5 ország, ahol halállal is végződhet az ételkiszállítás – Magyarország szerencsére nincs köztük

Az ételfutárkodás nem éppen veszélytelen foglalkozás, ha az ember mondjuk Londonban vagy Fokvárosban él. Itthon szerencsére biztonságban vannak azok, akik futárnak állnak.

Napjainkban teljesen természetessé vált, hogy ha nincs kedvünk ebédet vagy vacsorát főzni, akkor megfogjuk a mobilunkat, és néhány érintéssel házhoz rendeljük az ételt. A pénzünkért elvárjuk a megfelelő szolgáltatást és azt, hogy a futár időben hozza az ételt. Ezek a feltételek hazánkban és a legtöbb európai országban az esetek túlnyomó többségében adottak, vannak azonban olyan helyek a világon, ahol a fogások néha nem érnek el a megrendelő ajtajáig, mert a futárt támadás vagy baleset éri.

1. Nagy-Britannia

A szigetországban az elmúlt években elszaporodtak a futárokat ért erőszakos bűncselekmények. Olyannyira nagy a baj, hogy a rendőrség egy külön akciócsoportot (velencei művelet) hozott létre a mopedes és motorkerékpáros támadások felgöngyölítésére. Shajidur Rahman-t, az Uber Eats sofőrjét idén augusztusban támadták meg ismeretlenek, amikor este épp hazafelé tartott. A férfira egy 8-10 fős csoport rontott rá, akik közül az egyik férfi lerúgta a futárt a motorról. Ilyen esetek sajnos hetente történnek a futárokkal, akik amióta megszaporodtak az őket ért támadások, egymással is folyamatosan kapcsolatban vannak mobilon. A BBC tavaly egy hosszabb riportot is közölt a megtámadott sofőrökkel. A felvételeken jól látszik, hogy motorosok támadnak a futárra, és megpróbálják ellopni a motorját:

2. Argentína

Míg Londonban az erőszakos bűncselekmények, addig Buenos Airesben a közúti balesetek jelentik a legnagyobb veszélyt a futárokra. Egy bíró például egy időre betiltotta a különböző mobilos ételrendelős alkalmazásokat az argentin fővárosban, miután a Glovo nevű cég egyik 63 éves futárát elütötték. A központban ahelyett, hogy segítséget nyújtottak volna az alkalmazottnak, inkább azt kérték tőle, hogy fotózza le az ételt, hogy törölni tudják a rendelést. A Glovo az eset után bocsánatot kért, és elbocsátották azt az ügyfélszolgálatost, aki érdektelenséget mutatott a 63 éves futárral szemben. Balesetek azonban azóta is gyakran előfordulnak az argentin fővárosban.

3. Tajvan

Tajvanban is a közlekedési balesetek okozzák a legnagyobb problémákat. A Munkaügyi Minisztérium októberben bírsággal fenyegette az Uber Eats és a Foodpanda ételszállító cégeket, miután két futár is meghalt az október 10-i Tajvani Nemzeti Ünnep környékén. Egyiküket egy kamion, másikukat pedig egy autó sodorta el.

Ha otthon főznél valamit:

Az országban körülbelül 80 ezer ételfutár dolgozik, így nem csoda, ha történnek balesetek. A gond az, hogy a legtöbbjük nem rendelkezik semmilyen biztosítással.

4. Dél-Afrikai Köztársaság

Idén júliusban egy 20 éves fiatal vesztette életét Fokvárosban, miután egy autó elsodorta a motorját. A Dél-Afrikai Köztársaságban is jelen van az Uber Eats és Mr. D Food ételrendelős alkalmazás, melyek több ezer motoros futárt alkalmaznak. A gond az, hogy többségük északról érkező bevándorló, akiket egyébként is alkalmi munkákra vesznek fel, és néha nincsenek tisztában a helyi szabályokkal.

Legtöbbször a hatóságok sem látnak át azon a káoszon, ami a helyi ételkiszállító cégeknél tapasztalható. Egyes motoroknak nincs lámpája, vagy hiányzik a visszapillantó tükre. Megdöbbentő adat, hogy az elmúlt egy évben legkevesebb 70 futár halt meg az utakon, és több mint száz baleset történt a Dél-Afrikai Köztársaságban. Itt is probléma, hogy a futároknak nincs se baleset-, se életbiztosítása.

Ez is érdekelhet!

„Jatt?” - futárok firkálnak a falra, liftre, ha nem kapnak borravalót - Tehetünk ellene?

5. Egyesült Államok

Talán nem olyan meglepő, hogy egy ekkora országban történnek halállal végződő balesetek és erőszakos bűncselekmények. Londonhoz hasonlóan például New Yorkban is előfordulnak bandatámadások, amelyek során kirabolják a futárokat. 2015-ben az egyik amerikai lap egyenesen azt írta, hogy ez az egyik legveszélyesebb szakma az Egyesült Államokban, mivel csak 2014-ben 20 pizzafutárt lőttek le az utcákon.

Közúti balesetek gyakran történnek az USA-ban is, és gondot okoz, hogy a legtöbb futárnak nincs biztosítása.

Magyarországon nincs probléma

Hazánkban szerencsére nem jellemzőek a futárokat ért erőszakos bűncselekmények, kisebb balesetek azonban itthon is történnek. Kérdéseinkkel megkerestük a két legismertebb ételkiszállítással foglalkozó céget, a Netpincért és a Woltot. Szerettük volna megtudni, itthon előfordult-e már, hogy futárra támadtak, és milyen gyakoriak a balesetek ebben a szakmában. Végül csak a Wolttól kaptunk választ:

„Szerencsére abszolút nem jellemző nálunk a futárok bántalmazása vagy megkülönböztetése. Sok külföldi is dolgozik nekünk de ez nem szokott problémát jelenteni, a megrendelőink között is akadnak bőven külföldiek és a legtöbb esetben pozitív visszajelzéseket kaptunk ezzel kapcsolatban” - válaszolták nekünk. A Woltnál minden futár egy tréningen esik át, amelyen nemcsak a futárapplikáció használatra, hanem általános etikettre, városismeretre és közlekedésbiztonságra is oktatjuk őket.

„A biztonságosabb munkavégzés érdekében szervizkedvezményekkel is segítjük őket, hogy eszközeiket mindig jó állapotban tarthassák. A számukra köthető biztosításokról is tájékoztatjuk őket a tréningen, ajánlásokat teszünk azonban ez az ő döntésük, hogy megkötik-e azt” - írták. Tehát itthon a futárokon múlik, hogy kötnek-e biztosítást, vagy sem.

A Wolt futárainak biztonságos munkáját a rendszerük is elősegíti: „Az algoritmusunk a lehető legpotimálisabban osztja ki a címeket a futár helyzetét figyelembe véve, tehát igyekszik minden esetben megbizonyosodni arról, hogy a futár kényelmesen oda tud érni időre. Ha ez mégsem sikerülne, akkor sem éri őket anyagi kár emiatt, ezért nem érdekük a figyelmetlenség rovására gyorsan, meggondolatlanul közlekedni.”

Balesetek minden elővigyázatosság ellenére előfordulhatnak munkavégzés közben szintúgy, mint bármikor az utcákon való közlekedés során. A Wolt tapasztalatai azt mutatják, hogy egy futár életében sem kell több balesettel számolni, mint például azoknál, akik munkába járnak kerékpárral vagy motorral - „1,5 éves működésünk alatt nagyon kevés ilyen esetet regisztráltunk. Amikor megtörtént a baj, az rendszerint figyelmetlenségből adódott legyen szó akár a futár partnerünkről akár egy másik.”Komoly, esetleg maradandó sérülés a Wolt futárpartnereinél munka közben szerencsére még nem fordult elő Magyarországon.

Ezeket olvastad már?

Címlapkép: Getty Images

via BBC, NYTimes

Címlapról ajánljuk

További cikkek