7 szuper tipp, hogy könnyebb legyen az edzés nagy túlsúly mellett

Eljött a pillanat, eldöntöttük, sportolással gyorsítjuk fogyásunkat. Futni mentünk, de fájt a térdünk, súlyzókat emeltünk, de vastag lett a karunk. Mit rontottunk el?

Hosszú évek kemény munkájával eljutottunk oda, hogy +20-25 kiló súlyfeleslegünk van. Aztán rádöbbentünk, hogy nem mehet ez így tovább, ideje életmódot váltani, ideje elkezdeni rendszeresen újra mozogni. De ha futunk vagy ugrálós tornára járunk, megfájdul a térdünk, ha súlyzózunk, megvastagszik a karunk, ám a mérleg nyelve csak nem mozdul.

Íme 7 jó tanács, hogy nagy súlytöbblet esetén milyen mozgásformákban gondolkozzunk:

  1. Minél nagyobb a súlyfelesleg, annál fontosabb megítélni, hogy milyen fittségi és egészségi állapotban vagyunk, mielőtt bármilyen mozgásprogramba belekezdünk. A nagy súlyfelesleg már önmagában is rizikó a szív-, és keringési betegségek vagy genetikai hajlam mellett a kettes típusú cukorbetegség kialakulására, a tartós túlsúly miatti ízületi és gerincproblémákról már nem is beszélve.
  2. Ha nincsen olyan egészségügyi problémánk, amely miatt speciális gyógytornára lenne szükségünk, akkor személyi edző segíthet a pillanatnyi edzettségi, egészségi állapotunknak megfelelő zsírégető edzésterv kidolgozásában.
  3. Nagy súlyfelesleg mellett kizárólag könnyű, alacsony intenzitású edzéseket végezzünk. Így nem terhelhetjük túl magunkat, ráadásul azt sem árt tudni, hogy a zsírégetés biokémiai égési folyamat, azaz oxigén jelenléte kell hozzá. Ha lihegünk, mert olyan kemény az edzés, már biztosan nem zsírt égetünk, hanem az izmok glikogénraktáraiból a glükózt, ugyanis azt tudjuk oxigén jelenléte nélkül is, azaz anaerob módon égetni.
  4. Nagy súlyfelesleg esetén kiváló edzés lehet a szabadban vagy futópadon végzett gyaloglás, biciklizés, úszás. Hetente legalább 3 alkalommal 40-60 percen át végezzünk ilyen jellegű edzést.
  5. Fontos, hogy edzetlen embereknél a zsírégetés csak 20 perc után indul be, ezért az ennél rövidebb ideig tartó edzés hatástalan. Edzőteremben vagy nálunk a fogyókúra központban az edzők profi pulzusmérő óra segítségével mérik be az egyéni terhelhetőségednek megfelelő zsírégető zónát.
  6. A mozgás mellett fontos a táplálkozási hibáid kijavítása, mivel a szervezet fokozott zsírraktározásának 60%-ban néhány táplálkozási hiba az oka, és ha ezeket nem javítjuk ki a mindennapjainkban, akkor gyakorlatilag hiába edzünk.
  7. Amit biztosan felejts el, azok az alakformáló gyakorlatok. Nincs helyi zsírégetés, azaz hiába végzed tucatszám a hasizomgyakorlatokat, nem fogsz hasról fogyni. Az izomerősítő gyakorlatokkal, súlyzós edzéssel csak azt érjük el, hogy a zsírréteg alatt tónusosabb lesz az izom, de a zsír is marad!

Ezeket olvastad már?

Címlapkép: iStock

Hozzászólások

Zsolt hobby chef

:-) Vicces sztori egy f?z?s oldalon! :-) Szóval. Én két éve átestem egy fogyókúrán. Kb 5 hét alatt -15 kg. A megoldás az volt, hogy csökkentettem a szénhidrátot és minden nap elmentem biciklizni... Eleinte 10 km pár napig. A végén egy óra alatt 30km táv. A kilók olvadtak le. A hátulüt?, hogy izomból is fogytam és az férfiaknak nem túl szerencsés. A súlyomat kb másfél évig tartottam különösebb er?lködés nélkül, majd sok ül? munka miatt valamennyi visszajött... Nem olyan sok... Újra fogyón vagyok, de némileg más formában. Kb. 3-4 hónapja fogyózom. Bár nem nevezném fogyózásnak. Konditerembe járok. Cukor nuku. És kicsit kevesebb szénhidrát. De nem er?lködöm. Bicikli még nem jelent?s mivel nem akarok izomból fogyni. Csak 7-8 kg-ot fogytam de azt zsírból. Teljesen átalakultam. Erre még jön most nyáron a napi bicikli (jelenleg alkalomszer?). Már csak 5-10kg-ot kell fogynom ami le is menne 3-4 hét alatt, de nem sürg?s... Szóval nem szenvedek, jókat eszem (néha szalonnázunk a párommal, tegnap meg saját pizzát toltam be egy jó nagyot), élvezem a konditermet, és a biciklizést is. Nem ördöng?sség.

Szityike

Sziasztok! Nagyon jónak tartom a cikket, bár helyenként kicsit részletezhetné a leírtakat. Ha egy 25 kiló túlsúllyal rendelkez? ember elolvassa igazából az tudja tenni (a cikk alapján) hogy elmegy személyi edz?höz... ezt meg ugye nem mindenki teheti meg. Ennek a kifejtésére lennék a legkíváncsibb: "A mozgás mellett fontos a táplálkozási hibáid kijavítása, mivel a szervezet fokozott zsírraktározásának 60%-ban néhány táplálkozási hiba az oka, és ha ezeket nem javítjuk ki a mindennapjainkban, akkor gyakorlatilag hiába edzünk." Kedves Éva, ha megtennéd egy pár mondatban, hogy részletezed, az nagyon sokat segítene... köszönöm! :) Nagyon jó gondolatokat közvetít és sok tanulság is van benne! A 7. ponton nagyot mosolyogtam, hiszen ezt tényleg nagyon sok mindenki nem tudja és azért hagyja abba az edzést (és a mozgást), mert nem lesz sikerélménye, nem fogy, pedig igazából csak rossz mozgásformát választott... A mozgás jó és örömmel mozogni olyan alapvet? kellene hogy legyen mindenkinek, mint vizet inni! :) Hajrá mindenkinek, aki mozog!

meseto

Na, ez egy tipikus kattintás-vadász 'nesze semmi, fogd meg jól' cikk. A címe, ugye: Edzés nagy túlsúly mellett. Akkor az els? pontot hogyan is kell értelmezni? Hogyan kell úgy edzeni, hogy a túlsúly + a genetikai hajlam + az edzés ne eredményezzen cukorbajt? Kiderül, hogy személyi edz?, az kell. Punktum. Még egy diszkrét reklám is elbújt a sorok között. Ja, és a táplálkozási hibák kijavítása. Még szerencse, hogy nem azt írta, hogy egészségesen kell táplálkozni. A 7. pont aztán végképp meggy?z, hogy kár minden g?zért, a háj úgysem fog leapadni. Nagy segítség ez a cikk!

tibihusi

nekem a kalóriaszámolás jött be, 9 kg-ot úgy ledobtam mint a sicc, szóval tényleg így van hogy oda kell figyelni mit eszünk mert sokan azért híznak, mert nem tudják mit lehetne enniük és mit nem, s?t tulajdonképpen mindenki vaktában eszik kivéve a dietetikusokat..:-)

Artemisz

Ne bízz a dietetikusokban... Sajnos a dietetikai tanszéken sem azt tanítják, amit kellene. Az államnak nem érdeke, hogy sok egészséges, hosszú élet? nyugdíjas legyen... Néhány éve Fekete Krisztina dietetikus a tv képerny?jén azt mondta, "a diéta alapja a pékáru". Miközben a "pékáru" értéktelen szénhidrát...

tibihusi

nem is róluk beszéltem hanem mondjuk a kalóriabázis.hu-ról..:-)

Artemisz

Mindenki (de legalábbis sokan) azt hiszik, hogy meló és a szemétkajákról való lemondás nélkül le lehet fogyni... Ja, és ha sikerül lefogyni, akkor újra lehet a tv (net) el?tt fekve zabálni, nem jön vissza egy gramm sem... Nem, nem kell személyi edz?. A neten minden megtalálható... A legcélravezet?bb megtanulni adott sport (javasolt: testépítés) elméletét: a tudás megmarad és nem kerül egy fillérbe sem... Persze, az elméleti tudás elsajátítása is meló..., a végrehajtása meg pláne... A cikkben van egy nagy ökörség: aki súlyzózik, annak vastag lesz a karja... Nos, az, aki minden elméleti tudást nélkülözve lemegy az edz?terembe, és 2 kilós súlyzóval elkezd bohóckodni - és persze továbbra is szemetet eszik - egy gramm izmot nem fog felszedni, ergo, a súlyzós edzést?l nem lesz vastag a karja... Amit?l vastag lesz a karja, az a cukros-lisztes ételek fogyasztása, és, hogy azt hiszi, ha a teremben tessék-lássék módon megcsinál néhány gyakorlatot, akkor dupla vacsorát lehet enni, "mert megérdemlem"... Csodák nincsenek. Meló, akarater?, céltudatosság és értelem kell a karcsúsághoz, fittséghez. A 7. pontban foglaltakat sokan nem ismerik: valóban nincs helyi fogyás. Abszolut genetika kérdése, hogy ki, melyik testrészér?l fogy gyorsabban. Lehet napi ezer hasizomgyakorlatot elvégezni, ha nincs likvidálva a szemétkaja, a büdös életben nem fog elt?nni az úszógumi...

Törölt felhasználó

Nagyon jók az írások, de mind fiatal. Mit tegyen egy id?s aki mozgáskorlátozott?M?tötték a baloldali csíp?met , most megyek a jobb oldali m?tétre. Van rajtam 25kg súly felesleg, kérnék segítséget, hogy ezt le tudjam adni. Aki tud valami jó mozgást ilyen állapotra kérem segítsen. 65-éves vagyok és 95-kg.

witch

Az uszas a legkimelobb testmozgas.

Címlapról ajánljuk

További cikkek