Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Ismerkedj meg a C-vitaminnal!

Számomra a C-vitamin volt az első vitamin, amit megismertem. Kiemelt szerepe van a vitaminok között, szüleinktől, tanítóinktól, orvosainktól erről hallunk először és legtöbbször. Nézzük meg mire való és hogyan juttathatjuk hozzá szervezetünket!

A vízben oldódó vitaminok közé tartozó C-vitamin szerepe szervezetünkben roppant sokoldalú: részt vesz egyes fehérjék szintézisében, a sebgyógyulásban, szerepe van a szív és az erek egészségének megőrzésében, a fogazat és a csontozat fejlődésében, a folsav aktív formájának kialakulásában, javítja a vas hasznosulását, erősíti a szervezet ellenálló képességét, és jelentős antioxidáns hatással bír. Napi ajánlott beviteli értéke gyerekeknek 50-75 mg, felnőtteknek 80 mg, dohányosoknak, várandós kismamáknak ennél magasabb lehet.

Azzal valószínűleg mindenki tisztában van, hogy fontos C-vitaminforrásaink a gyümölcsök, pl. a citrusfélék, de azzal talán már kevesebben, hogy ugyanilyen jelentősek a zöldségek is.

Téli-déli gyümölcsök >>

A déli gyümölcsök mellett magas C-vitamintartalmúak – és emellett más antioxidánsokban is gazdagok – a bogyós gyümölcsök (szeder, ribiszke, bodzabogyó, eper, málna, egres, áfonyák), kiemelkedik közülük a fekete ribizli és a csipkebogyó, bár ez utóbbit önmagában ritkán fogyasztjuk. Magas C-vitamintartalmuk jellemzően nyers, érett állapotukban érvényesül a legjobban, a tárolás, a hőkezelés során csökken.

A zöldségek közül magas C-vitamintartalmúak a petrezselyemlevél, a paprikák, az újhagyma, a fehér- és vörös káposzta, a brokkoli. A tél végi, kora tavaszi időszakban tegyünk szendvicseinkbe bátran friss petrezselyemlevelet, paprikát, fogyasszunk savanyú káposztát nyersen, a brokkolit főzzük kevés vízben vagy gőzben, hogy vitamintartalma minél kevésbé vesszen el.

Az influenza megelőzhető >>

A rovat korábbi cikkeit itt olvashatod >>

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!