer, az rájön, lehet ezt másként, nagyon frissen és üdén is előadni. Ha rászánjuk az időt, és egy kis energiát feccölünk bele, itthon is találunk friss halat. Fagyasztottal meg se próbáljuk. Ebben a kis családi vezetésű osteriában nem volt más halfogás, de egy-két nap után sikerült belopnunk magunk a tulajok szívébe, így törzsvendégekként pedig megengedhettük magunknak, hogy rákérdezzünk Luiginál és Raffaelénél, rendelhetünk-e valami újat. Ettől fogva minden vacsoránk végén megbeszéltük, mi legyen a másnapi menü. Mekkora előny, ha úgy megyünk étterembe, hogy nem kell választani, a tányérunkon automatikusan felbukkan az aznapi friss fogás!

Limoncello

Sorrento és környéke köztudottan az egyik legnagyobb citromtermesztő központ. Ahogy a városka közelébe érünk, látjuk a hatalmas hálókkal letakart fás részeket. Így védik a madaraktól őket. A citrom tényleg elképesztően finom, a halak mellé szeletelt darabkákat mindig egy szálig eltüntettük, sőt, néha plusz adagokat is kértünk belőle. Mindenhol minden citromból készül. Sorrentoban nem végződhet vacsora limoncello nélkül, ebből kötelezően haza is kell vinni, az üveg mellé a citromos szappan, gyertya, a citrom mintájú asztalterítő, sőt néha a citromos alsónemű is bekerül a bőröndbe.

Jobb oldalon Raffaele, mögötte édesapja, Luigi, és a szakács, Felice

Ezért járj egy helyre vacsorázni

A járványügyi helyzet sok tevékenységünket megváltoztatta. Megismerhettük, milyen, ha az ember egy helyre jár több, mint egy héten keresztül, és ami régen elképzelhetetlen volt, az mára teljesen élhetőnek, biztonságosnak, családiasnak bizonyul. De ahogy a mellékelt kép is mutatja, van még más előnye is, ha ugyanazon a helyen töltjük az estéinket: menet közben megszületett legjobb barátunk kisfia, és velünk mulatott az egész osteria.

Legközelebb Toszkánába utazunk képzeletben, ugyanis ott minden gyönyörű város mellett van egy még csodálatosabb. Most Luccába vesszük az irányt, tartsatok akkor is velünk!

Ezeket olvastad már?

Hirdetés

Támogatott tartalom

A Budafoki élesztővel húsvétkor is élmény a sütés

Mi jut eszünkbe, ha a Budafoki élesztőre gondolunk? Generációk óta a magyar háztartások elengedhetetlen kelléke! Használatával sütéskor különleges lehetőségek sora nyílik meg előttünk. Ám mindenki számára talán a legszebb, semmihez sem hasonlítható élmény, amikor a vele készült friss kalács illata betölti otthonunkat, azonnal meghitt hangulatot teremtve a közelgő húsvét idején is. Nekünk ezek az első gondolataink a Budafoki élesztő kapcsán, amelynek neve az idő előrehaladtával összefonódott a magyar konyhával.

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Így készítsd el otthon a kínai kifőzdék gyöngyszemét, a gong...

Szégyen, nem szégyen, időnként mindannyian betérünk egy-egy ázsiai büfébe, hogy gyors komfortkaja gyanánt vegyünk egy kis adag csirkét rizzsel. Persze mindenkinek más a kedvence: ki a szezámos csirke, ki az édes-savanyú rajongója, vannak tofu- és bambuszrügyfanok, és ott vannak az olyan mindig megbízhatóan egyforma fogások, mint a mogyorós csirke, azaz a gong bao. Na, most azt mutatjuk meg, hogyan készíthetitek el házilag, autentikus módon!