6 tipp, hogy abbahagyd az érzelmi evést

Bár egy-egy rossz nap után kifejezetten jóleshet valami édesség vagy egy zacskó chips, hogy megvigasztaljuk magunkat, ez sajnos nem a legszerencsésebb az egészségünkre nézve.

Nehéz pontosan megfogalmazni, mi is az az érzelmi evés: leginkább úgy lehetne leírni, hogy az a jelenség, amikor a táplálkozást nem a funkcionalitás, hanem az éppen uralkodó érzelmeink vezérlik. Ilyenkor mértéket is nehéz tartani, és általában nem is a legegészségesebb ételeket kívánjuk, így az érzelmi evést jobbára érdemes kerülni. De hogyan? Az alábbi tippek segíthetnek kiszakadni az ördögi körből.

6 tipp, hogy abbahagyd az érzelmi evést

Figyelj oda az étrendedre!

Ha nem szeretnél érzelmi alapon étkezni, az első és legjobb tipp az, ha átgondolod az étrendedet. Ha túl keveset eszel, túl hektikusan, esetleg túl egészségtelenül, már meg is ágyazhatsz az érzelmi evésnek. Egy kiegyensúlyozott, egészséges étrend az alapja mindennek.

Kérj segítséget!

Mindegy, hogy a legjobb barátnődet, a szülőket, egy pszichológust vagy csak egy megbízható ismerőst vonsz be a dologba, a lényeg az, hogy ne egyedül próbálj meg megszabadulni az érzelmi evéstől, ha nehezedre esik abbahagyni. A legjobb persze a szakember az ilyen célra, de ha ennyire nem nagy a baj, akkor egy jó barát is tud segíteni a tanácsaival, és azzal is, hogy felelősnek érzed magad a helyzetért, ha már elmondtad valakinek, és nagyobb eséllyel fogod betartani az étrendedet.

Találj valami mást, ami megnyugtat!

Az érzelmi evés nyilvánvalóan akkor lesz probléma, ha intenzív érzéseid alakulnak ki valamiért, amikkel nem tudsz helyesen megbirkózni. Az evés alternatívájára találj ki olyan tevékenységeket, amiktől ilyenkor jobban érzed magad: sportolj, nézz egy részt a kedvenc sorozatodból, sétálj egy nagyot a kutyával, vagy kezdj el festeni – mindegy, mi az, ha segít átlendülni azon az érzelmi állapoton, amin egyébként az evés tenné.

Gondold át!

Ha legközelebb az érzelmi evés fenyegetne, ülj le nyugodtan, és gondold át, mit érzel, miért kívánod azt a gigantikus hamburgert sült krumplival, és tudsz-e tenni valamit ellene, hogy ne ez legyen az egyetlen megoldás ahhoz, hogy jobban érezd magad. Ilyenkor legtöbbször tudatosodni fog benned, hogy valójában mi a probléma, és kevesebb az esélye, hogy rossz döntést hozol az evéssel kapcsolatban. Ha pedig egyébként is kívánod azt a hamburgert, edd meg nyugodtan – de ne kösd össze az érzelmeiddel!

Nasizz egészségeset!

Ha napközben egészséges nassolnivalókkal tömöd meg magad, kevesebb az esélye, hogy később hevesen tör majd rád az érzelmi falásroham. Ennek az az oka, hogy legalább fizikailag nem fogod azt érezni, hogy azonnal enned kell valamit, mert a vércukorszinted egyenletes a nap folyamán, és nem leszel farkaséhes a semmiből.

Biztos, hogy csak érzelmi evésről van szó?

A ló túloldalára sem kell átesni, és annyira leszabályozni az étkezésedet, hogy már azt se tudd, mikor vagy éhes, és mikor kívánod az ételeket csupán a rossz érzelmi állapotod miatt. Érdemes ilyenkor ezt is átgondolni – lehet, hogy egyszerűen csak megéheztél, és semmi köze az egésznek ahhoz, hogy hosszú és rossz napod volt!

Forrásunk volt.


Még több az étkezési zavarról:

Címlapról ajánljuk

További cikkek