Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Ezt teszi a Spar, Lidl és Tesco azért, hogy kevesebb műanyag landoljon a kukákban

Megkerestük a legnagyobb magyar boltláncokat, hogy megtudjuk mit tettek, vagy terveznek tenni a műanyaghulladék mennyiségének visszaszorítására.

Napjaink egyik legnagyobb kihívása az, hogyan védhetnénk meg környezetünket, és élhetnénk ökotudatos életet. Ennek egy elég nagy szelete a műanyaghulladék mennyiségének csökkentése, amiben egyénileg is el tudunk érni sikereket, ugyanakkor kell hozzá a különböző boltok és áruházláncok segítsége is.

Bár az Európai Unió 2021-től betiltotta az egyszer használatos műanyag eszközök – tányérok, evőeszközök, szívószálak, lufipálcák és fültisztító pálcikák – használatát és árusítását, a nejlon zacskók és szatyrok visszaszorításában még van tennivaló. Megkerestük a magyarországi boltláncokat, hogy megtudjuk, milyen alternatívákat kínálnak az egyszer használatos műanyag helyett, illetve mit tettek, és terveznek tenni műanyaghulládék mennyiségének csökkentése érdekében.

Ez is érdekelhet!

Nem garantáljuk, de így talán még a gyerekeid is életben maradhatnak a Földön – VIDEÓ!

Spar

A Spar tavasz óta kínál újrahasználható zöldség- és gyümölcstároló tasakokat a vásárlóinak. Az áruházlánc célja, hogy minél kevésbé terhelje a környezetet, ezért jelenleg már csak kétfajta műanyag bevásárlótáska érhető el a választékban, ugyanakkor számos környezetkímélő megoldást alkalmaznak: ilyen a papír szalagfüles táska, a papír hőszigetelős táska, az úgynevezett non-woven többször használatos környezetbarát táska, valamint a PP-típusú, többször használatos bevásárlótáska. 2019-ben a műanyag hőszigetelős táskákat is olyan R-PET mélyhűtőtáskákkal váltjuk ki, amelyek újrahasznosított PET palackokból készülnek.

A műanyag szalagfüles bevásárlótáskákból csak olyanokat árusítanak, amelyek elmondásuk szerint kizárólag biológiailag lebomló anyagokból kerülnek előállításra. Az idei év nagy újdonságának a lebomló, komposztálható szalagfüles táskák, valamint további PP- és R-PET-típusú, környezetbarát táskák bevezetése számít.

Tesco

A boltlánc vállalta, hogy 2025-ig minden sajátmárkás termék csomagolását teljesen újrahasznosíthatóvá teszi, és biztosítja, hogy az összes papír- és kartoncsomagolás 2025-ig 100%-ban fenntartható forrásból származzon. Első lépésként a vállalat elkezdte a csomagolóanyagok súlyának csökkentését, valamint egész közép-európai üzletágában (Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország) kezdeményezte a csomagoláshoz felhasznált anyagok listájának felülvizsgálatát. Ez magában foglalja azokat a PVC (polivinilklorid), PS (polisztirol) és PC (polikarbonát) tartalmú csomagolóanyagokat, amelyek esetében már léteznek alternatívák. A cél az, hogy a Tesco sajátmárkás termékekből ezek az anyagok teljes egészében kikerüljenek.

Az áruházlánc emellett bevezette az R-PET palackokat a sajátmárkás friss gyümölcsleveknél és smoothie-knál. Az R-PET palackok felhasznált poliészter használt műanyag csomagolásokból készül, főként műanyag üdítőital palackokból.  A csomagolásokhoz használt anyagok megváltoztatásával a Tesco évente 3 tonnával kevesebb műanyagot termel Magyarországon.

Lidl

A Lidl 2025-ig legalább 20 százalékkal csökkenti műanyag felhasználását, a saját márkás termékeik plasztik csomagolásainak újrahasznosíthatóságát pedig 100 százalékig biztosítani fogja.

  • első lépéseként 2018 augusztusában a saját márkás energiaitalok papírtálcáiról tüntette el a műanyagot.
  • 2019 márciusában a saját márkás ásványvizek PET-palackjainak súlyát csökkentették, a kupakméret csökkentése és egységcsomagolásának továbbfejlesztése révén további 210 tonnával mérsékeli a műanyag-felhasználását.
  • 2019 végéig megszüntetik az egyszer használatos műanyag szívószálak, az eldobható műanyag poharak, műanyag tányérok és evőeszközök, valamint a műanyag fültisztító pálcikák értékesítését is.

A boltlánc vizsgálja annak a lehetőségét is, hogy az egyszer használatos műanyag zacskók és szatyrok helyett környezetkímélőbb alternatívát kínáljon vásárlóinak. Nincs kifogásuk az ellen, ha a vásárlók saját újrahasznosítható tárolójukat (textilzsák, műanyagdoboz) szeretnék használni a vásárlás során a környezettudatosság jegyében, így járulva hozzá a műanyag-felhasználás csökkentéséhez. 

Aldi

Az Aldi a „Mellőzni. Újrafelhasználni. Újrahasznosítani.” szlogen alatt futó intézkedéscsomag részeként 2025-re a saját márkás termékeinek esetében 100 %-ban újrahasznosítható csomagolóanyagot fog használni. Bár a boltlánc nem válaszolt a kérdéseinkre, korábbi cikkeinkből összegyűjtöttük, hogy mit tettek a műanyaghulladék mennyiségének visszaszorítására:

Kérdéseinket elküldtük a Pennynek, Auchannak, CBA-nak és Reálnak is, de nem válaszoltak a megkeresésünkre. Ha tőlük is érkeznek válaszok, akkor frissítjük a cikket.

Mit tesznek a vásárlók?

A vásárlók egyre nyitottabbak a változásra, bár itthon és külföldön is vannak olyanok, akik felháborodnak, ha egy bolt több pénzt kér az egyszer használatos műanyag szatyrokért, vagy betiltja azok használatát. Niki örül a boltok környezettudatos lépéseinek, de egyelőre még jobban szeret piacra járni:

„Néhány éve próbálok jobban odafigyelni a műanyagmentességre bevásárlásnál, de korán sem vagyok még profi. A legnagyobb nehézség számomra az, hogy a közelemben nincs jó hentes, így minden húsfélét, felvágottat előre csomagolva tudok csak megvenni. Nagyon bosszant a sok fölösleges csomagolóanyag, amiből tudok, üvegeset veszek, de mivel gyalog járok, a cipekedésnél sem akarok kitolni magammal. Mostanában kezdtem el piacra járni, ott azért jobbak a feltételek” - magyarázza a fiatal nő.

Endre nem várja meg, míg eltűnik az egyszer használatos műanyag boltokból, inkább ő maga figyel oda arra, hogy visszaszorítsa a használatát: „Amikor zöldséget vagy gyümölcsöt vásárolok, figyelek arra, hogy pár darab barackot vagy almát ne tegyek zacskóba. Ha valahogy mégis zacskózásra kerül a sor, akkor azt többször újrahasznosítom, a végén pedig a szelektíven gyűjtött műanyagot teszem bele” - mondja Endre, akinél MINDIG van saját táska vagy egyéb szatyor, így soha nem vásárol feleslegesen újat.

Az általunk megkérdezett eladók is azt mondják, hogy a vásárlók egyre környezettudatosabbak, és ők is szívesen látják a saját kis vászon zsákocskákat a kasszaszalagokon.

Ezeket olvastad már?

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!