Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Ez az igazi magyar szuperkaja - tuti, hogy te is kóstoltad gyerekkorodban!

Mit nekünk chiamag és gojibogyó, mikor az egyik legegyszerűbb hazai növény termése egy igazi superfood!

Ha jártál már falun, kisgyerekkorodban a nagymamánál, vagy egy vándortábor során biztos, hogy találkoztál már ezzel az útmenti fával. Hatalmasra nőnek, gyümölcsérés idején sajátos illat veszi körül – mivel az érett gyümölcsök gyorsan lepotyognak a földre. Jellemző fehér vagy erős lila, szinte fekete a termése ennek a fának – ugye tudod már, mire gondolunk?

Igen, ez az eperfa, vagy a dunántúliaknak szederfa. Termése pedig a faeper. (Vagy egyes tájakon simán eper. Vagy szeder. Elég nagy a káosz az elnevezés terén.)

Biztosan sokan nem is gondolják, hogy ennek az egyszerű, méltatlanul háttérbe szorult növénynek milyen értékes a termése. Ugyanis, akárcsak a többi bogyós gyümölcs, a faeper is gazdag antioxidánsokban (különösen a lila), C-vitaminban, káliumban és élelmi rostokban. 10 dkg faeper mindössze 43 kcal, és 10 g szénhidrátot tartalmaz.

Szüretelni persze hasonlóan macerás, mint a málnát, hiszen érett termései nagyon puhák. (Ezért javaslom, hogy ne világos színű ruhában álljatok neki ennek a feladatnak.) Felhasználásával kapcsolatban sok tippet nem találtam, azon kívül, hogy a fehér színű gyümölcs kedvelt pálinkaalapanyag, illetve, hogy kedvelt disznó- és tyúkeledel (mondjuk nálunk is imádják a rigók és a sünik is).

Mi lila gyümölcsű fát ültettünk, az idei szüretből készítettem már pitét, gyümölcsjoghurtot, tettem már kásába – és persze ettem nyersen frissen szedve. Mivel a faeper is bogyós gyümölcs, igazából szerintem bármibe jó, amibe bogyós gyümölcsöt tennétek. Ha van a közeletekben ilyen fa, érdemes nagyobb adagot szüretelni, és süteményekben, mártásokban, lekvárban kipróbálni. Én télire is lefagyasztok pár adagot – biztos vagyok benne, hogy jól jön majd!

Arany János: Családi kör

"Este van, este van: kiki nyúgalomba!
Feketén bólingat az eperfa lombja..."

Használd ki a szezont!

Ha valaki megkérdezné, hogy szerintem mi a legegészségesebb gyümölcs, akkor – bár tudom, nem lehet feltétlenül ilyet kijelenteni, de mondjuk muszáj lenne – én biztos, hogy nem egy gyümölcsöt, hanem a bogyós gyümölcsöket nevezném meg. Nem is gondolnánk, hogy pl. a fekete ribiszke C-vitamintartalma magasabb, mint a citromé, illetve, hogy a bogyósok csodás színét magas antioxidánstartalmuk adja. Az antioxidánsok megkötik a szervezetünkben jelenlévő szabadgyököket, részt vesznek a gyulladáscsökkentő folyamatokban, a daganatos betegségek megelőzésében, a kiegyensúlyozott, egészséges étrend fontos elemei. 

Használjuk ki, hogy itthon nagy belőlük a választék, fogyasszunk sok-sok ribiszkét, málnát, szedret, áfonyát!

Ezeket olvastad már?

Címlapkép: Getty Images

Szólj hozzá!

Hozzászólások (1)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

reepa
reepa Sat, 2020-07-11 19:48

És milyen finom pálinkát lehet belőle főzni !