Létfontosságú szerve zsugorodhat össze annak, aki túl sok kávét iszik

Új, minden eddiginél részletesebb tanulmány született ausztrál kutatók által a túlzott kávéfogyasztás következményeiről. Mint kiderült, a túlzott kávéfogyasztás az agy térfogatának csökkenésével és az időskori elbutulás (demencia) kockázatának növekedésével járhat.

A túlzott kávéfogyasztástól az agy mérete zsugorodni kezdhet – többek között erre a megállapításra jutottak a Dél-Ausztráliai Egyetem szakemberei, akik több mint 17 700 ember adatait elemezve vizsgálták, milyen hatásai lehetnek a kávéfogyasztásnak az agyra nézve. (Az alanyok életkora 37 és 73 év közé esett.)

A HVG.hu cikkében leírtak szerint azok, akik naponta több mint hat csésze kávét isznak, 53 százalékkal magasabb a demencia kialakulásának kockázata.

A kávé az egyik legnépszerűbb ital a világon. Mivel éves szinten világszerte több mint kilenc milliárd kilogrammot fogyasztanak el belőle, alapvető fontosságú, hogy megismerjük az egészségünkre esetlegesen gyakorolt hatásait

– hivatkozik a HVG Kitty Pham, a Nutritional Neuroscience szakfolyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzőjének nyilatkozatára.

A kutatások szerint a túlzott kávéfogyasztás meghatározó összefüggésben lehet az agy térfogatának csökkenésével, Elina Hyppönen, az egyetem professzora szerint azonban fontos tudni azt, hogy a kávéfogyasztásban is a mértékletesség a kulcs, annak pedig, aki csak néhány csészével iszik meg naponta a feketéből, nem kell tartania attól, hogy demens lesz a kávé miatt, fontos azonban a folyamatos hidratálás, a kávénak ugyanis vízelvonó hatása van.

A demencia jelenleg nagyjából 50 millió embert érint világszerte, az emlékezést, a gondolkodást és a mindennapi tevékenységek probléma nélküli működését befolyásoló degeneratív agyi állapotot naponta 250 embernél diagnosztizálják csak Ausztráliában.


Ezek a cikkek is érdekelhetnek a kávéfogyasztással kapcsolatban:

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Balatoni bowl

A Balaton sokunknak egyet jelent a nyárral, ennek pedig elmaradhatatlan eleme a sült hekk, a kovászos uborka, a főtt kukorica és a jól behűtött görög dinnye. Farkas Ricsi, a Penny séfje, ...

Házi ketchup egyszerűen

Bevalljuk, IMÁDJUK a ketchupot - a házi ketchuppal azonban egyetlen bolti márka sem veszi fel a versenyt! Ha egyszer rászánjuk magunkat, hogy nekiálljunk elkészíteni, hamar rájövünk, hogy ...

Patisszontócsni

A tócsni kifejezetten jó kísérletezős fogás, így nyáron érdemes minél több friss zöldséggel kipróbálni. Mi most patisszonnal teszteltük, és nagyon jól tettük, hiszen szuperül ...

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Ezért ne tegyél olajat a tésztavízbe – a séfek szerint...

Sokan automatikusan egy kanál olajat öntenek a tészta főzővizébe, mert úgy gondolják, ezzel megakadályozhatják, hogy a tészta összetapadjon. A konyhai trükk azonban nem igazán működik, sőt még a kész étel állagán is ronthat. Sokkal egyszerűbb módszerrel érhetünk el jobb eredményt.

Honnan ered a főzelék, mint műfaj? Miért nincs rá szó...

Vérre menő viták zajlanak arról, hogy vajon a gulyásleves vagy a töltött káposzta, a dunai vagy a tiszai halászlé-e a magyar konyha abszolút állócsillaga, hogy a honi gasztronómia akkor most paprikás-e vagy sem, miközben szót sem ejtünk a magyar konyhák utánozhatatlan szupersztárjáról: a főzelékekről. Erről a zöldségalapú egytálételről, ami annyira egyedi, annyira a miénk, hogy külföldön megfelelő szót sem találni rá. Honnan ered a főzelék? Miért traumatizáltak minket a menzai változatok? Melyik főzeléket hogy érdemes elkészíteni? Kajatények sorozatunk legújabb részében ennek járunk utána.

Top Receptek

Egyszerű tökfőzelék

Van, aki tejjel, van, aki csontlével, megint mások kovászos uborka levével készítik - mi így szeretjük, egy kis fűszerpaprikával és sok sok kaporral.