Ezt teszik a cukros szénsavas üdítők az agyaddal

A cukros üdítőknek rengeteg rossz hatása ismert, azonban lehetséges, hogy kevesen tudják, hogy az agyunkra is hatással van, ha sok ilyen italt fogyasztunk.

A cukros üdítőknek nagyon rossz hírük van az egészséggel kapcsolatban, nem is véletlenül: tele vannak cukorral, és észrevétlenül rengeteg felesleges kalóriát vihetünk be, ha rendszeresen fogyasztjuk őket. Azzal viszont ritkábban találkozunk, hogy milyen hatással van az üdítőfogyasztás az agyra.

Ezt teszik a cukros szénsavas üdítők az agyaddal

Növelhetik a demencia kockázatát

Egy 2017-es, a Stroke tudományos folyóiratban publikált kutatás kimutatta: még a cukormentes üdítőkben sem bízhatunk, ugyanis ezek is lényegesen megnövelik a stroke és a demencia kialakulásának esélyét. Ugyanez a kutatás azt találta, hogy a mindennapi light üdítőfogyasztás gyakori fogyasztása megháromszorozta az Alzheimer-kór kialakulásának esélyét.

Megnöveli a stroke esélyét

Hazánkban 40-50 ezer ember kap évente stroke-ot, 10 percenként kerül egy beteg kórházba stroke miatt, s ami még ennél is sokkolóbb, hogy a szélütés következményeként Magyarországon minden félórában meghal egy ember. A stroke a harmadik leggyakrabban halált okozó betegség Európában, éves viszonylatban 1,4 millió halálesetet regisztráltak. Hazánkban 200-250 ezren élnek a betegség árnyékában. A Stroke tudományos folyóiratban megjelent, korábban idézett tanulmány szerint a diétás szénsavas üdítőket rendszeresen fogyasztóknál megháromszorozódott a stroke esélye azokhoz képest, akik egyáltalán nem ittak ilyesmit. A Journal of the American Heart Association tudományos folyóirat tanulmánya azt mutatta ki, hogy a napi egy, cukros vagy édesített szénsavas üdítő fogyasztása 21 százalékkal növelheti a stroke kialakulásának valószínűségét.

Rontja az alvásminőséget

A cukros, szénsavas üdítők nagy részében található koffein is, ami be tud zavarni az alvásminőségbe, de fordítva is igaz az összefüggés: ha keveset alszol, több cukros löttyöt kívánsz. Egy 2017-es kutatás például a Sleep Health tudományos szakfolyóiratból kimutatta, hogy az alváshossz összefügg a cukros üdítők fogyasztásával, ilyenkor az ember többet iszik belőlük, főleg, ha koffeint is tartalmaznak.

Memóriaproblémákat okozhat

Bár csak állatokon kutatták, a Translational Psychiatry tudományos folyóiratban idén megjelent tanulmány szerint a gyerekkorban fogyasztott nagy mennyiségű cukorfogyasztás hatással volt a felnőttkori memóriára. Korábban már említettük, hogy nagyon könnyű elcsúszni a cukorbevitellel, ha az ember sok cukros üdítőt iszik, így, ha az emberi szervezetben is hasonlóan működik a mechanizmus, a cukros üdítők felnőttkorban a memória romlásához vezethetnek.


Még több a szénsavas üdítőkről:

Forrásunk volt.

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Balatoni bowl

A Balaton sokunknak egyet jelent a nyárral, ennek pedig elmaradhatatlan eleme a sült hekk, a kovászos uborka, a főtt kukorica és a jól behűtött görög dinnye. Farkas Ricsi, a Penny séfje, ...

Házi ketchup egyszerűen

Bevalljuk, IMÁDJUK a ketchupot - a házi ketchuppal azonban egyetlen bolti márka sem veszi fel a versenyt! Ha egyszer rászánjuk magunkat, hogy nekiálljunk elkészíteni, hamar rájövünk, hogy ...

Patisszontócsni

A tócsni kifejezetten jó kísérletezős fogás, így nyáron érdemes minél több friss zöldséggel kipróbálni. Mi most patisszonnal teszteltük, és nagyon jól tettük, hiszen szuperül ...

Címlapról ajánljuk

Íme 5 tipp, amivel sokkal kevesebb fejfájást jelent a vacsora...

Este öt óra körül mindenki éhes, te pedig a hűtő előtt állva próbálod kitalálni, mi kerüljön az asztalra. A családtagok különböző ötleteket sorolnak, hiányzik egy-két alapanyag, végül pedig gyakran a rendelt étel vagy egy gyors, kevésbé egészséges megoldás lesz a nyerő. Pedig néhány apró változtatással jelentősen csökkenthető a vacsorával járó stressz. A titok nem a bonyolult receptekben, hanem az előretervezésben rejlik.

Nosalty

További cikkek

Ezért ne tegyél olajat a tésztavízbe – a séfek szerint...

Sokan automatikusan egy kanál olajat öntenek a tészta főzővizébe, mert úgy gondolják, ezzel megakadályozhatják, hogy a tészta összetapadjon. A konyhai trükk azonban nem igazán működik, sőt még a kész étel állagán is ronthat. Sokkal egyszerűbb módszerrel érhetünk el jobb eredményt.

Honnan ered a főzelék, mint műfaj? Miért nincs rá szó...

Vérre menő viták zajlanak arról, hogy vajon a gulyásleves vagy a töltött káposzta, a dunai vagy a tiszai halászlé-e a magyar konyha abszolút állócsillaga, hogy a honi gasztronómia akkor most paprikás-e vagy sem, miközben szót sem ejtünk a magyar konyhák utánozhatatlan szupersztárjáról: a főzelékekről. Erről a zöldségalapú egytálételről, ami annyira egyedi, annyira a miénk, hogy külföldön megfelelő szót sem találni rá. Honnan ered a főzelék? Miért traumatizáltak minket a menzai változatok? Melyik főzeléket hogy érdemes elkészíteni? Kajatények sorozatunk legújabb részében ennek járunk utána.

Top Receptek

Egyszerű tökfőzelék

Van, aki tejjel, van, aki csontlével, megint mások kovászos uborka levével készítik - mi így szeretjük, egy kis fűszerpaprikával és sok sok kaporral.