Mégsem olyan egészséges napi egy pohár vörösbor?

Évek óta azt hallgatjuk, hogy naponta egy pohár vörösbort meginni nemhogy nem káros, de kifejezetten egészséges is. Nem árt viszont tudni, hogy ma már számos tanulmány ennek az ellenkezőjét állítja.

Tényleg számtalanszor találkozhattunk már azzal az állítással, hogy naponta egy pohár vörösbor elfogyasztása egészséges, mert jót tesz a szívnek. Sok esetben laikusok mondhatták nekünk, de akár orvosoktól is hallhattunk – ennek ellenére ez egy álhír. Minden, a témában végzett tudományos kutatás ugyanis ennek az ellenkezőjét állítja.

Nincs olyan alkoholszint a szervezetben – a mérsékelt sem –, ami ne jelentené a szívproblémák enyhe kockázatát.

Tény, hogy a mértékletes alkoholfogyasztás nem túlzottan veszélyes, mivel a szervezetünk képes ügyesen kiűzni a méreganyagokat – de már napi egy pohár vörösbor is képes negatívan befolyásolni az egészségünket. Egyszerűen fogalmazva: napi szinten egy pohár bor elkortyolgatása esetén a szív- és érrendszeri problémák kialakulásának kockázata szinte nulla – de nem nulla.

Mégsem olyan egészséges napi egy pohár vörösbor?

Honnan ered mégis a félreértés?

Felmerülhet a kérdés, hogy akkor mégis honnan származik ez a széles körben ismert álhír. Nos, néhány korábbi tudományos kutatásból, amelyek egyes tényezőket nem vettek figyelembe, mégpedig a felmérésekben résztvevő alanyokra vonatkozóan. Például: egyes eredmények alapján azt látták, hogy azok, akik kevés alkoholt fogyasztottak, alapvetően egészségesebbek voltak a többet ivóknál. Azt viszont nem vették számításba, hogy a kevésbé alkoholizálók alapvetően is egészségesebb életmódot folytattak.

Egy másik felmérésben pedig egyenesen arra jutottak, hogy az alkoholt nem fogyasztó alanyok körében magasabb volt a kardiovaszkuláris betegségek aránya, mint az alkoholizáló alanyok körében. Azzal viszont nem számoltak, hogy az adott, nem-ivó résztvevők általánosan magasabb testtömegindex-szel és magasabb vérnyomással rendelkeztek, miközben kevésbé voltak fizikailag aktívak.

Itt azt is felhozhatjuk, hogy egyes kutatók megerősítették: a borban vannak olyan molekulák, amelyek jót tesznek a koszorúereknek.

Ez valóban így van, ám annyira kevés van belőlük, hogy a hatásukat a gyakorlatban nem érzékelhetjük. Azt láthatjuk tehát, hogy az alkoholfogyasztás minden esetben árt, ez alól nincs kivétel – és minél többet iszunk, a kockázatok annál inkább nőnek exponenciálisan.

Forrásunk volt.


Még több egészség:

Legújabb receptek

Kovászos uborkás újkrumplileves

A kovászos uborka nyáron szinte kötelező szereplője a hűtőnek, de nemcsak köretként vagy magában érdemes elővenni. Ebben a házias levesben az újkrumplival, a tejföllel és a friss ...

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Top Receptek

Hagyományos töltött paprika

Turós Emil konyhai alapmű szakácskönyvéből származik a recept. Aki kedveli a hagyományos ízeket, ezzel a recepttel biztosan nem lő mellé.  Az elkészítését annyival egészíteném ki, ...

Szaftos brassói aprópecsenye

A szaftos, fűszeres hús és a ropogósra sült burgonya párosa olyan klasszikus kombináció, amit nehéz megunni – nem véletlen, hogy a magyar konyha egyik alapdarabjává vált.