Ezt teszi a Spar, Lidl és Tesco azért, hogy kevesebb műanyag landoljon a kukákban

Megkerestük a legnagyobb magyar boltláncokat, hogy megtudjuk mit tettek, vagy terveznek tenni a műanyaghulladék mennyiségének visszaszorítására.

Napjaink egyik legnagyobb kihívása az, hogyan védhetnénk meg környezetünket, és élhetnénk ökotudatos életet. Ennek egy elég nagy szelete a műanyaghulladék mennyiségének csökkentése, amiben egyénileg is el tudunk érni sikereket, ugyanakkor kell hozzá a különböző boltok és áruházláncok segítsége is.

Bár az Európai Unió 2021-től betiltotta az egyszer használatos műanyag eszközök - tányérok, evőeszközök, szívószálak, lufipálcák és fültisztító pálcikák - használatát és árusítását, a nejlon zacskók és szatyrok visszaszorításában még van tennivaló. Megkerestük a magyarországi boltláncokat, hogy megtudjuk, milyen alternatívákat kínálnak az egyszer használatos műanyag helyett, illetve mit tettek, és terveznek tenniműanyaghulládék mennyiségének csökkentése érdekében.

Ez is érdekelhet!

Nem garantáljuk, de így talán még a gyerekeid is életben maradhatnak a Földön - VIDEÓ!

Spar

A Spartavasz óta kínál újrahasználható zöldség- és gyümölcstároló tasakokata vásárlóinak. Az áruházlánc célja, hogy minél kevésbé terhelje a környezetet, ezért jelenleg már csak kétfajta műanyag bevásárlótáska érhető el a választékban, ugyanakkor számos környezetkímélő megoldást alkalmaznak: ilyen a papír szalagfüles táska, a papír hőszigetelős táska, az úgynevezett non-woven többször használatos környezetbarát táska, valamint a PP-típusú, többször használatos bevásárlótáska. 2019-ben a műanyag hőszigetelős táskákat is olyan R-PET mélyhűtőtáskákkal váltjuk ki, amelyek újrahasznosított PET palackokból készülnek.

A műanyag szalagfüles bevásárlótáskákból csak olyanokat árusítanak, amelyek elmondásuk szerint kizárólag biológiailag lebomló anyagokból kerülnek előállításra. Az idei év nagy újdonságának a lebomló, komposztálható szalagfüles táskák, valamint további PP- és R-PET-típusú, környezetbarát táskák bevezetése számít.

Tesco

A boltláncvállalta, hogy 2025-ig minden sajátmárkás termék csomagolását teljesen újrahasznosíthatóvá teszi, és biztosítja, hogy az összes papír- és kartoncsomagolás 2025-ig 100%-ban fenntartható forrásból származzon.Első lépésként a vállalat elkezdte a csomagolóanyagok súlyának csökkentését, valamint egész közép-európai üzletágában (Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország) kezdeményezte a csomagoláshoz felhasznált anyagok listájának felülvizsgálatát. Ez magában foglalja azokat a PVC (polivinilklorid), PS (polisztirol) és PC (polikarbonát) tartalmú csomagolóanyagokat, amelyek esetében már léteznek alternatívák. A cél az, hogy a Tesco sajátmárkás termékekből ezek az anyagok teljes egészében kikerüljenek.

Az áruházlánc emellett bevezette azR-PET palackokat a sajátmárkás friss gyümölcsleveknél és smoothie-knál. Az R-PET palackok felhasznált poliészter használt műanyag csomagolásokból készül, főként műanyag üdítőital palackokból.A csomagolásokhoz használt anyagok megváltoztatásával a Tesco évente 3 tonnával kevesebb műanyagot termel Magyarországon.

Lidl

A Lidl2025-ig legalább 20 százalékkal csökkenti műanyag felhasználását, a saját márkás termékeik plasztik csomagolásainak újrahasznosíthatóságát pedig 100 százalékig biztosítani fogja.

  • első lépéseként 2018 augusztusában a saját márkás energiaitalok papírtálcáiról tüntette el a műanyagot.
  • 2019 márciusában a saját márkás ásványvizek PET-palackjainak súlyát csökkentették, a kupakméret csökkentése és egységcsomagolásának továbbfejlesztése révén további 210 tonnával mérsékeli a műanyag-felhasználását.
  • 2019 végéigmegszüntetik az egyszer használatos műanyag szívószálak, az eldobható műanyag poharak, műanyag tányérok és evőeszközök, valamint a műanyag fültisztító pálcikák értékesítését is.

A boltláncvizsgálja annak a lehetőségét is, hogy az egyszer használatos műanyag zacskók és szatyrok helyett környezetkímélőbb alternatívát kínáljon vásárlóinak. Nincs kifogásuk az ellen, ha a vásárlók saját újrahasznosítható tárolójukat (textilzsák, műanyagdoboz) szeretnék használni a vásárlás során a környezettudatosság jegyében, így járulva hozzá a műanyag-felhasználás csökkentéséhez.

Aldi

Az Aldi a „Mellőzni. Újrafelhasználni. Újrahasznosítani.” szlogen alatt futó intézkedéscsomag részeként 2025-re a saját márkás termékeinek esetében 100 %-ban újrahasznosítható csomagolóanyagot fog használni. Bár a boltlánc nem válaszolt a kérdéseinkre, korábbi cikkeinkből összegyűjtöttük, hogy mit tettek a műanyaghulladék mennyiségének visszaszorítására:

Kérdéseinket elküldtük a Pennynek, Auchannak, CBA-nak és Reálnak is, de nem válaszoltak a megkeresésünkre. Ha tőlük is érkeznek válaszok, akkor frissítjük a cikket.

Mit tesznek a vásárlók?

A vásárlók egyre nyitottabbak a változásra, bár itthon és külföldön is vannak olyanok, akik felháborodnak, ha egy bolt több pénzt kér az egyszer használatos műanyag szatyrokért, vagy betiltja azok használatát. Niki örül a boltok környezettudatos lépéseinek, de egyelőre még jobban szeret piacra járni:

"Néhány éve próbálok jobban odafigyelni a műanyagmentességre bevásárlásnál, de korán sem vagyok még profi. A legnagyobb nehézség számomra az, hogy a közelemben nincs jó hentes, így minden húsfélét, felvágottat előre csomagolva tudok csak megvenni. Nagyon bosszant a sok fölösleges csomagolóanyag, amiből tudok, üvegeset veszek, demivel gyalog járok, a cipekedésnél sem akarok kitolni magammal. Mostanában kezdtem el piacra járni, ott azért jobbak a feltételek" - magyarázza a fiatal nő.

Endre nem várja meg, míg eltűnik az egyszer használatos műanyag boltokból, inkább ő maga figyel oda arra, hogy visszaszorítsa a használatát: "Amikor zöldséget vagy gyümölcsöt vásárolok, figyelek arra, hogy pár darab barackot vagy almát ne tegyek zacskóba. Ha valahogy mégis zacskózásra kerül a sor, akkor azt többször újrahasznosítom, a végén pedig a szelektíven gyűjtött műanyagot teszem bele" - mondja Endre, akinél MINDIG van saját táska vagy egyéb szatyor, így soha nem vásárol feleslegesen újat.

Az általunk megkérdezett eladók is azt mondják, hogy a vásárlók egyre környezettudatosabbak, és ők is szívesen látják a saját kis vászon zsákocskákat a kasszaszalagokon.

Ezeket olvastad már?

Címlapról ajánljuk

További cikkek