Azonnal hagyj fel a light üdítőkkel!

A diétás üdítők részesedése egyre nagyobb az üdítőitalon, köszönhetően annak, hogy sokan egészségesnek gondolják őket. De lehet, hogy valójában inkább ártalmasak?

A light üdítők a múlt század ötvenes éveinek végén kerültek először a piacra - hol máshol, mint természetesen az Egyesült Államokban. Piaci jelenlétük és sikerük azóta töretlen, a szénsavas-üdítőital függők közül sokan ezeket az italokat fogyasztják, gondolván, hogy amellett, hogy spórolnak a kalóriákon így nem ártanak egészségüknek sem.

A képlet persze korántsem nem ilyen egyszerű, alight üdítőitalok egyáltalán nem jelentenek garanciát sem az egészségünk, sem a fogyásunk tekintetében. A Health.com online magazin összeszedett 10 okot, amelyeket ha komolyan megfontolunk, azonnal felhagyunk majd a light italok mértéktelen fogyasztásával.

1. Cukor vagy nem cukor - nincs különbség

Brooke Alpert amerikai dietetikus szerint a light üdítőitalokban felhasznált mesterséges édesítőszerek ugyanúgy kiváltják hasnyálmirigyünkben az inzulinválaszt, mint a cukor, ami ugyanúgy zsírraktározáshoz, plusz kilókhoz vezet.

2. Tehát nem fogyunk, hízunk

A Texasi Egyetem egy évtizedet felölelő kutatása szerint a diétás üdítőket fogyasztók derékkörfogata mintegy 70%-kal nagyobb mértékben növekedett azokéhoz képest, akik egyáltalán nem isznak ilyen üdítőket. Azok esetében, akik pedig 2 vagy 3 pohár/doboz ilyen üdítőt ittak egy nap, mintegy 500%-kal!

Itt jegyezném meg, amit az eredeti cikk is említ, hogy én igazából az egyik legnagyobb svindlinek azt tartom a light üdítők (és egyéb light vagy "egészségesnek" titulált termékek) fogyasztásában, hogy az egyébként tájékozatlan fogyasztók elhiszik, hogy ha ezeket a termékeket fogyasztják, akkor másra nem kell figyelniük, elég, ha a dupla sajtburgerjük mellé diétás üdítőt kérnek.

3. Nincs benne cukor - mégis cukorbeteg lehetsz tőle

Egy másik amerikai egyetem kutatásai szerint a napi egy diétás üdítő fogyasztása 36%-kal növeli a metabolikus szindróma néven ismert tünetegyüttes (magas koleszterinszint, kettes típusú diabetes, magas vérnyomás stb.) kockázatát. Erről a tünetegyüttesről A metabolikus szindróma című korábbi cikkünkben olvashattok részletesebben.

4. Drága víz

Én leginkább ezt gondolom ezekről az italokról, hogy nem mások, mint drága víz. Igaz, hogy cukor- és energiatartalmuk is nulla, de egyéb tápanyagtartalmuk is, semmi másból nem állnak, mint adalékanyagokból és vízből.

5. Fejfájás és migrén?

Cassie Bjork minnesotai dietetikus szerint fejfájós, migrénes páciensei közül sokan rendszeres diétásüdítő-fogyasztók. Ez mondjuk nekem még nem tűnik tudományosan bizonyítottnak, ennél alaposabb kutatás kellene ennek igazolására, főleg hogy a fejfájás, a migrén is többtényezős betegség.

6. Tönkreteszik a fogakat

A szénsavas üdítők savtartalma károsítja a fogzománcot, ami a napi rendszerességű, nagyobb mennyiségű fogyasztás esetén jelentkezhet egyértelműen.

7. Ráadásul veszélyes is

Legalábbis, ha alkoholos koktéljainkat hagyományos üdítőitalok helyett diétás verziókkal fogyasztjuk. Egy harmadik amerikai egyetem (milyen szerencse, hogy ilyen élénk arrafelé a tudományos élet!) kutatása igazolta, hogy a diétás üdítővel készített koktélok fogyasztóinál magasabb az alkoholszint, ami annak tudható be, hogy a mesterséges édesítőszerek gyorsabban szívódnak fel, mint a cukor.

Hát, ez nekem azért még egy kicsit sántít. A koktélok fogyasztásánál én inkább a mértékre tenném a hangsúlyt, mint arra, hogy diétás vagy nem diétás üdítő szolgál-e ízesítésül.

Olvastad már?

7+1 egyszerű kalóriacsökkentési tipp

8. Depressziós leszel tőle

Az Amerikai Neurológiai Akadémia egy évtizeden túlnyúló kutatása szerint 30%-kal nagyobb volt a valószínűsége a depresszió kialakulásának azok körében, akik napi egy vagy 2 doboz diétás üdítőt ittak.

Hasonlóan a fejfájáshoz, a depresszió is egy soktényezős betegség, amelynek okait a mai napig intenzíven kutatják. Jó lenne, ha csak a diétás üdítők fogyasztásán múlna.

9. Szerepük van a csontritkulásban

Ezek az üdítők gyakran tartalmaznak foszforsavat. A túlzott foszforbevitel pedig a kalcium felszabadulásához vezethet csontjainkból. Ez viszonylag egyszerűen levezethető.

10. A szívednek is ártasz

Állítják a Miami és Columbiai Egyetem tudósai. Ha rendszeres lightüdítőital-fogyasztó vagy, akkor 43%-kal nagyobb az esélyed a stroke-ra vagy a szívinfarktusra. Ez már tényleg több a soknál!

Személyes tanácsom: csökkentsük minimálisra a szénsavasüdítőital-fogyasztásunkat, legyen az normál típusú vagy diétás. Alkalmanként lehet őket természetesen fogyasztani, de ne napi rendszerességgel.

(via Health.com)

Hozzászólások

vmzsuzsa

El?re bocsájtom, hogy sem light, sem cukros üdít?t nem iszom, mert nem szeretem. De a cikk els? pontja: cukor vagy nem cukor, egyértelm?en azt állítja, hogy mint 2. tipusu cukorbeteg, mindegy, hogy cukorral, vagy mesterséges édesít?szerrel ízesítek. Hízlal, növeli a metabolikus szindróma veszélyét, stb. Elgondolkoztam, hogy vajon ezt hogyan mérték, ki, hiszen nem csak light üdít?t fogyaszt a kísérleti alany. A cikk többi részét a hozzáf?zött megjegyzésekkel ugy, ahogy elfogadhatónak tartom, de az az érzésem, hogy mint már sokszor, ez is valamilyen reklámkampány része, igen er?s csúsztatásokkal, hogy a mesterséges édesít?k helyett valamelyik, sokkal drágább természetes (pl. stivia, xilit, stb) édesít? eladását növeljék a sokkoló cikkek után.Nem vagyok már fiatal, sok iyen kampányt megértem már. Egyébként a szénsavas üdít?ket én is "drága víz"-nek tartom, szomjúság oltásra az olcsóbb jobb. Üdvözlettel Zsuzsa

Bodon Judit dietetikus

Kedves Zsuzsa! Köszönöm az észrevételt. Ezúton biztosíttom, hogy nem ez most nem egy kampány része. :) De elgondolkodtató, amit ír és valóban finomítanom kellett volna, hiszen ha valaki pl. 1. típ. cukorbetegséggel él, az ? étrenjében azért más megítélés alá esnek ezek a termékek, mint azokéban, akik úgy gondolják, hogy majd ezekt?l fognak fogyni vagy ezekb?l büntetlenül fogyaszthatnak bármennyit. Nyilvánvaló a lényeg itt is, csakúgy, mint máshol a fogyasztási mennyiségen van, ha valaki havonta egyszer megiszik egy light üdít?italt az nekem is belefér, de az én tapasztalatom és az üdít?italpiaci tapasztalatok, hogy tipikusabb a napi 1-2 l üdít?ital fogyasztása, mint a havi 1 palacknyi. A kutatással kapcsoltos felvetése is jogos, bár ez esetben én el tudom képzelni, hogy megfelel? módszertannal, vizsgálati módszerrel mérték fel a minta fogyasztási szokásait, viszont nem kizárt, hogy akik sok light üdít?italt fogyaszanak egy nap, azoknak egyébként is olyan elemeket tartalmaz az étrendje (különösen az Egyesült Államokban), amelyek egyenesen vezetnek a metab. szindróma kilakulásához.

vmzsuzsa

Köszönöm a rendkívül gyors válaszát. Lehet, hogy nem kampány, de én szkeptikus vagyok. Ennek ellenére Ön is azt mondja, hogy nem az üdít?, akár light, akár cukros a f? b?nös, hanem a táplálkozási szokás, amit nem érdemes egyik összetev?jére sem rál?csölni, hanem teljes életmód váltás kell, miel?tt a beteség megjelenik. Ahogy mi a férjemmel teljesen más étkezési szokásra álltunk rá kb. 12 éve, mikor a cukorbetegség megjelent.Hadd kérdezzem meg, amit a hozzászólásomba utólag írtam bele és még valószínüleg nem olvasta, az eredeti cikk mond valamit arról, hogy néhány gramm édesít? hogy tud hízlalni? Zsuzsa

Bodon Judit dietetikus

Kedves Zsuzsa! Önmagában nem az üdít? a b?nös, nyilván, a cikk is arra utal, hogy ismerjük meg, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkeznek egyes élelmiszerek és ne higgyük azt, hogy ha light üdít?italokat iszunk, akkor hú de sokat teszünk az egészségünkért - akármilyen fura is, sokan gondolják így. Sok túlsúlyos ember iszik napi több liter diétás üdít?italt, mondván, ezt szabad vagy azt gondolják, hogy ha light üdít?t isznak a napi menüjük mellé a gyorséttermben, akkor belefér a nagyobb adag akciós sültkrumpli. Azt nem csak az eredeti cikk írja, hanem más cikkek is, hogy az édes íz maga inzuliválaszt vált ki, ez pedig zsírraktározáshoz vezet.

vmzsuzsa

Bocs, a kés?bbi megjegyzésem valamiért nem került bele az els? hozzászólásomba

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Ez az 5 dolog kell a legfinomabb bundás kenyérhez

Készüljön reggelire vagy vacsorára, esetleg hétvégi dekadenciával ebédre, a bundás kenyérnek van néhány kritikus követelménye, amit nem érdemes elhibázni. Elő a tojással és a serpenyővel, süssük meg álmaink kenyerét!