Egészséges öntöttvas serpenyőben sütni?

Az elmélet az, hogy a mindenfajta bevonatot nélkülöző vasserpenyő, amelynek használata most egyébként reneszánszát éli, jó hatással lehet a vérszegénységre.

A vérszegénység a vashiány szinonimája: a vas segíti a hemoglobin termelését, melyre a vörösvértesteknek van szüksége a működéshez. Az elképzelés az, hogy a vas serpenyőből az ételünkbe kerül az értékes elem. Ez valamilyen szinten igaz is, persze csak bizonyos mértékben és bizonyos feltételek teljesülése esetén. Egy 2003-as kutatás során az derült ki, hogy ugyan jut némi vas a serpenyőkből az ételekbe, és egyes tesztalanyoknak nőtt a hemoglobintermelése, amikor öntöttvas serpenyőt használtak, de az adatok nem voltak bizonyító erejűek, különösképpen, mivel csak igen csekély mennyiségű vas került ilyen módon a szervezetbe.

Van azonban egy módja annak, hogy többet csikarjunk ki az öntöttvas edényünkből

Ha savas összetevőkkel főzünk benne, akkor több vas oldódik ki. Ha azonban olajban sütünk, az mintegy védőréteget képez a serpenyőn, így nem oldódik ki belőle a vas. De azért arra figyeljünk, hogy ha például mindent ecetben vagy paradicsomban főznénk, nem juthatnánk csupán az öntöttvas serpenyő használatával elegendő vashoz.

Ugyanez igaz a kerámia bevonatú serpenyőkre is, melyek igaziból rozsdamentes acélból készülnek, homokfúvással: ezekből is kioldódnak az ásványok, azonban a vas mellett króm és nikkel is kerül az ételbe, ha ezekben főzünk. Aggódni azonban nem kell emiatt: elhanyagolható mennyiségről van szó, amely nem károsítja az egészséget. Sokan félnek a teflon edényektől, de ezeknek az esetében is elmondható, hogy semmilyen módon nem károsítják az egészséget.

Mi a megoldás?

Ha több vasat szeretnénk fogyasztani, akkor azt vagy az orvos által felírt gyógyszerben, vagy a megfelelő élelmiszerekben találhatjuk meg: vas van például a vörös húsokban, valamint a tofuban, lencsében és a sárgaborsóban.

Ha tetszett ez a cikk, nézd meg a legújabb videóinkat is, a legfrissebb tartalmainkért pedig lájkolj minket a Facebookon, és kövess az Instagramon vagy a YouTube-on!

Ezeket olvastad már?

Forrásunk volt.

Címlapról ajánljuk

További cikkek

8 krumplis ragu, ami nyáron sem terheli a gyomrot

A burgonya elsősorban úgy él a fejünkben, mint egy szénhidrátdús, elnehezítve laktató alapanyag, pedig belőle is főzhetünk olyan ragukat, egytálételeket, amelyek könnyedebbek. Például az alábbi krumplis ragukat.